През януари 2025 г. приходите в държавния бюджет са 100 милиона лева повече от разходите при прогнозиран дефицит от 400 милиона лева. Това съобщи Министерството на финансите на официалната си страница.

Причината са постъпилите непредвидени в разчета за януари 2025 г. средства по споразумение между Министерството на отбраната на България и Министерството на отбраната на Дания за сътрудничество в областта на материалните ресурси за отбрана в размер на около 0,35 млрд. лв. Това изпълнение позволи нормалното финансиране на бюджетните системи, вкл. дължимите социални плащания, разходи за персонал и други, посочват от МФ.

Приходите, помощите и даренията по Консолидираната фискална програма (КФП) за януари 2025 г. са в размер на почти 6,334 млрд лв., в т.ч. 348,6 млн. лв. еднократни приходи по бюджета на Министерство на отбраната. На съпоставима база спрямо януари 2024 г. (при елиминиране на еднократните приходи) приходите нарастват със 752,2 млн. лв. (14,4 на сто). За този ръст принос имат най-вече данъчните приходи, които нарастват номинално спрямо януари 2024 г. със 777,2 млн. лв. Неданъчните приходи са в размер на 727,9 млн. лв. и остават близки до постъпленията за същия период на предходната година.

Данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) са в размер на повече от 5,232 млрд. лв. Постъпленията от данъци и осигурителни вноски нарастват със 777,2 млн. лв. (17,4  на сто) спрямо отчетените за същия период на предходната година, като формират 82,6  на сто от общите постъпления по КФП за периода.

Неданъчните приходи са в размер на 727,9 млн. лв. (ръст от 9,1 млн. лв., 1,3 на сто спрямо същия период на 2024 г.) и се формират основно от приходи от държавни, общински и съдебни такси, приходи и доходи от собственост, приходи от концесии, приходи от продажба на квоти за емисии на парникови газове и други.

Приходите от помощи и дарения са в размер на 373,5 млн. лв., в т.ч. 348,6 млн. лв. еднократни приходи по бюджета на Министерство на отбраната.

Разходите по КФП (вкл. вноската на България в бюджета на ЕС) за януари 2025 г. възлизат на 5,770 млрд. лв. В номинално изражение разходите нарастват спрямо януари 2024 г. с 959,4 млн. лв. (19,9 на сто). Нарастване на разходите има при социалните плащания, включително разходите за пенсии, както и при разходите за персонал, субсидии и други. Номиналният ръст на разходите надвишава отчетения ръст на приходите на съпоставима база.

Нелихвените разходи са в размер на над 5,465 млрд. лв., като нарастват с 831,1 млн. лв. (17,9  на сто) спрямо отчетените за януари 2024 г. Текущите нелихвени разходи са в размер на над 5,244 млрд. лв. Капиталовите разходи (вкл. нетният прираст на държавния резерв) възлизат на 219,2 млн. лв. Предоставените текущи и капиталови трансфери за чужбина са в размер на 1,6 млн. лв. Лихвените плащания са в размер на 149,8 млн. лв. (при отчетени 157,4 млн. лв. за януари 2024 г.).

Бюджетното салдо по КФП е положително в размер на почти 564 млн. лв. (0,3 на сто от прогнозния БВП), като най-голямо превишение на приходите над разходите се отчита по бюджетите на общините (432,9 млн. лв.). На съпоставима база (при елиминиране на постъпилите еднократни приходи) положителното салдо по КФП е 0,2 млрд. лв. (0,1 от прогнозния БВП).

Размерът на фискалния резерв към края на януари 2025 г. е 12,1 млрд. лв., в т.ч. 10,5 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 1,6 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.