Те са по-стресиращи от общуване на живо и от онлайн срещи без камера. Водете ги, когато наистина са необходими или ако въобще не ви пука от камерата

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Все по-често ви се налага да контактувате дистанционно с партньори, колеги, шефове. Тази необходимост от времето на пандемията някак се превърна в удобство - дори когато хората са на една ръка разстояние, преговорите или съвещанието може да не са на живо. Това пести време за придвижване. Много хора пък вече трайно са в хибриден модел на работа - 2-3 в офиса, 2-3 дни вкъщи.

Но експертите по комуникация казват, че общуването лице в лице има много предимства и не бива да се пренебрегва за важните неща. Освен това онлайн общуването изисква повече усилия за приемане и даване информация, така че хората да се разбират, да са убедителни и да постигат успех.

Особено видеоразговорите са много уморителни. За повечето хора камерата е притеснителна. Усещането, че ви наблюдават, е допълнителен натиск как изглеждате и как се представяте. Това стресира повече от обикновен разговор на живо, по телефона или онлайн, но без видео.

Съветът на експертите е да водите разговор с картина само когато е нужно. Когато не е, бъдете сигурни, че ще бъдете много по-концентрирани и спокойни без камера.

Ако не можете да избегнете видеовръзката, обърнете внимание какво ще виждат събеседниците ви.

  • Оправете прическата и облеклото си.
  • Проверете какво се разкрива около вас и зад вас, това също е част от впечатлението, което ще направите. Претрупаните бюро и шкаф не ви идентифицират като подредени и организирани професионалисти.
  • Постарайте се да не седите с гръб към прозорец, защото тогава лицето ви ще бъде в сянка. Ще изглеждате мрачни, а това винаги буди недоверие.
  • Контактът очи в очи пък винаги помага, а това в случая означава да помните, че трябва да гледате в камерата, не в екрана на компютъра.
  • Не се притеснявайте да застанете така, както ще изглеждате най-добре. Но позата ви все пак трябва да е естествена.

Ако видеоразговорът е много важен, направете предварително проба с колега или приятел, за да сте сигурни, че всичко е изправно технически, че вие и всичко около вас е прилично. Може и малко да порепетирате, за да се чувствате по-уверени.

По време на разговора си наложете да не правите много гримаси и жестове с ръце - те разсейват, а и дори при много добър интернет може връзката да се забавя и образът да засича. Подходящо е обаче ръцете ви да не са скрити и да не са в поза, която издава затвореност (например скръстени пред гърдите).

Макар че е по-уморителен, видеоразговорът дава предимството, че виждате мимиките и езикът на тялото на събеседниците си. Но това не е телевизия - те също виждат вашите. Дали си помагате да ви възприемат по-добре зависи от поведението ви.

Според теорията на проф. Албърт Мехрабиан на лицевите изражения трябва да се вярва повече отколкото на думите. Според него разбирането идва 55% от езика на тялото, 38% от тона и само 7% от думите. Мнозина учени оспорват, че чак пък 92% от комуникацията протича невербално. Но никой не отрича, че мимиките, жестовете, тонът имат значение.

Затова не забравяйте, че ви виждат, и показвайте само това, което искате да внушите на събеседниците си. Внимавайте и какво издават те с поведението си. Усмихвайте се и демонстрирайте максимално красноречиво, че слушате внимателно.

Нито за миг не пропускайте, че телом не сте заедно, но сте на показ и нещо непремерено като мимика, жест, поза може да бъде изтълкувано като негативна ваша ракция.

Не позволявайте да ви разсейва нищо наоколо. При среща на живо това е проява на неуважение към събеседника. Но при видеоразговор се добавя още - другите не виждат какво ви отклонява и стават подозрителни.

Дръжте се като на сцена пред публика. Ако нещо ще трябва да прочете, периодично насочвайте поглед към камерата. Ако нещо си записвате, отвреме навреме вдигайте очи, както бихте правили, докато си водите бележки на жива среща.

Седете изправени - колкото и да ви омръзне, отпуснатата поза ще издаде досадата ви. Внимавайте как реагирате, като се напрегнете - на камерата приближаването ви може да изглежда твърде заплашително.

Все пак отчитайте, че макар другите да ви виждат, не можете да се възползвате така пълно от езика на тялото като при живото общуване. Разчитайте в по-голяма степен на думите, когато искате да изразите примерно одобрение. Особено ако в разговора участват много хора, кадрите са малки и може жестът или мимиката ви да остане незабелязана от този, за когото е предназначена.

Не се изнервяйте и не се тревожете от паузи. Спомнете си, че ги има и в разговор на живо. Тогава обаче ги приемате за естествени. Изследванията показват, че при дигитален контакт не е така. Забавянето кара човек да си мисли, че събеседникът му е враждебен или че не внимава. Ако мълчанието не продължава твърде дълго, не се притеснявайте, приемете, че то е част от ритъма и на дигиталния разговор, казват експертите.

Част от него е и уводът - една-две минути за "Как сте" или още по-добре не за този клиширан, а за автентичен въпрос към събеседника ви. Възпитанието изисква да се осведомите за него и дори да размените няколко светски приказки, преди да пристъпите към истинската работа. Колкото повече животът ни минава дигитално, толкова повече започваме да ценим човешките навици от стария аналогов свят, подчертават психолозите.

------ Дребни, но полезни съвети

Почистете обектива на камерата. Ще се изложите, ако изглеждате размазано заради петна по него.

За видеоразговор не се обличайте в дреха на райета, защото създават неприятен ефект. Най-добре избягвайте шареното, която и елегантен да е десенът. По-забележими ще сте в дюс сако или блуза, но в наситен цвят, не телесен, бял, сив, черен. Освен ако във фирмата ви няма строг дрескод. Тогава при контакти с партньори и колеги го спазвайте дори когато работите от вкъщи.

И да ви е горещо, не бива да сте в нещо без ръкави.

Избягвайте ниския ъгъл, камерата трябва да е на нивото на очите или по-високо. Ако се налага, повдигнете компютъра или лаптопа, за да минимизирате ефекта на двойната брадичка.

Не сядайте на кресло или диван, а компютърт да е на малка масичка пред вас. Не изглеждате делово, а и рискувате на преден план да са коленете ви. На живо може да разговаряте, разположени комфортно на мека мебел, за видеочат не е препоръчително, даже и да сте с панталон.

Ако се смущавате и разсейвате, че се виждате на екрана, може да го завъртите леко настрани, без обаче да излизате от обсега на камерата или да изглеждате странно за другите.

По-добре да не пиете нищо пред камерата. Ако ви трябва глътка вода, излезте за малко от обсега й.

Важно е събеседниците ви да чуват какво казвате, затова изберете помещение, в което няма ехо. Изключително дразнещо ще е за всички участници и ако около вас се чуват много шумове, в това число улични.

Направете проба и на какво разстояние от микрофона трябва да сте, за да звучите най-добре. Не бива да сте далеч, за да не е слаб гласът ви. Но ако сте много близо, може да е неприятно силно и изнервящо за другите събеседници.

Щом сте вкъщи, не се изкушавайте да се похвалите с нещо - с богатата си библиотека или с картините например. Експертите съветват да не го правите, защото ще разсейвате събеседника си. Може обаче да използвате тази хватка, ако сте сигурни, че интересът му към фона ще помогне да започнете разговор или ще го предразположи.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Тактики да се справяте с колега подлец

Как да крадете умения и да печелите професионални победи

Без кураж няма слава, или защо да се стремите към неекипни проекти

Симптоми за интелектуална арогантност, която проваля успеха

Флирт или ухажване между колеги - разлика голяма

Наръчник да работите със студени делови колеги

Как да се пазите шефът да не подценява авторството ви на вашите идеи

Ефект на рогата или ефект на ореола внушавате - от това зависи успехът

Най-подходящото време за смяна на работата е пролетта

С кои жестове и пози може да провалите професионалния успех

7 типа колеги, с които е вредно да се сближавате