За адвокати, които прибират големи суми от обезщетенията на пострадали или техни наследници, признаха застрахователи и представители на асоциации за защита на застраховани.
"Действително има некоректни адвокатски кантори, които вземат в отделни случаи до 80% от присъдените суми", обясни Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на застраховани и пострадали при катастрофи.
"Чувал съм, че има адвокати, които вземат големи суми от клиентите си", каза и Румен Георгиев, шеф на "Армеец". Според него причина за това понякога е и неграмотността на някои клиенти. Те подписвали договори, пълномощни и др. документи, които не разбирали, и впоследствие олеквали с голям процент от обезщетението.
"Има адвокати, които напомпват надеждите и очакванията на пострадалите или наследниците им за сумите, които могат да получат. Други се възползват и прибират голяма част от тях", сочат наблюденията и на Румен Янчев, шеф на "Булстрад".
Преди време адвокатският дисциплинарен съд в Стара Загора лиши казанлъшката адвокатка Петя Керанова от права да упражнява професията 10 месеца заради жалба от нейна клиентка, че е присвоила голяма част от обезщетението, припомниха членове на съда. Висшият дисциплинарен съд в София обаче отменил решението. "Той прецени, че няма нарушение, след като бяха представени необходимите документи. Те доказаха, че всички суми са постъпили по сметките на жената и децата й. Това всъщност си беше опит от страна на моята клиентка да ме изнудват за пари", обясни вчера пред "24 часа" Керанова. Тя е категорична, че винаги се бори за високи обезщетения на клиентите си и ги получава. "Смятам, че 15-20 хил. лв. са подигравка за човешката болка, реално е да се получи обезщетение в размер и на 100 хиляди евро при смъртен случай и при тежки телесни повреди, но всичко зависи от обстоятелствата. В моята практика от 5-6 г. не правя споразумения, допълни адвокатката. Керанова уточни, че е естествено, когато присъденото обезщетение е по-голямо, да е по-висок и адвокатският хонорар.
Обикновено в такива случаи се договаряло в сумата да се включат всички разноски по делото.
Специалистите дават няколко съвета за това как да се избегнат проблемите. Според Владимир Тодоров хората трябва да внимават с посредниците и да не се съгласяват на договори, които гарантират над 50% от сумите за адвоката.
Не трябва да се подписват пълномощни например за достъп до банковата сметка, където ще се преведат парите.
"Най-добре е да се постигне извънсъдебно споразумение за размера на обезщетението", смята Тодоров. Единият плюс е, че се спестяват няколко години ходене по съдилища, експертизи, разходи, свързани с делата. Вторият, че парите се получават бързо и могат да се използват веднага.
Румен Георгиев съветва клиентите да приемат застрахователите като партньор и да ги търсят при възникване на събитие, нужда от решаване на проблем и т.н.
Според застрахователите въвеждане на критерии или методика за оценка на неимуществените вреди ще облекчи процеса както за тях, така и за клиентите им.
Законът не предвижда нито максимум, нито минимум за обезщетението, което пострадал може да получи за мъките и страданията си след нараняването. Няма и ясни критерии, по които да се определя размерът на компенсацията.
Моралните вреди се определят във всеки конкретен случай - зависят от степента на нараняването, дали е довело до инвалидност, от възрастта на пострадалия, от семейното му положение. Съдът се съобразява с икономическата обстановка, поскъпването на живота.
Не се води статистика за присъдените обезщетения. Освен това няма съдии, които да се занимават предимно с компенсациите. Обезщетението се дава от наказателен съдия, ако пострадалият е подал иск в рамките на делото, заведено от прокуратурата срещу виновния шофьор. Или от граждански съдия, ако раненият е решил сам да го съди. Или от търговски съдия, ако е поискал компенсация направо от застрахователя, при когото виновният шофьор е сключил "Гражданска отговорност". (24часа)
Асен Христов, шеф на надзора на “Еврохолд": Група адвокати прави от Наглите дребна банда
- Г-н Христов, как ще се отразят на цената на "Гражданска отговорност" и на застрахователите увеличените лимити за обезщетения от тази година?
- За неимуществени щети вече достигат 1 млн. лв. за един пострадал или убит и до 5 млн. лв. за две или повече лица. Проблемът е липсата на методика, т.нар. ценоразпис, по който да се оценяват тези вреди. В повечето страни в Европа обезщетението за убития се изчислява на база на доходите му за последните 3-5 г. Сумата се разпределя между наследниците. Гледа се дали са деца или възрастни. В различните случаи може да има отклонения от 10-20-30%.
За ранен обикновено се присъждат по-големи суми, за да се стигне до пълно възстановяване и да се осигури някой, който да се грижи за него, докато е жив.
- Как е у нас?
- В България има поне 5-6 адвокатски фирми, скрити под формата на асоциации за защита на пострадали от катастрофи. Техни представители се свързват с пострадалите или наследниците на починалите. Сключват договори, като обещават, че ще измъкнат многократно по-високо обезщетение от застрахователя. За това искат комисиона от 30 до 50% от цялата сума.
Тъй като няма методика, започват да се предявяват суми до лимита, който преди беше съответно 700 000 и 1 млн. лв. Сега след увеличението ще започнат да се предявяват искове с по-високи суми.
Решенията за точния размер на обезщетението са субективни и зависят от отношенията между адвокат и съда. Това е бизнес, който набира скорост. Става дума за пазар между 250 млн. и 1 млрд. лв. годишно. "Гражданска отговорност" е валидна 5 г. Така този нерегламентиран пазар може да стигне до над 4–5 млрд. лв.
Той ражда корупция в системата - сред дознатели, съдии, адвокати, вещи лица. След като няма правила за предявяване на претенциите, решенията не могат да бъдат справедливи.
- Бихте ли дали примери от практиката?
- Имахме случай с убита от кола баба на 80 г. Синът и дъщерята не са я виждали от 20 г., живяла е в старчески дом. След инцидента с адвоката си предявиха претенция за 500 000 лв. В подобни случаи адвокатът се разбира със съдията и присъждат застрахователят да плати огромна сума.
В друг случай 2 деца на възраст 10 и 12 г. останали сираци. Софийски съд присъжда по 50 000 лв. за всяко, а Варненски за подобен случай - по 300 000 лв.
Често адвокатите стигат на мястото на катастрофата преди линейката. С няколко големи случая понатрупаха пари и сега ги реинвестират, като подкупват всички по веригата само и само да изкарат виновен този, чийто застраховател може да плаща.
Все по-често тези адвокати принуждават единия водач да се признае за виновен, да има лека условна присъда и да плати застрахователят му. А в 80% от ПТП-ата няма невинни. Дори когато е употребил алкохол, му крият пробата, за да не може застрахователят да предяви регресен иск. Целта е колкото може по-бързо да вземат огромни суми от обезщетението. Понякога дори се стига дотам, че искат 50% от пострадалия и още 25% от застрахователя, като обещават, че ще убедят клиента си за по-ниска сума.
Голяма част от адвокатските кантори са свързани със силовите групировки, с тези, с които държавата се бори и за които четем във вестниците. Парите дори отиват у хора, които стоят над тях. Преди се създаваха застрахователни компании като параван за силов бизнес, сега е обратно - под претекст, че ще защитават гражданите, се създават групи, които рекетират застрахователите.
Някои дружества създадоха екипи, които пристигат на мястото на всяка катастрофа. В 99% от случаите техният клиент се оказва невинен. Не си ли задавате въпроса защо?
- Ако проблемът е толкова сериозен, какво трябва да се направи?
- Държавата бързо трябва да регламентира тези приходи, защото в противен случай създава условия за престъпна дейност. Призовавам КФН, Гаранционния фонд, министъра на финансите, на вътрешните работа да се запознаят с проблема в дълбочина и да вземат мерки. Апелирам за кръгла маса с КФН и Гаранционния фонд, на която да се вземе решение в най-скоро време. Трябва да се приеме методика за оценка на неимуществените вреди и съобразяването с нея да е задължително.
- Как липсата на ясна методика за обезщетенията влияе върху обикновения човек?
- Първо, увеличава цената на "Гражданска отговорност". Второ, прави процеса по изплащането на обезщетенията много бавен, понякога се чака с години. И трето, корумпира цялата съдебна система, което рефлектира върху цялото общество. Толкова много милиони дават възможност на определени хора да застават срещу държавата. На техния фон група като Наглите прилича на дребна хулиганска банда, която е оставена да върши разни неща и да обира негативите.
- Отдавна се говори, че има проблем с размера на обезщетенията. Защо повдигате въпроса сега?
- Защото този бизнес може да се прехвърли и към здравното осигуряване, когато тръгне, и до 1,5-2 г. да създаде изключително силен сив паралелен финансов сектор, който да държи съдебната система, службите на МВР и да е трудно разкриваем, защото на пръв поглед тези хора се борят за благородна кауза да защитят дребния човек.
Има и друг въпрос. Ако оставя кашон на средата на пътя, ще ме глобят, защото преча на безопасността на движението.
Въз основа на тази законова постановка КАТ трябва да започне да пише актове на пътната агенция и на общините, когато има дупки по пътищата или са непочистени от снега, или пък когато ремонтиран участък не е добре сигнализиран и т.н. И ако стане катастрофа заради това, в протоколите КАТ да записва причината.
Тогава застрахователят ще плати обезщетението, но ще предяви иска за възстановяване на парите от отговорния за поддръжка на пътя. Той пък ще си предяви претенциите към фирмата, която е трябвало да закърпи дупките или да почисти снега. Така фирмата ще бъде стимулирана да работи по-качествено.
А в момента това, което се случва, бърка в джоба на потребителя, защото той кара по ужасни пътища и си чупи колата. Освен това се правят повече катастрофи, което вдига цената на "Гражданска отговорност". Да не говорим, че загиват хора.
Крайно време е КАТ да излезе от трънките и глогинките и да следи в какво състояние са трасетата и да глобява.
- Може ли да се намери решение и за това КАТ да не посещава всяко ПТП, когато е леко и няма пострадали?
- Работата на МВР може да се облекчи, да се спестят пари, ако се лицензират фирми, които да посещават леките катастрофи само с имуществени вреди вместо КАТ. Но трябва да са точно и ясно регламентирани правилата за работа. Това в чужбина се нарича авариен комисар.
Има го в цял свят. Ограничен брой фирми със специално лицензиране посещават мястото на катастрофата, записват кой според тях е виновен, когато няма съгласие между водачите, пращат информацията в КАТ и те налагат глобата.
- Защо двустранните протоколи нямат голям ефект у нас?
- Защото няма правила, а и трудно се разбират кой е виновен. В България 50% от тези протоколи са фалшиви. Но се правят измами и с протоколи на КАТ. Неотдавна имахме един случай, при който предварително се застрахова с "Гражданска отговорност" лада в няколко дружества. Тя удря последователно мерцедес и му нанася щета от 20 000 лв. След това стар форд от 87 г., рено от 90 г. и т.н. Разследвахме и установихме, че на човек с ниски доходи са дадени 200 лв. да каже, че е карал ладата и е ударил мерцедеса. На местен полицай платили 500 лв. да направи протокола.
После разбрахме, че тази лада е направила още няколко катастрофи. Подобни неща се правят масово. Тук хванахме измамата, защото щетата беше огромна. Има хора, които всеки ден заработват по над 5000 лв. от застрахователни измами. Тези пари не се облагат с данък и това стимулира не само сивата икономика, но и престъпността.
Сумата - с минимален праг и според дохода
Добре е да има единна методика или критерии, по които да се оценяват неимуществените щети, смятат застрахователи и представители на асоциации за защита на пострадали. Във Великобритания има скала, обвързана с доходите на пострадалия, разказа Владимир Тодоров, шеф на Българската асоциация на застраховани и пострадали от катастрофи. Румен Георгиев, изп. директор на "Армеец", обясни, че в компанията си прилага немски модел, пригоден за България. В Германия имало ясни правила колко е минимумът за счупен ляв или десен пръст, за счупена ръка, крак и т.н. Сумите се актуализирали често.
По-трудно било изчислението на т.нар. болки и страдания, които нямат материално измерение. За тях не може да се приложи методика, категоричен е шефът на "Булстрад" Румен Янчев. Според него оценяването може да е според определени критерии - възраст на пострадалия или убития, разходи за лечението му и т.н., които обаче да не са задължителни, а ориентировъчни.
Георги Вълков от Асоциацията за защита на застраховани и пострадали при ПТП смята, че методиката трябва да дава само минимални нива за дадена неимуществена щета, а оттам нататък да има шанс да се претендира за по-висока сума до лимитите, каквото право дава Кодексът за застраховането. (24часа)
Ще проучват чуждия опит
Ще проучим опита в други страни, където има методика за оценка на неимуществените щети, обясни Емил Атанасов, зам.-шеф на Комисията за финансов надзор, отговарящ за застраховането. Възможно било въпросът да се обсъди в края на тази седмица.
Щом като страни като Германия, Испания, Великобритания са въвели критерии, вероятно имат логика, смятат от надзора. Оттам обаче ще претеглят всички плюсове и минуси, преди да излязат с предложение.
В момента голяма част от жалбите, които постъпвали в надзора били от недоволни от обезщетението, допълни Атанасов. (24часа)