Съветът е да се доверяват на фирми с опит и капацитет
- Г-н Станев, от 1 април всеки битов потребител има право да излезе на свободния пазар на електроенергия и да смени доставчика си на ток. „ЧЕЗ Разпределение България” е администратор на процеса на територията на Западна България. Бихте ли казали какво се случва?
- Процедурата за регистриране на свободния пазар и смяна на доставчика на електроенергия е подробно разяснена в специална инструкция на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). Процесът се администрира от оператора на съответната електроразпределителна мрежа, в Западна България това е „ЧЕЗ Разпределение България“. Ние стриктно следваме процедурата и сме гаранти, че тя се прилага така, както я е определил регулаторът.
- Опишете накратко процеса?
- Смяната започва със сключване на договор за комбинирани услуги или на договор за продажба на електроенергия между клиента и избрания от него търговец на електроенергия. След това клиентът или новият му доставчик (ако е упълномощен) подава заявление за стартиране на процедурата в съответното електроразпределително дружество, на чиято територия се намира обектът. Заявлението трябва да бъде подадено между 1-во и 10-то число на месеца, предхождащ смяната на доставчика. Стриктното спазване на заложените в процедурата стъпки и срокове ще позволи смяната да стане факт на 1-во число следващия месец. Няма нормативни ограничения колко често клиентът може да сменя доставчика си.
- Какво трябва да знаят клиентите, преди да започнат смяна на доставчика си?
- На първо място, клиентите трябва да са наясно, че те
сменят само доставчика, но не и електроразпределителната компания.
Ако обектът на потребление се намира в Западна България, клиентът ще продължи да ползва мрежата на „ЧЕЗ Разпределение България“ и да заплаща тази услуга по определени от КЕВР цени, независимо от кой доставчик получава електроенергия. Излизането на свободен пазар му дава възможност да договори свободно само и единствено цената на електроенергията. Важна предпоставка, преди да започне процедурата по смяна на доставчик, е клиентът да е изплатил задълженията си към досегашния доставчик и стриктно да спазва процедурата.
- Има ли голям интерес към смяна на доставчика?
- Като цяло това е сложен и доста методичен процес. В клиентските центрове на ЧЕЗ е създадена необходимата организация за приемане и обработване на документите по смяна на доставчика съгласно изискванията на ЕСО и нормативната база. На база на практиката на ЧЕЗ за първите два месеца мога да кажа, че засега големият бум за смяна на търговци не се състоя. През април за територията на ЧЕЗ 1420 клиенти подадоха заявления, а през май броят им спадна наполовина до малко над 700 клиенти.
- Очаквате ли интересът да нарасне?
- Ако погледнем практиката в други държави, ще видим, че в Унгария например домакинствата могат да избират доставчика си свободно от 2010 г. и за 4 години едва 3%, или 160 хиляди домакинства, са избрали да сменят доставчика си. В Чехия, където на практика няма регулиран пазар от 2008 г., в началото се наблюдаваше интензивна смяна, а по-късно клиентите започнаха да се връщат към първоначалния си доставчик.
- На какво се дължи ниската активност на българските клиенти до момента?
- В България липсата на голям интерес се дължи на няколко причини. Обяснявам си я, от една страна, с липсата на икономическа логика за битовите клиенти, а от друга - с недостатъчната информация. През април ЧЕЗ направи проучване сред 4000 битови и стопански клиенти. То установи, че има недостиг на разбираема информация в общественото пространство за либерализирания пазар.
- Има ли клиенти, за които е по-изгодно да останат на регулиран пазар?
- За повечето битови клиенти със стандартен профил на потребление в момента
регулираният пазар предлага изключително изгодна цена.
Де факто тя е най-ниската в ЕС. В момента икономическа логика да договарят свободно цените на електроенергията има за стопанските клиенти. Те могат да постигнат по-ниска цена, отколкото на регулиран пазар. Но пак зависи – дали тяхната консумация е основно през нощта или през деня. Ако е съсредоточена през нощта, те не биха имали ползи при настоящите цени на електроенергията по нощна тарифа да отиват на свободния пазар. При промяна на цените на регулирания пазар знакът в уравнението може да се промени.
- Какво търсят клиентите на свободния пазар?
- Излизането насвободен пазар е продиктувано на първо място от желанието за оптимизиране, т.е. за намаляване на разходите за електроенергия. В проучването, което направихме, 79% от клиентите посочват, че биха търсили по-ниска цена. Но това не е единственият фактор. Малко над една трета биха търсили по-високо качество и сигурност на доставките, а 31% отдават значение на по-доброто обслужване. Оказва се, че част от клиентите се опасяват от прилагането на различни форми на нелоялни търговски практики, промени в цената, подвеждащи клаузи в договорите и други неизгодни за тях подробности, които може да се съдържат в договорите.
- Какви са рисковете за потребители при сключването на договор с търговец на електроенергия на свободен пазар?
- Клиентите трябва да знаят, че носят отговорност да са се запознали с условията на договора, предложен им от новия доставчик. Затова трябва
внимателно да разглеждат офертите,
да не бързат да подписват. Трябва да се интересуват не само от цената, но и от условията за доставката, начина на плащане на сметките, броя на фактурите, които ще получават всеки месец, има ли такса за предсрочно прекратяване на договора и т.н. Макар че смяната е напълно безплатна услуга, различните търговци може да предвиждат в договорите различни клаузи, вкл.неустойки, ако договорът бъде прекратен от клиента, преди да изтече първоначално договореният срок. Практиката показва, че поблазнени от изгодните оферти клиентите може да се изкушат да дадат пълномощни на няколко различни доставчици.На наша територия вече имаме подобен прецедент – клиент, който първоначално е сключил договор и е упълномощил един доставчик, след няколко дни е дал пълномощно и на друг, който вероятно му е предложил по-добри условия. Съществен риск, който бе идентифициран от експертите на Потребителския съвет към ЧЕЗ, е възможната липса на кадрови, технически и технологичен капацитет на новия доставчик. Изграждането и оборудването на мрежи от клиентски центрове изисква сериозни инвестиции, специализиран софтуер и обучение на специалисти за комуникация с клиентите. Всичко това е гаранция за коректност и бърза реакция от страна на доставчика.
- Може ли международният опит да помогне за преодоляване на рисковете и за по-добра защита на клиентите?
- Ние сме запознати в детайли и можем да споделим опита от Чешката република.Там например има данни за търговци, които в борбата за клиенти са прибягвали до нечестни търговски практики.Особено уязвимиса били възрастните хора. Затова в Чехия е проведена активна информационна кампания и е подписан Етичен кодекс на търговците на електроенергия. Смятам, че това са полезни практики, от които ние можем да се възползваме и да създадем условия за максимална защита на българските клиенти. Потребителският съвет към ЧЕЗ преди месец излезе с 10 полезни съвета как клиентите биха могли да се предпазят от нелоялни и нечестни търговци. Например да четат внимателно ситния шрифт в договорите, да искат информация, да се интересуват
какви точно услуги им се предлагат,
да проучват внимателно офертите, а не да бързат да подписват договор.
- Какво още бихте посъветвали потребителите?
- Много внимателно предварително да се информират за спецификата на либерализирания пазар – участници, условия, възможности, практики. Да проучат доставчиците, които им предлагат сключване на договор, да са особено внимателни с условията по договорите, капацитета и достъпността на търговците и качествата на предлаганите от тях услуги.
ЧЕЗ дава възможност на клиентите да направят информиран избор при смяна на доставчик на електроенергия с друг. В услуга на клиентите компанията пусна специална секция „Свободен пазар“ на корпоративния си сайт. Потребителите могат да получат подробна информация и на денонощната линия на ЧЕЗ - 0700 10 010, по електронната поща на адрес [email protected] или в центровете за обслужване на клиенти.