Александър Драгийски: Бизнесът трябва да се развива постоянно
Фирма "Радана" ООД е създадена от двама братя - Александър и Радослав Драгийски. Първоначално те се занимават с дистрибуция на кафе, но имат желанието да представят асортимента си и пред крайния клиент. Така през май 2014 г. създават бар "Естрела" в Пловдив. Заведението е кафе, ресторант и клуб в едно. През уикендите се организират салса вечери, а всеки четвъртък има викторина. В момента Радослав се занимава с дистрибуцията на кафе, а Александър управлява заведението.
- Защо и как избрахте да започнете този бизнес?
- След дистрибуцията на кафе решихме да се развием. Както е вицът - към копчето зашихме балтон. За мен това е бъдещето на този бизнес. Човек може и вкъщи да се храни, но социалният контакт и обмяната на информация са нашата цел. Въведохме всичко постепенно - първоначално имаше жива музика. В близост до заведението има жилищен блок, музиката не можело да е твърде силна и до късно. Затова решихме едно от помещенията да бъде превърнато в детски център.
Този обект има наистина голям потенциал. Когато едно заведение е голямо, изисква голям персонал, а от там има и големи разходи. За да бъдеш ефективен, трябва да се развиваш във всички възможни насоки.Ако избереш само една, не е достатъчно.
- Кое е това, което най-много ви мотивира?
- Когато виждам резултати, когато хората са доволни, а персоналът е мотивиран - това е успех. Не са само финансовите резултати. Те, естествено, трябва да са положителни, иначе начинанието е безсмислено. Постоянството е това, което променя бизнеса. Когато човек е устойчив и стои на позицията и мнението си, развива концепцията си, но същевременно има гъвкавостта да приема и нови идеи, тогава може да върви напред и да постига успехи. Ако ходиш на работа с нежелание, по-добре не ходи, това е наказание.
- Кои са най-важните хора за успеха на вашия бизнес?
- Естествено, че е персоналът. Продуктите, които предлагаме, зависят изцяло от персонала - как ще бъдат приготвени в кухнята, как ще бъдат представени от бармана, как ще бъдат сервирани. Сред важните хора е и брат ми, разбира се.
- Кои са най-големите предизвикателства, пред които сте се изправяли?
- Много са предизвикателствата. Като цяло неустойчивата среда тук, правят се много законови промени. Имах сериозен проблем с голямата градина в бара, за нея трябва разрешително. Извадих такова, а 6 месеца по-късно бе променена наредбата и аз трябваше да извадя ново. Получиха се документални нередности между общината и района, в който се намирам. Това беше сериозно изпитание, заведението разчита много на градината си. Ако тя не съществува, то е обречено, особено през летния сезон. С упорство и с много обикаляне по институциите накрая се реши проблемът. Този път, през който минах, можеше да се спести. Има много административни усложнения. Трудно е и с персонала. Много хора имигрират - и клиенти, и персонал.
- Какво научихте за тези години като предприемач?
- Човек трябва да подбира много добре хората около себе си. Доверието 100% трябва да е сведено до 80%, за да може човек да държи под контрол събитията около себе си. Винаги има изненади, никога не трябва да се приемат постигнатите неща като даденост и вече изкачен връх. Не може да се спира да се върви. Трябва постоянно да се правят промени, да се търсят нови решения. Лягайки върху стари лаври, хората стигат до неуспехи. Човек трябва да е готов, средата се променя, желанието на клиента - също. Това води до необходимостта бизнесът да еволюира.
- Как си представяте своя бизнес след 5 години?
- След 5 г. си представям бизнеса си още по-добре развит, с още повече клиенти. Искам и иновации, още не мога да си ги представя какви ще бъдат, но ще се развиваме. Искам креативен персонал, с който да стигаме до новости и дори да бъдем пионери в някои решения.
*"24 часа" е ексклузивен медиен партньор на кампанията „МЕТРО Ден на предприемача“. Рубриката представя български предприемачи и се осъществява със съдействието на „Метро Кеш енд Кери България“.