Маруся Ковачева: И най-съвършеният бизнес не успява, ако нямаш добър екип
Ресторант "Фиоре" в София работи вече шеста година. Предлагат се различни специалитети - средиземноморска, италианска кухня. Рецептите за предястия и салати са по-различни от познатите. Приготвят се с повече съставки и с висок клас продукти. Местата във вътрешната част на заведението, заедно с тези в градината могат да посрещнат общо около 200 човека. Толкова са и местата в другия ресторант на собствениците - "Тимо парк". Там кухнята е малко по-различна, традиционна и включва български ястия, мезета, скара.
- Защо и как избрахте да започнете този бизнес?
- Имаме по-различен семеен бизнес и тъй като времената са несигурни, решихме да създадем нещо допълнително. Избрахме ресторантьорството, защото тази сфера е интересна. Направихме ресторанта, получи се добре. Усетихме клиентите, предложихме хубава услуга и се развихме добре.
- Кое е това, което най-много ви мотивира?
- Най-голямото вдъхновение и мотивация, това са доволните клиенти. Когато на хората им харесва това, което предлагаш, няма как да не си мотивиран, да нямаш вдъхновение да направиш нещо по-добро и по-качествено.
- Кои са най-важните хора за успеха на вашия бизнес?
- Най-важните хора за успеха на бизнеса са персоналът. Клиентите са ползвателите на този успех. Ако нямаш добър екип, с който да работиш, може да си направил и най-съвършения бизнес, но той няма да се развие и да постигне успехи.
- Кои са най-големите предизвикателства, пред които сте се изправяли?
- Сформирането на екип, който да е отдаден на каузата и целта, която предприемачът си поставя. Най-голямата трудност е да мотивираш екипа да работи по начина, който ти си представяш. Трудно е да избереш партньори, фирми, с които да работиш. Ние вече сме се справили с това, имам предвид работата ни с "МЕТРО".
- Какво научихте за тези години като предприемач?
- Най-ценната поука, която си извадих тези години е, че трябва да уважаваш хората, с които работиш, защото те са в основата на твоя бизнес. Качествените хора, качественият персонал, качествените партньори, трябва да бъдат ценени.
Друго, което научих е, че трябва да предлагаш качество. Не може да искаш да те харесват и да се развиваш, без да предлагаш професионална услуга. Качествени продукти, качествени ястия , добро обслужване - всичко това трябва да е съчетано, не може без нито едно от тях. Животът и бизнесът на това те учат. Ако не си вземеш поуките - отпадаш.
- Как си представяте своя бизнес след 5 години?
- Надявам се да развием бизнеса си. Първоначално се надявам да запазим това, което сме направили, да го усъвършенстваме и да станем по-добри. Ще предлагаме още по-качествени ястия и се надявам да отворим и други ресторанти.
*"24 часа" е ексклузивен медиен партньор на кампанията „МЕТРО Ден на предприемача“. Рубриката представя български предприемачи и се осъществява със съдействието на „Метро Кеш енд Кери България“.