Светлана Спасова: Добрата конкуренция създава почва за усъвършенстване
Ресторант "Инканто" в Бургас отваря врати през 2009 г. Според собственичката, Светлана Спасова, с него е поставено началото на съвсем нова ресторантска култура в града. Инканто е компилация на кухни и усещания. Не е класически италиански ресторант, както хората често се бъркат заради името, което е с италиански произход. Ястията се приготвят от изцяло свежи продукти, които идват от собствената градина на заведението в село Ябълчево до морския град. Ресторантът работи с индустриални дизайнери, художници, занаятчии и производители за създаването на собствена линия посуда. На тях разчита и за различните материали и части от интериора.
- Защо и как избрахте да започнете този бизнес?
- Готвенето беше моят основен метод за презареждане и медитация, начин да покажа любовта и грижата към моите близки и приятели. С времето любознателността и огромната ми страст към пътешествията и кулинарните традиции на различните култури, се превърнаха в мечта - да създам собствен ресторант. Едно по-специално място, чиято съвкупност от атмосфера, хубава музика, осветление, вкус и отношение да очарова и омагьосва гостите. Така избрах и името Incanto (магия, вълшебство, очарование). Пътувайки много, с времето все повече и повече ми се избистряше идеята и ставах все по-уверена, че точно с това трябва да се занимавам.
Израстнала съм в много гостоприемно семейство, а двете ми баби бяха невероятни готовачки. Помня как постоянно посрещахме гости и майка ми успя да възпита в мен отношението към храната и красивото й поднасяне, а бабите ми ме научиха кое от къде идва като продукт и как трябва да се отнасям към природата, даваща ни тази храна.Следвах мечтата си с цялото си сърце и енергия. Имах щастието и късмета тази мечта да се реализира, макар и доста трудно. Сега Инканто е една моя голяма любов, изразяваща представата ми за красиво и вълнуващо преживяване в ресторант. Там съм дала всичко от себе си, за да създадем едно различно и вълшебно място, където хората да усещат грижа и любов. Обичам контакта с хората... отношенията, топлината... Смятам, че това е моето призвание и създаването на Инканто е най-ествственият ход в моя живот.
В град Бургас се усещаше глад за по-специални и различни места. Съвсем уверено мога да кажа, че Инканто постави началото на съвсем нова ресторантска култура в град Бургас.
Инканто е компилация на кухни и усещания. Не е класически италиански ресторант, както хората често се бъркат заради името, което е с италиански произход.
- Кое е това, което най-много ви мотивира?
- Ресторантът е един прекрасен инструмент да радваш хората. Мотивира ни желанието да спечелим любовта им. Мотивира ни резултатът от усилията. Това, че все повече хора казват, че не само харесват ресторанта, а го обичат, доказва, че сме успели да спечелим тяхното доверие.
Аз лично най-много се мотивирам, когато успея да мотивирам другите, да ги заразя с ентусиазъм и желание да правят нещата все по-добре. Инканто е един от малкото ресторанти в България, който с времето се развива и подобрява, а не запада. Ключът към това е "никога не ставай самодоволен и арогантен, заради постигнатия успех". Подобно мислене и поведение често е първият сигнал, че си тръгнал към пропастта!
Един от най-приятните и мотивиращи моменти в нашата работа е създаването на нова концепция. Обикаляме световни изложения в сферата на гастрономията, както и най-добрите ресторанти в света, за да черпим опит от най-добрите! Това също е голям мотиватор, както и предизвикателство винаги да си няколко крачки пред конкуренцията.
- Кои са най-важните хора за успеха на вашия бизнес?
- Безспорно най-важен е клиентът. Но за да достигнем до него и удовлетворим неговите потребности, ни е необходим добър екип.
Съответно, в нашия екип всички са важни. Така както в един организъм всеки един орган и система имат своята роля и функция за оцеляването, така е и във всяка една организация.
Аз работя в допълващ се екип. Силните страни на колегите ми компенсират моите слабости. Тук е мястото да споделя, че имам късмета и щастието мой бизнес партньор и съдружник в управлението на Инканто да бъде човек, с когото се разбираме превъзходно. Инканто е това, което е днес именно благодарение на тази синергия между нас двамата. Нашето съдружие благоприятства успеха на Инканто,тъй като то се основава на лична привързаност към ресторанта, дълбоко уважение към допълващите способности на всеки и споделена визия.
Притежаваме вътрешната сила да мислим в духа на "ние", а не "аз". Успяхме заедно да организираме екип от хора с различни силни страни.Разполагаме с разнообразна група от мислещи хора и ценим високо приноса на всеки. Гледаме на нашите служители като нещо повече от длъжностна характеристика, а се стремим да разберем силните им страни. Създали сме климат, белязан от искреност, оценяване и разбиране. Само така се случват вълнуващи неща. Хората в такава работна атмосфера губят сковаността си и стават по-гъвкави.
С две думи - успехът е резултат от взаимодействието и синергията между всички хора, свързани с ресторанта. Персонал, клиенти и доставчици. Политиката ни към всички се основава на честността и разбирателството.
- Кои са най-големите предизвикателства, пред които сте се изправяли?
- Открихме "Инканто" през януари 2009 г. след 2 години проучване, проектиране и построяване. Отворихме в окото на световната иконимическа криза. Самото оцеляване на ресторанта беше подложено на сериозни предизвикателства още от самото начало. Но въпреки трудната среда и сравнително непознатия продукт, който предлагахме, ресторантът успя да спечели голям кръг лоялни клиенти, благодарение на които останахме на пазара. Предизвикателно е да създадеш политики и процедури, които хората да следват стриктно. Предизвикателно е да откриеш лоялни и отдадени мениджъри, които да бъдат истински лидери. Най-голямото предизвикателство е да отговориш на очакванията на хората, които се променят ежедневно. За да ги задържиш като клиенти, трябва постоянно да поддържаш интереса, да впечатляваш с новости и всякакви гъделчета. Определено това е доста трудно, но ние сме спечелили доверието именно с индивидуалния ни подход на внимание към всеки гост.
Високите стандарти, които сами си задаваме и следваме изпълват деня ни с непрестанен контрол и внимание към детайлите.
На тази тема мисля, че сме готови да издадем книга. Предизвикателствата са безброй и всеки ден. Не случайно това е един от най-трудните браншове в бизнеса и е доказано, че 93% от ресторантите фалират в рамките на първите 2 години след откриването си. Много бих се радвала, ако повече хора разбираха сложността на тази сфера, особено в българска икономическа среда. Намирането на качествени хора е може би най-сериозният проблем на всички в ресторантьорския бизнес. Понякога е много трудно да държиш добре мотивиран екип в страна с толкова нисък стандарт на живот. Правим всичко, което зависи от нас като работодатели …отношение, уважение, подкрепа, сигурност, мотивиращо възнаграждение, възможности и забавление. Осъзнаваме, че сме повече на работа, отколкото с най-близките си хора и създаването на добър климат сред хората, служители, клиенти и доставчици е на първо място за нас.
- Какво научихте за тези години като предприемач?
- Няма невъзможни неща. Страстта и пълната отдаденост са задължителни. Трябва да не спираш да се развиваш, четеш, пътуваш и посещаваш други ресторанти по света, и да обменяш опит с хората в бранша. Добрата конкуренция създава почва за усъвършенстване. Задължително е да си коректен и точен с всички около себе си, ако искаш да растеш и да се утвърждаваш като бранд. Име се гради трудно и дълго, но основните критерии са: винаги да си държиш на думата, да си открит и прям с хората, да се опитваш да разбереш напълно нуждите на клиента и с действията си да показваш, че те е грижа за него.
- Как си представяте своя бизнес след 5 години?
- Стабилен, вълнуващ, разрастващ се. Да подобряваме продуктите и услугите, които предлагаме. Да създаваме трайни и плодородни взаимоотношения и да внедрим стриктен стандарт. Да открием ресторанти и в други големи градове в България.
*"24 часа" е ексклузивен медиен партньор на кампанията „МЕТРО Ден на предприемача“. Рубриката представя български предприемачи и се осъществява със съдействието на „Метро Кеш енд Кери България“.