Митка Христова: Човек не трябва да е алчен

„Мими Маркет“ в столичния квартал Мусагеница работи от 2007 г. Собственичката Митка Христова казва, че предлага абсолютно всичко и малко повече. До него се намира и другият й магазин, който предлага само плодове и зеленчуци. Екипът е от петима души, а за да се връщат клиентите, собственичката се стреми постоянно да обновява астортимента в магазина.

- Защо и как избрахте да започнете този бизнес?

- Това ми се отдава и преди съм се занимавалa с дейности в тази сферa. Семейството много ми помага.

Работя на всички щандове, на касата. Следя да е чист и подреден магазин. Един собственик трябва да може да прави всичко, да знае кое къде се намира и да познава асортимента си. 

- Кое е това, което най-много ви мотивира?

- Това ми е призвание. Обичам хората, обичам да удовлетворявам желанията им. Да обогатявам асортимента, да имам нещо ново за клиентите. Имат ми доверие. Когато идват в магазина и им предложа нещо, те вземат, без да се колебаят. Идват и казват: „Предложи ни нещо. Ти никога не ни лъжеш.“ 

Честна съм с тях. Не правим компромис с качеството, не лъжем със стока с изтекъл срок. Коректни сме.

- Кои са най-важните хора за успеха на вашия бизнес?

- Мъжът ми Ангел Христов много ми помага. Той пазарува, върши физическата работа. Подкрепя ме, децата също. Важни са ни и клиентите. Клиентите са от квартала, редовни. Много са ни добри клиентите, спокойни хора са. Хората, които идват са ценители на хубавото и най-вече на качеството.

- Кои са най-големите предизвикателства, пред които сте се изправяли?

- Конкуренцията е голямо предизвикателство. Когато се открива нов магазин, гледаш да си запазиш киентите. Правиш отстъпки, промоции, осигуряваш качествени продукти. Когато знаят, че при теб може да разговаряте като приятели, да намерят добро обслужване, те предпочитат. Когато е собствен магазинът, гледаш да ги спечелиш за постоянно. Хората от квартала разчитат, че дори и да не им стигнат парите, могат утре да дойдат и да платят. Работим от 7 до 22 ч. Това също е много важно. Клиентът трябва да знае, че сутринта може да дойде и да купи закуска на децата или да си купи кафе. 

- Какво научихте за тези години като предприемач?

- Клиентът трябва да ти има доверие, изгониш ли го веднъж, той не се връща. 

- Как си представяте своя бизнес след 5 години?

Искам това, което имам да го запазя. За развитие не ни се мисли, а и сме на такива години, че не можем да поемем повече работа. Искам само да изглежда по този начин, който е сега – подреден, спретнат, с много стока и много клиенти. Човек не трябва да е алчен. Когато искаш прекалено много, получаваш малко. Ако човек не е доволен от това, което има и иска повече, понякога го губи. Трябва да си знаем способносстите и това, което правим да е качествено. Не можеш да контролираш пет магазина и те да са перфектни. 

*"24 часа" е ексклузивен медиен партньор на кампанията „МЕТРО Ден на предприемача“. Рубриката представя български предприемачи и се осъществява със съдействието на „Метро Кеш енд Кери България“.