Някои търговци лъжат с намаленията, като първо вдигат цените на стоките. С председателя на Комисията за защита на потребителите разговаря Девора Недялкова
- Как Комисията за защита на потребителите ще гарантира спазването на правилата и добрите търговски практики през зимния сезон, г-н Маргаритов?
- Това е много важен въпрос наистина, тъй като сезонът настъпва много скоро. На първо място, ще контролираме активно местата за настаняване и заведенията по курортните комплекси, както и в по-малките селища, където може да се карат ски.
За целта ще открием временни приемни, които ще бъдат на разположение на потребителите в най-комуникативните места в тези селища. Нашите сътрудници, които ще работят на място, могат да дадат консултация и информационни материали. При жалба веднага ще се свързват с нашите екипи, за да могат
бързо да се
осъществят
проверките
Ще проверяваме и съответствието на ски пистите с новата наредба, която за първи път ще прилагаме пълноценно през този сезон. Трябва да има стандартни обозначения за степента на сложност, описание, което да дава достатъчно ясна представа на потребителите какви рискове може да ги очакват на съответното трасе. Съвместно с колегите от агенцията за метрологичен и технически надзор ще правим проверки на съоръженията, на безопасността им и на готовността им да работят по време на ски ваканциите.
Мисля, че с този комплекс от мерки ще дадем своя принос за успешен сезон. Дано и времето да позволи, за да могат хората да се насладят на страстта си към тези спортове.
- Къде ще се намират приемните тази година?
- В трите големи курортни комплекса. Възнамеряваме и в Чепеларе да разкрием. Нашата цел е да бъдем близо до хората, да можем да реагираме бързо и където можем да помогнем и рискът за потребителите да са ощетени да е минимален.
- Какво показа последния зимен сезон? Потребителите възползваха ли се достатъчно от възможността да получат съдействие?
- В активните туристически сезони хората все по-често се обръщат към нас за съдействие. От началото на годината до октомври има над 18 000 жалби и сигнали към КЗП. Спрели сме 220 нелоялни търговски практики. Извършени са 31 694 инспекции, съставени са 2685 акта.
По отношение на туризма също сме доста търсени. Там наистина нарушенията са сравнително малък процент от общия брой, които констатираме, но не са за подценяване.
Туризмът
е много
чувствителен
сектор,
а когато става дума за зимни спортове - и много рисков. Хората стават все по-активни, готови сме да откликнем по всички начини.
Ние сме достъпни както в тези приемни, така и на нашия сайт, където приемаме жалби и сигнали. Има и денонощен телефон на потребителя - 0700 111 22, на който по всяко време може да ни бъде сигнализирано.
- Само през активните туристически сезони ли тези места подлежат на проверка от КЗП?
- Разбира се, че проверяваме целогодишно, извършваме текущ контрол на туристическите обекти. Когато сме в активен сезон, КЗП съсредоточава усилията си на местата, където има повече туристи, защото там рискът за нарушения става по-голям. Където има необходимост от нашата намеса, адекватно я осъществяваме.
- Проверявате ли дали спа центровете спазват новата наредба?
- Ние осъществяваме текущ контрол по отношение на всички места за настаняване. Тази наредба предявява нови изисквания към местата, които предлагат спа услуги - да са сертифицирани от Министерството на туризма, да покриват и някои изисквания. Нашите проверки ще обхващат както традиционно категоризацията и съответствието на предлаганите услуги, така и специално съответствията с новите изисквания на наредбата за спа туризма.
- Как премина тазгодишната кампания с петъчни и уикенд намаления?
- В България има някаква вариация на тази кампания. Тя се провежда може би повече от веднъж годишно, намаленията започнаха и по-рано, продължават и сега и най-вероятно ще продължат до коледните и новогодишните празници. Това, което видяхме, е че има групи нарушения, не са масови, но се срещат. Големи проценти намаления, анонсирани на витрините на магазини, които се отнасят до всички стоки. Всъщност някъде в ъгъла с малки букви се правят уговорки, отбелязани са изключения за тези стоки. Това въвежда потребителите в заблуждение.
Друго често нарушение е, че не са посочени старите цени, така
потребителят не
може да направи
извод дали този
процент е верен
В интернет проверяваме още преди официалния старт на кампанията на какви цени се продават определени стоки. Забелязахме, че търговци непосредствено преди началото на черния петък вдигат цената и след това правят намаленията, при което дори се получава парадокс и това мен най-много ме изненада, че една стока, която се предлага на черния петък, се продава на по-скъпа цена, отколкото, да кажем във вторник, но предишната седмица.
Ние винаги даваме съвети на потребителите по време на такива кампании и отбелязваме. Това, че стоката е по-евтина, не означава, че ако е дефектна, не може да бъде извършена рекламация. Всички правила са същите, както и когато не са намалени.
- Търговците се възползват от това, че хората са предразположени и подготвени финансово да пазаруват ли?
- Според мен да, има и такъв момент. Понякога хората наистина са изкушени от някакви проценти. Ако не подхождаме с прекалено голямо доверие и проверим дали подобни стоки не се продават на други места, лесно можем да хванем опита да бъдем излъгани и да намерим наистина най-изгодната за нас сделка, което не изключва хипотезата, че трябва да се отнесе въпросът и към нас, за да може да санкционираме нарушителя.
- При онлайн търговците няма ли възможност да бъде допусната техническа грешка, която да бъде сметната от КЗП като нарушение?
- Дори когато аргументът е техническа грешка, това не може да оправдае случилото се. Ако ние се доверяваме на подобни твърдения, няма да можем да си свършим работата. Това, което правим, е просто - сравняваме цените за определен период от време, документираме го с данни от сайтовете и когато се установи, че промоциите и намаленията не отговарят на изискванията, е налице нарушение.
В търговската мрежа също изискваме доказателства от търговците, че те са продавали на определена цена. Те предоставят копия от фискалната памет на устройствата например. Ако има несъответствие, приемаме, че е налице нарушение. Ако търговецът е коректен, дори и да става въпрос за някакви сривове в системата, той би трябвало веднага да вземе мерки за тяхното отстраняване.
- Само при жалби от широк кръг потребители ли реагира КЗП?
- Ние работим и по индивидуални сигнали на потребители. При много случаи става така, че
по сигнал на
един потребител
установяваме и
забраняваме
нелоялна
практика,
която може да засегне неограничен брой хора. Конкретен пример - в големи вериги магазини се разпространяват брошури с много изгодни цени на определени стоки.
Когато потребителят посети магазин, установява, че такова намаление няма. Имали сме случаи, при които дори не е била зареждана конкретната стока. Но потребителят е вече в този обект и той пазарува нещо, което не е намалено и може да е много по-неизгодно. Тази хитринка може да бъде адресирана до стотици хиляди хора и само един сигнал на потребител е достатъчен за нас, за да я забраним по отношение на всички.
- Вярно ли е, че на европейско ниво се готвят законодателни промени по отношение на онлайн търговците?
- Аз имам неофициална информация, че има обсъждане за унифициране на правния режим по отношение на търговията в търговските обекти. Т.е. това, което се явява достижение в закона за онлайн обектите - правото на отказ, да съществува и при търговските обекти. Към момента това не е така, стоката може да бъде върната и парите да се получат обратно, в случай че тя е дефектна рекламацията не е удовлетворена. От друга страна, сме свидетели в последно време на повече добри практики от страна на търговци - те приемат стоката и връщат парите. Регулация за момента няма, но понякога нещата се развиват бързо.
- Започнахте ли проверката на сектора с биохрани? Предстои ли да проверите още сектори?
- Ние започнахме проверката. Търговците разполагат с документи, които показват произхода на тези стоки. Ще продължим да наблюдаваме този пазар, той се разраства. В бъдеще не само като контролен орган, но като институция, смятам, че
трябва адекватна
регулация за
т.нар. споделена
икономика
Смятам, че това са търговски взаимоотношения, които ще се развиват и може би ще предизвикат бум в различни сектори на икономиката.
Ние като отговорни институции не трябва да се отнасяме с безразличие или да считаме, че трябва да бъдат забранени тези способи. Моята амбиция е да търсим работещи модели за регулация, които да дават възможност за развитие, изцяло в полза на потребителите.
Ние трябва да сме достатъчно отговорни и далновидни, за да предложим на вниманието на законодателя правила, по които да се развива този сектор. Иначе рискуваме да бъдем изправени пред ситуацията, в която да реагираме недотам адекватно и това да донесе вреди за търговците и за потребителите. Те могат да са жертва на фрапантни нарушения и от друга страна да бъдат напълно лишени от нещо, което е в техен интерес.