БСП алармира Борисов да спре обществената поръчка за даване на концесия на интермодален терминал в Пловдив, съобщи БГНЕС.

„Премиерът в оставка Бойко Борисов заяви, че всички обществени поръчки ще бъдат спрени, но понеже ние не вярваме на човек, който днес казва едно, а утре – друго, го призоваваме да се спре веднага един грабеж, касаеш концесия на интермодален терминал в Пловдив”, призова Драгомир Стойнев от БСП.

Той поясни, че обявлението за процедурата е публикувано на 23 ноември, когато правителството вече е в оставка.

„Това е един интермодален терминал, който вече е изграден от НКЖИ и вместо дружеството да извършва търговска дейност, да получава приходи, изведнъж правителството решава, че трябва да се даде на концесия. Тоест, ще се даде на конкретна транспортна фирма, ние се съмняваме, че ще бъде голяма транспортна фирма от Пловдив, която ще спечели тази концесия и за 4000 лв. на месец”, обясни Стойнев.

Той поясни, че нещо, което е изградено, ще бъде предоставено на най-голямата фирма и тя ще започва да определя таксите за останалите фирми.

„Апелираме незабавно процедурата по тази концесия да бъде прекратена. Една фирма ще вземе изграден терминал от държавата за 27 години напред. Каква е тази справедливост? Отивайки си правителството иска да прави жестове или се опитва по някакъв начин да събира пари за изборите”, запита още Драгомир Стойнев.

От своя страна Георги Свиленски обясни, че инвестицията, която е направена за този терминал е 10 млн. лв. „Дават го за 4000 лв. на месец. При положение, че на НКЖИ това й е работата, може да го експлоатира и да печели”, посочи депутатът.

Публично-частното партньорство в терминала е заложено още по времето на Станишев, отговори транспортното министерство на народните представители Драгомир Стойнев, Жельо Бойчев и Георги Свиленски. Ето позицията на ведомството на Ивайло Московски:

1. Прединвестиционното проучване за изграждането на интермодален терминал Пловдив е стартирало през 2008 г. (от правителство на Сергей Станишев), където са заложени основните насоки за реализирането на проекта, включително реализацията на публично-частното партньорство. 

2. На 31.10.2013 г. (по време на правителството на Пламен Орешарски) Управляващият орган на ОП „Транспорт“ в МТИТС одобрява формуляра за кандидатстване за финансиране на изграждането на ИМТ Пловдив, с бенефициент НКЖИ. Проектът (финансовата помощ) преминава през нотификация в Генерална дирекция „Конкуренция“ на Европейската комисия и продължителна кореспонденция между оторизираните държавни органи за изследване на режима на държавни помощи при финансирането.

3. С писмо от 13.11.2014 г. (по време на правителството на Бойко Борисов) ГД „Конкуренция“ уведомява, че са приключили предварителната проверка по мярката и предоставянето на финансиране към НКЖИ не представлява държавна помощ по смисъла на чл.107 от ДФЕС (Договор за функционирането на ЕС). Мярката не включва и държавна помощ по отношение на бъдещия концесионер, тъй като държавата се е ангажирала изборът му да бъде с открита, равнопоставена и недискриминационна процедура, която няма да навреди на Общия пазар, както и че той ще оперира на пазарен принцип. С този акт на ЕК (ГД „Конкуренция”) фактически беше дадена „зелена светлина“ за реализация на инвестицията на НКЖИ по изграждане на ИМТ Пловдив и проектът беше стартиран. Ангажимент остана след изграждането на базовата инфраструктура тя да бъде предоставена на концесия. В тази насока са всички финансови анализи, планове и програми при реализацията на проекта.

4. С РМС 947/10.11.2016 г. е открита процедурата за предоставяне на концесия на ИМТ Пловдив. На тази дата, кабинетът на министър-председателя Бойко Борисов не е в оставка и твърденията на народните представители са неверни. За улеснение на народните представители Драгомир Стойнев, Жельо Бойчев и Георги Свиленски, предоставяме следната информация:

Плащанията, които избраният концесионер следва да извършва, съгласно приетото Решение на Министерския съвет са следните: – еднократно концесионно плащане в размер 5 000 (пет хиляди) лева и дължимия ДДС върху тази сума. – годишни концесионни плащания към концедента, съставени от две части – фиксирана и променлива. Фиксираната част е в размер съгласно офертата на участника в процедурата, но не по-малко от 50 000 (петдесет хиляди) лева без ДДС.

Променливата част е в размер, равен на процент, определен съгласно офертата на участника в процедурата, определен за концесионер, но не по-малък от 10 на сто (10%) от общия размер на нетните приходи от всички дейности за съответната година, свързани с ползването на обекта на концесията, и дължимия ДДС върху сумата; – Инвестициите, които концесионерът ще бъде задължен да извърши са не по-малко от 4 687 600 лева без ДДС за срока на концесията, в т.ч. – инвестиции в размер, не по-малък от 1 400 000 лева без ДДС за първите две години от срока на концесията. В откритата с Решение № 947/10.11.2016 г. на Министерският съвет процедура са спазени основните принципи, залегнали в Закона за концесиите, за публичност, прозрачност, свободна и лоялна конкуренция, равнопоставеност и пропорционалност. В тази връзка, неясно остава твърдението на народните представители, че концесията „ще бъде дадена на голяма фирма от Пловдив“.

Заложените в процедурата изисквания към участниците не включват ограничително условие на териториален принцип на участниците в процедурата. Напротив, изпратеното и публикувано Обявление за откриване на процедурата за предоставяне на концесия в Европейски вестник, в съответствие с изискванията на Директива 2014/23/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 26 февруари 2014 г. за възлагане на договори за концесия, осигуряват по-голяма публичност и възможност за широк кръг участници да се запознаят и участват в нея.