До неотдавна, случеше ли се да запитате турците за ски курортите в България, сигурно щяха да ви посочат Пампорово, а някои да добавят и Банско. Настъпи ли зимната ваканция за учениците, много родители от Турция с децата се отправят на ски ваканция към Пампорово, който почти през целия януари е най-предпочитаната зимна дестинация за турците.
В последно време все повече любители на зимната ваканция от Турция се насочват и към Боровец, предава БТА.
"Известен до средата на 20-ти век с името Чамкория, Боровец е най-старият планински курорт в България, чиято най-висока ски точка е 2560 м. Историята му датира от 1896 г., когато българският княз Фердинанд построява там лятната си резиденция и няколко ловни хижи. През 1942 г. курортът е прекръстен на Боровец - превод на турската дума Чамкору. Днес Боровец е модерен планински курорт от висок клас с превъзходна мрежа от ски писти и лифтове, удобни хотели, разнообразни заведения, желано място за отдих на млади и възрастни."
Тези интересни подробности може да научите в справочника на турската туроператорска агенция Кошукавак туризъм, базирана в Гебзе, градче на около 100 км от Истанбул.
Президентът й Рифат Якупоглу се е изселил от България през 1989 г. В началото се занимава с търговия, след това се отдава на туризъм, което е негова мечта. Познаването на забележителностите на България и на езика са условия, решаващи за успеха. Той назовава фирмата си Кошукавак, по старото име на родния Крумовград, за да бъде привлекателно за турските туристи, и вече над 20 години фирмата е лидер в пътуванията с туристическа,
екологична, културна, гастономическа и др. цел, а също и в популяризирането на българските курорти в Турция и насочването на турските туристи към България и Балканите. Издава и списание.
Служителките в тероператорската агенция -Фатма, Емине, Есма, Севгинар, Гюлсемин също са с потекло от България. Те отлично познават забележителностите на родния край, владеят българския и балкански езици и със софийската представителка на фирмата Десислава Кинова са "посланици на българския туризъм в Турция" .
"В България има 36 скицентъра, 12 от тях са по европейски стандарти. Снежната покривка в България е голяма от тази в Турция. Това, че сме близки съседи, близостта в манталитета, кухнята, забавленията са предимства за турските туристи. Но все още много от ски центровете са непознати за турските любители на зимните спортове и почивките и нашият стремеж е да ги направим популярни", разказва Якупоглу.
По думите му през миналата година над 650 хиляди турски туристи са посетили България и над 10 на сто са пътували с Кошукавак туризъм. Той обаче смята, че има още неоползотворен потенциал.
По инициатива на агенцията се проведе туристически инфорейд от Истанбул до Боровец за запознаване с възможностите на курорта. В рейда се включиха журналисти от водещи турски вестници като "Миллиет", "Дюня", "Джумхуриет", от Анадолската агенция, писатели, общественици, туроператори.
На състоялата се в представителния хотел Рила пресконференция бе съобщено, че само за една година броят на турските туристи в курорта се е увеличил два пъти и надхвърля 7 хиляди души през 2016 г.
"Ски сезонът на Боровец започва от средата на декември и продължава до април. Цените също са балансирани съобразно качеството на услугите. Тази година очакваме около 10 хиляди турски туристи от Турция. Стремим се да осигурим обслужване на ниво, което да отговаря на техните изисквания", бе подчертано на пресконференцията.
Гостите от Турция останаха приятно впечатлени от пътуването с лифтовете до Мусала, най-високия връх на България и на Балканите, и до Ястребец, от поддържането на пистите, възможностите за ски спорт, включително и за семейства с деца, състезания по сноуборд, биатлон, от храната в многобройните ресторанти, от агнешкото чеверме.
След инфорейда турските вестници излязоха с добри отзиви и похвалиха Боровец.
"Миллиет" горещо препоръча курорта на турските туристи в статия под заглавие "На ски у комшиите е мноого хубаво". Авторът Исмаил Шахин посочва, че "до Боровец се пътува лесно от Турция, пистите са с олимпийски стандарти и почивката е по- евтина от тази в Турция".
Вестник "Хюрриет" написа - "Боровец - новият адрес за зимен туризъм на турските туристи" и подчерта, че отговорните фактори полагат много грижи за безпроблемното пребиваване и почивка на турските туристи.
Анадолската агенция в материал, озаглавен "Боровец-ски адресът на комшиите" акцентира и на забележителностите,които посетителите могат да посетят в Боровец и района - двореца Банска Бистрица, чешмата в центъра на Самоков, която е паметник на османската архитектура /1660 г./, джамията Байраклъ, а също и градския музей на Самоков.
Вестник "Дюня" рекламира курорта под заглавие "Боровец-блестящата звезда на Балканите "
Вестник Джумхуриет" излезе със заглавие "На ски в Чамкория".
Според Рифат Якупоглу България благодарение на туристическата политика в последно време привлича все повече турски туристи. Той смята, че въпреки някои улеснения визите са съществена пречка за насочване на повече туристи.
"Турските туристи обичат България. Турските туристи, особено в последните няколко години, пътуват много в чужбина. Освен зимните курорти в България вече има много голям интерес към културните обекти на страната, балнеолечебните центрове, гурме пътуванията. Нов тренд са туровете за любителите на голфа, към които се насочихме. Доволен съм,че успяваме да отговорим на интереса към България, която е добре позната за нас",казва президентът на Кошукавак туризъм Рифат Якупоглу.