Европейското изследване на 35 пазара
е поръчано от рекламодатели
Всяко евро, инвестирано в реклама, води до 7-кратно увеличение на брутния вътрешен продукт (БВП), показва независимото проучване на консултантската компания “Делойт”, озаглавено “Значението на рекламата”. Освен прекия ефект върху икономиката рекламата насърчава иновациите, подпомага заетостта и финансирането на важни услуги.
Това са изводите на изследването, което се базира върху данни, събирани 17 години (1998-2014) от 35 развити пазари в Европа заедно с Япония и Канада. То е поръчано от Световната федерация на рекламодателите и още 11 организации от индустрията, сред които са Асоциацията на европейските радиа (AER) и Европейският съюз за радиоразпръскване (EBU).
Според проучването рекламата е допринесла за близо 6 милиона работни места в ЕС и за 4,6% от общия БВП в общността.
Има три ключови направления, за които рекламата осигурява директни или индиректни ползи.
Икономически
ползи
Всяко евро, вложено в реклама, добавя приблизително седем евро към БВП. Това означава, че вложените в реклама 92 милиарда евро през 2014 г. в ЕС са донесли 643 милиарда евро на БВП, което е 4,6 % от общия БВП на общността.
Освен това рекламата влияе на икономиката, като стимулира конкурентоспособността, осигурява на потребителите информация за различни продукти и услуги и по този начин разширява техния избор. Това стимулира иновациите и мотивира компаниите да създават все нови и нови продукти и услуги.
Ползи,
свързани
със заетостта
Рекламата осигурява почти 6 милиона работни места в ЕС, което е 2,6% от общата заетост в общността. Сред тях са хората, ангажирани директно в рекламната индустрия. Техният брой съставлява 16% от общо 5,8 милиона работни места, подпомогнати от рекламата.
Десет процента от общия брой са работните места, подпомогнати от рекламата. Те са в медиите и онлайн бизнеса и включват журналисти, създатели на съдържание, както и заетите във външната реклама. Докладът отчита още, че точно тези работни места са с по-високо заплащане и с по-голяма сигурност от доста други.
По-широкият кръг от работни места, поддържани от рекламата, включва и различни групи - от специалисти, заети в продажбите, до служители, които подпомагат рекламния бизнес в различни индустрии.
Социални
ползи
Благодарение на рекламата жителите на ЕС получават достъп до новини, забавления и различни комуникационни платформи, при това на много по-ниска цена, а често дори и безплатно. Вложените през 2014 г. 92 милиарда евро в реклама всъщност са финансирали създаването и разпространението на всякакъв вид съдържание.
Без рекламата финансирането на медиите би намаляло. Това би довело до по-скъпи абонаменти за телевизионни програми, би се отразило на плурализма на вестниците и списанията, а радиостанциите биха изпитвали затруднение да осигуряват новини и забавление през целия ден. А и професионалните спортове и културните събития биха се изправили пред необходимостта да търсят нови източници за финансиране.
Онлайн услугите, които гражданите на ЕС ползват безплатно или срещу незначителна такса, също се финансират от рекламата. Например около 70% от европейските граждани използват имейл, също така са активни в социалните медии.
Заради всички тези ползи европейската рекламна индустрия призовава към мораториум върху бъдещи рекламни рестрикции.
Гилдията е притеснена, че промените в аудио-визуалните медийни услуги и директивите за ePrivacy биха създали допълнителни ограничения, ощетявайки европейската дигитална икономика.