Близо 1000 души

са минали за
2 години през
сериозен подбор
за професията

Петър Георгиев е архитект, бил е и стюард в Wizair. Колкото и да е странно, сега учи за ръководител на полети. 

Тази седмица влиза в залата, от която се водят самолетите в нашето въздушно пространство, и заедно с инструктор започва финалната фаза на обучението си.

На 15 февруари 2016 г. е допуснат да се обучава, като преди това е минал през сериозното сито на подбора. Ако архитектурата му е помогнала, то е да се справи с пространственото виждане, казва той. Вече над година Петър учи, за да влезе в залата.

В дните на отворените врати Петър и Жан Белев, който пък е завършил урбанизъм, бяха нещо като рекламните лица на млади хора, които са се справили с предизвикателствата и са на входа на светая светих - оперативната зала за ръководството на полетите.

Каквото и да сте завършили няма проблем да кандидатствате, ако сте до 30 години, изискването е кандидатите да имат степен бакалавър. Това казаха на близо 90 младежи и девойки (момичетата бяха само 11), които дойдоха в четвъртък, в деня на отворените врати, за

да се запознаят с

тази престижна и

високоплатена

професия

Две години назад, преди Държавното предприятие “Ръководство въздушно движение” (РВД) да започне кампании за набиране на кандидати за ръководители на полети, се смяташе, че тази професия е за богоизбрани или поне за хора с протекции, а в същото време имаше недостиг на кадри. А заради кризите около България трафикът на самолети в небето ни растеше и нуждата от ръководители на полети се увеличава.

Сега се правят пролетни и есенни сесии за набиране на кандидати. На някои от сесиите са се явявали по 400 и 500 души. Над 1000 души са минали през “ситото” на подбора миналата година.

Сред дошлите в стъклената сграда на РВД в четвъртък е Георги, той е на 26 г., чул е от баща си за тази професия и че се набират кандидати и въпреки че е завършил публична администрация, идва да разбере какви са изискванията.  Младите хора, които дойдоха в деня на отворените врати питат за професията.

Младите хора, които дойдоха в деня на отворените врати питат за професията.

Стъпките, през които се минава:

Първият етап е подбор по документи. Вторият е тест по английски език. Той е за онези, които не притежават сертификат, издаден от IELTS, TOEFL или Cambridge ESOL Exams, и е допълнително улеснение, което РВД въведе преди 2 години за удобство на кандидатите.

Третото и най-важното сито е тест FEAST (FirstEuropeanAirTraffic

ControllerSelectionTest).

Този тест не може да

бъде намерен онлайн

Разработен е от Европейската организация за безопасност на въздухоплаването (“Евроконтрол”), използва се вече 7 години при подбора на ръководител на полети в почти всички страни в Европа.

Тестът е на английски, в различните му етапи се проверяват качества на кандидатите като: откриване на обекти, бързо смятане, разпределение на вниманието, възможност за изпълнение на няколко задачи едновременно, памет, ниво на владеене на английски език, логика, пространствена ориентация и др.

Какво да правим преди теста, попитаха младежи, които се смятат да кандидатстват. Съветът на Петър Георгиев беше

наспете се добре,

нахранете се и

бъдете спокойни

Обикновено след този тест оцеляват около 30 души. Резултатите се обработват в централата на Евроконтрол в Брюксел. Така оценяването е напълно обективно и няма никакво съмнение за манипулиране на процеса.

Четвъртият етап е получаване на свидетелство за медицинска годност клас 3 - за ръководител на полети. Следват упражнения на симулатор и интервю.

Да кажем, че са ви приели за обучение и сте сред трийсетимата, които са изкачили първите 6 стъпала, и сте на прага.

Началото на обучението е 4 месеца теория. Учи се навигация, метеорология, аеродинамика, основни елементи на самолета, закони, норми. И всеки понеделник се решават тестове, спомнят си преминалите през този етап. На финала се държи изпит.

Петър и инструкторът му Бранимир Чорбов сядат пред един от екраните на първия тренажор . Този втори етап от обучението е 4 месеца, казва се “рейтинг”, това са упражнения на симулатор почти като в реални условия - на екрана белите точици са самолети, имитира се в реално време реален трафик. От другата страна

има “псевдопилоти”, които приемат командите и ги въвеждат

На ден се правят около 4 упражнения. Започва се с фразеологията, въвеждане на данните, влиза се на честота и се говори с пилота. В този ден учещият има задача за скоростите на самолетите, които преминават. Трафикът трябва да се подреди така, че да няма приближения на самолети. През тези 4 месеца се минават 9 етапа и се получават базови знания за ръководене на самолет. След като се издържи изпит, гражданската въздухоплавателна администрация издава свидетелство за ученик - за преходно и предварително обучение.

И се влиза на другия тренажор - който е пълно копие на залата. Работи се с двойки, гради се екипност. Единият е радарен ръководител на полет - води радиообмена със самолета, вторият планира - координира със съседни сектори, гледа безконфликтни траектории. На час се сменят.  Изпитват кандидат за ръководител на полети. До него е инструкторът му. Той носи отговорност за грешките

Изпитват кандидат за ръководител на полети. До него е инструкторът му. Той носи отговорност за грешките

Последният етап - в залата на ръководителите на полети, обучението е от 6 до 9 месеца, зависи от това как ученикът се справя. Всеки се спъва на различен етап, казват инструктори.  3D тренажор на кулата. На него се обучават ръководители на полети, които приземяват самолетите на летището в София.

3D тренажор на кулата. На него се обучават ръководители на полети, които приземяват самолетите на летището в София.

Георги Пеев, генерален директор на държавно

предприятия “Ръководство въздушно движение”  ГЕОРГИ ПЕЕВ

ГЕОРГИ ПЕЕВ

Търсим

бърз ум и

способност

за решения

в дефицит

на време

- Г-н Пеев, колко души се явяват годишно с желанието да станат ръководители на полети?

- Имаме две сесии - пролетна и есенна, кандидатстват 400-500 души на сесия, което е добре.

- Колко оцеляват след подбора?

- Около 15 човека след подбора, който не е никак лек и е съставен от няколко стъпки. От тях приемаме за обучение. Около 20% отпадат и по време на ученето.

- Какво не се знае за вашата работа?

- В последните години нещата станаха доста открити, вече се знае за професията. Ръководителите на полетите са хора с определени качества - едни от най-важните са бърз ум и да вземат важни решения в дефицит от време. Изискване е да работят в екип. Трябва да разчиташ на човека, който е до теб, за да вземате правилните решения заедно.

- Какви са изискванията?

- Те са много, но най-вече да бъдат здрави, да владеят английски, да преминат тестовете, след това ние ще ги обучим в учебния ни център на всичко друго, което е необходимо. Нямаме свръхизисквания, търсим специфични качества за професията, за да можем да подберем най-добрите хора.

- Вие какъв сте по професия?

- Аз съм ръководител на полети, инструктор, работата е стресова, но е интересна, не е монотонна, всеки ден има различни ситуации, динамични. И човек, поставен в такава среда, трябва да реагира адекватно. Да, стресовите ситуации са много, но ние се обучаваме. Затова преминаваме през тези сложни подбори. Непрекъснато, през целия си живот на ръководители на полети ние се учим и учим, за да можем да реагираме на ситуациите.

- Коя е най-стресовата ви ситуация?

- Преди няколко години имаше стрелби на полигона в Шабла и лошо време. Не можехме да спрем стрелбите, целият трафик влизаше в полигона, където стрелят с ракети. Сложна ситуация, но успяхме да се справим.

- Как стои “Ръководство въздушно движение” сред другите такива организации в Европа?

- РВД е в топ 3 на най-бързо развиващите се доставчици на аеро-навигационно обслужване в Европа. Не само заради факта, че имаме увеличен трафик, но и защото участваме в много европейски проекти, имаме висококвалифицирани кадри, работим с най-добрите технологии и се развиваме постоянно.

- Какви са предизвикателствата?

- Те са свързани с кризите в нашия и съседните региони - войните в Сирия, Ирак, заради които се пренасочва трафикът.

- Колко е трафикът - през зимата и през лятото?

- Зимния период го смятаме за ненатоварен, има около 1500 полета на денонощие, през лятото скача двойно и в пиковите моменти имаме 3200-3500 полета за 24 часа, което е едно сериозно натоварване за нашето малко въздушно пространство.

- Колко ръководители на полети ще приемете?

- Има план за ефективност, който е съгласуван с авиопревозвачите и с ЕК. Те са одобрили допълнителни бройки ръководители на полети и инженерно-технически персонал. До 2019 г. плановете ни са да наемем около 70 нови ръководители на полети. Още тази година ще имаме подбори за инженерно-технически персонал и ще вземем още 30 човека.

(Използвани са въпроси и на други медии) 

Оценяват ги и авиационни психолози

Едно от местата, през което минават както кандидатите, така и самите ръководители на полети, е авиационната поликлиника. След всичките прегледи, които трябва да установят дали “пациентът” е здрав за професията си, се прекрачва прага на владенията на авиационните психолози.
Те са две дами - Елена Пенчева и Десислава Георгиева, и са единствените психолози у нас, сертифицирани от Европейската асоциация по авиационна психология.
Кандидатите за ръководител на полети се оценяват при авиационните психолози за устойчивост на стрес и натоварвания. Изследват се способности за работа с многофакторна задача, способност за обучение, устойчивост на натоварване.
Първият етап на оценяване е по българска методика. Акцентира се на оперативното мислене - внимание, памет. Втората фаза е решаване на многофакторна задача в продължение на три часа.
В Лабораторията по авиационна психология и безопасност на полетите към НМТБ „Цар Борис ІІІ” за първи в Европа, още през 1993 г., е въведена система за психологическа оценка и подбор на кандидати за пилоти и ръководители на полети със системата WOMBAT създадена от един от най-големия инженерен авиационен психолог - Стенли Роскоу.
Показват ни малки моменти от комбинирания тест. Не искат да го разкриват, защото, ако стане достояние, хората може да си правят тренировки и се губи достоверността. Елена Пенчева казва - няма къде да се подготвиш.
При тест се оценяват не само способностите да мислиш и реагираш, въпросът е и да се управлява в реална ситуация, казва тя. Търси се разбиране на инструкции, на координатните системи на обекти, които се движат, това ще помага да се предвиждат сблъсъци. Търси се пространствено образно мислене в дефицит на време.
С личностни методики пък се изследва устойчивост на стрес и емоционална стабилност,
Пенчева казва, че преминалите през тестовете, които вече са ръководители на полети, са успешни, с много добри прогнози за бъдещо развитие.  Десислава Георгиева показва тест на новите компютри.

Десислава Георгиева показва тест на новите компютри.