От 1 януари 2016 г в българското законодателство бяха въведени правила за осъществяване на автоматичен междудържавен обмен на финансова информация за данъчни цели. Законодателните промени са в изпълнение на поети от България ангажименти по международни договори и за транспониране на директиви на Европейския съюз. През 2017 г. предстои да се осъществи първият обмен на информация между данъчните администрации на участващите юрисдикции.
„Автоматичен обмен на финансова информация“ означава системно предоставяне на предварително определен набор данни от една юрисдикция на друга юрисдикция относно банкови сметки на лица, които са местни лица за данъчни цели на другата юрисдикция, без предварително отправено искане, на предварително определени интервали от време.
Така всяка участваща юрисдикция ще събира и изпраща финансова информация за чуждестранни лица, които са местни на останалите участващи юрисцикции.
Например по този начин България ще предоставя на Гърция финансова информация, налична в България относно лица, които са местни за данъчни цели на Гърция. А Кипър примерно ще предоставя на България финансова информация, налична в Кипър, относно лица, които са местни за данъчни цели на България. Може и Лихтенщайн да предоставя на България финансова информация, налична в Лихтенщайн, относно лица, които са местни за данъчни цели на България.
Кои юрисдикции ще участват в обмена
Според закона участващите в този обмен юрисдикции са държавите членки на Европейския съюз, САЩ и всяка юрисдикция, с която България или ЕС имат действащо споразумение, което предвижда, че юрисдикцията ще предоставя определения набор от данни и която е посочена в списък, публикуван от България и предоставен на Европейската комисия.
На сайта на НАП в раздел „Международни дейности“ е публикуван Списък на участващите юрисдикции, обхващащ 56 юрисдикции, които са се ангажирали да осъществят първи обмен на финансова информация през 2017 г. Наред с държавите членки на ЕС (с изключение на Австрия), в списъка са и Британските Вирджински Острови, Остров Ман, Лихтенщайн, Сейшелите и някои други юрисдикции, традиционно известни като ревностни пазители на банковата тайна.
За автоматичен обмен на финансова информация от 2018 г са се ангажирали още 41 юрисдикции, сред които Австрия, Швейцария, Монако, Русия, Турция, Израел и Обединените Арабски Емирства.
Как се събира и обменя информацията
Задължени да събират информацията са финансовите институции под юрисдикцията на определена държава, т.е. местни банки, местни клонове на чуждестранни банки и др. Финансовите институции са задължени да предоставят информацията в предварително определен електронен формат на компетентния данъчен орган в своята държава в срок до края на юни за предходната година.
Информацията постъпила от банките се обменя между данъчните администрации на участващите юрисдикции в срок не по-късно от края на септември. За България автоматичният обмен на финансова информация се осъществява от изпълнителния директор на НАП. Така до края на юни 2017 г в НАП ще постъпи информация от български банки за салда и начислени лихви по банкови сметки към 31 декември 2016 г. на чуждестранни лица от участващите юрисдикции. НАП ще изпрати към данъчните власти на всяка юрисдикция информацията, касаеща местните лица на тази юрисдикция. Съответно, от всички участващи юрисдикции до края на септември 2017 г. в НАП ще постъпи информация за наличните там към края на 2016 г. сметки на български местни лица.
За кои лица ще се предоставя информация
За целите на информационния обмен, лица, за които се предоставя информация, са например физическите лица титуляри на сметки. Това са и юридическите лица и други образувания, дори и да нямат правосубектност, които в съответната (изпращаща данните) юрисдикция могат да притежават или управляват активи или да извършват правни действия (тръстове, фондации, и др) и които са титуляри на сметки.
Ще се предоставя информация и за физически лица, които не са титуляри на сметки, но са „контролиращи лица“ на „пасивни нефинансови образувания (НФО)“ титуляри на сметки. Най-общо казано, пасивни НФО са такива, които не развиват активна икономическа дейност, а получават основно пасивни доходи - лихви по депозити, роялти, доходи от ценни книжа и други подобни. За „контролиращи лица“ се считат онези физически лица, които пряко или непряко притежават повече от 25% от капитала или по друг начин, например чрез заемане на висша ръководна длъжност пряко или непряко контролират образуванието.
Ключов момент в определянето за кои лица се предоставя информация е къде лицето е „местно за данъчни цели“. Така например ако гръцки гражданин е местно лице на България за данъчни цели и има сметки в българска банка, то тази банка няма задължение да предоставя информация за тези сметки към НАП за целите на автоматичния обмен. Или ако български гражданин е местно лице за данъчни цели в Белгия и има сметки в белгийска банка, то белгийската банка няма задължение за предоставя информация за тези сметки към белгийската данъчна администрация за препращане към България по линия на автоматичния обмен.
За какво може да се използва информацията
Финансовата информация, получена от данъчната администрация в резултат на автоматичния междудържавен обмен се смята за данъчна и осигурителна информация и може да бъде използвана единствено за установяване и събиране на данъци, задължителни осигурителни вноски и други публични вземания, изрично посочени в закона. Тя може да служи и във връзка с налагане на наказания за нарушения на данъчното законодателство, както и в други случаи, но след разрешение от участващата юрисдикция, предоставила информацията.