По данни от 2013 година германските автомобилостроители са произвели за 12 месеца 8,7 милиона коли в чужбина и само 5,45 милиона в собствената си страна. Daimler и Audi имат собствени заводи в Унгария, Volkswagen в Полша, Ford произвежда в съседна Румъния. Абсолютният първенец обаче е Словакия, където се произвеждат най-много автомобили на глава от населението благодарение на инвестициите, направени от PSA Peugeot Citroen, Kia и отново Volkswagen. Не е тайна, че и BMW в момента интензивно се оглеждат за подходящи условия за производство в бившия социалистически лагер, за да реализират мащабната си програма за увеличаване на производството.
Реномираната марка Mercedes също не прави изключение и от 2012 година произвежда в унгарския град Кечкемет - B-класата и четиривратия CLA. Близо 3000 работници изработват годишно 100 000 бройки компактни модели Mercedes. Голяма част от задвижващите агрегати за производството идват от позиционираната в Румъния дъщерна компания на Daimler Star Transmission . За 2016 година е предвиден стартът на ново поколение автоматични скоростни кутии, които ще се произвеждат едновременно в Германия и в северната ни съседка.
Audi Hungaria вече има 22-годишна история и днес е
най-големият в света
производител
на двигатели
Към днешна дата от конвейера в Унгария излиза пълната гама двигатели на концерна Volkswagen – от четири- до дванадесетцилиндрови агрегати, както бензинови, така и дизелови. В наскоро разширената фабрика на Audi в Гьор се сглобяват в момента лимузината Audi A3 и едноименното кабрио, след което се експортират в целия свят с изключение на Китай, където германците имат друга собствена производствена линия. Докато в началото лакираните каросерии на спортното Audi TT идваха от Германия, сега вече колата е изработена изцяло в Унгария.
Четиривратата лимузина A3 се продава в огромни количества, най-вече в типичните за този род автомобили пазари като САЩ и Китай. Очакванията на Audi са, че скоро всяко второ продадено A3 ще бъде лимузина. Основният конкурент на спортното Audi е Mercedes CLA, който се произвежда само на 200 км разстояние, отново в Унгария. Само за две години Audi изградиха в Гьор завършен производствен цикъл, като инвестицията възлиза на повече от 900 милиона евро. Капацитетът на завода е 125 000 коли годишно.
Съществен двигател на миграцията на автомобилните производители на Изток са по-ниските разходи за персонал. Докато в Унгария един час се калкулира с 13 евро, в Германия според спецификата на работа сумата варира между 40 и 52 евро.
Компанията на Opel също е открила за себе си Унгария. В наброяващото
по-малко от 10 000
жители градче
Сенгодар
годишно от конвейера слизат около 600 000 бензинови и дизелови агрегати. Инвестицията възлиза на половин милиард евро. Компактният Opel Astra компанията пък произвежда в полския град Гливице. В същото време Ford традиционно произвеждаше агрегатите си в Кьолн, но от края на 2011 година заработи новата фабрика в румънския град Крайова, в която от поточната линия слизат дори и използваните в цял свят успешни мотори Eco Boost.
По неофициални данни работният час в Румъния се калкулира с 5 евро, това са само десет процента от разходите за същия труд в Германия. Ако за монтажа на компактен автомобил като Ford Fiesta например, са необходими 30 работни часа, такъв автомобил произведен в Румъния, а не в Германия, излиза с 1300 евро по-евтин. В същото време западноевропейският автомобилен пазар далеч не е в стихията си и вече наложи затварянето на заводи. Тенденцията вероятно ще се запази.
Лъскавите марки и тяхното производство е видимо, но това е само повърхността. Поддоставчиците много по-рано откриха предимствата на производството в Източна Европа. Само компаниите от групата Bosch разполагат с персонал от около 10 000 работници в региона. Според консултантската компания Roland Berger през следващите години всяко десето работно място от общо 750 000 в областта на автомобилните поддоставчици в Западна Европа ще бъде закрито вследствие на по-атрактивните условия на Изток.
Атрактивната комбинация от ограничени разходи за заплати и добре разработена логистична мрежа в Източна Европа привлича не само германските фирми. Южнокорейците от Kia и Hyundai, както и японците от Toyota направиха мащабни инвестиции за собствено производство в Чехия, а френската компания PSA Peugeot Citroen работи в Словакия. Изграденият през 1991 г. завод на Suzuki в унгарския град Естергом произвежда средно 300 000 коли годишно. От Fiat пък сглобяват в Полша. Според анализите на Roland Berger 15 международни автомобилни производителя поддържат собствени мощности с общ капацитет от 3 милиона коли годишно, с тенденция на покачване в размер на пет процента годишно.