По-чист въздух, по-малко трафик и спестяване на време от пътуване ще са основните ползи от третата линия на метрото, която в момента се изгражда в столицата, заяви в интервю за БТА изпълнителният директор на "Метрополитен" ЕАД инж. Стоян Братоев.
Основните критерии, по които е извършено класирането, са успешно реализиране на проекти с европейско финансиране, ползи за околната и градската среда, подобряване на трафика, мобилността, фирмения престиж, обществено признание и значимост.
Той посочи, че в момента се работи ежедневно по третата линия на метрото, чието строителство е разделено на три етапа и е с обща дължина 16 км с 16 метростанции. В този програмен период са включени два от етапите за строителство на третата линия - Етaп 1 и Етап 2 с обща дължина 12 км и 12 метростанции, обособени в два проекта, включени за финансиране от ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" /2014-2020 г./ и с местно съфинансиране, информира инж. Братоев. Общата стойност на първия етап е 398 млн. евро, от които 322 млн. евро местно съфинансиране. В средствата е включена и доставката на 20 метровлака с опция за автоматично управление и изграждане на депо за обслужване на влаковете на ул. "Житница", отбеляза той.
Изпълнителният директор на "Метрополитен" ЕАД припомни, че строителството на първия етап започна през миналата година и включва трасето от бул. "Владимир Вазов", източно от моста "Чавдар", през централната градска част, до кръстовището на ул. "Житница" и бул. "Цар Борис Трети" в кв. "Красно село". Участъкът е с дължина 8 км с осем станции. Изграждането на осмата станция започна през тази година. Етапът трябва да бъде завършен на 31 август 2019 година. Вторият етап е с дължина 3,8 км. и четири метростанции от "Овча купел" до "Горна баня". Стойността на етапа е 102 млн.евро, посочи инж. Братоев.
Днес тунелопробивната машина, специално произведена в Германия през есента на 2016 г. за строителството на двупътните тунели, трябва да влезе в метростанцията на "Красно село", отбеляза изпълнителният директор на "Метрополитен" ЕАД. Дължината на машината, заедно със съпътстващото оборудване, е над 180 м, а диаметърът - 9.4 м. Тежи 1200 тона, а заедно със съпътстващото оборудване - над 1400 тона, уточни инж. Братоев.
Различните станции са на различен етап от изпълнение в зависимост от спецификата на обектите, каза изпълнителният директор на "Метрополитен" ЕАД. Станцията при паметника "Патриарх Евтимий" е готова на 40 процента, при НДК около 30 на сто от дейностите са свършени, на ул. "Георги Софийски" - към 36-37 процента, посочи той.
На всяка метростанция вече са изградени страничните стени, покривните плочи, а в момента се правят вътрешните конструкции, поясни инж. Братоев. На станцията на "Красно село" са направени вече двете дънни плочи, предстои да бъде изградена третата плоча, каза той. Инж. Братоев информира, че през първата десетдневка на юни ще започне изграждането на тунела от "Красно село" до бул. "България" с дължина 1,1 км, което трябва да приключи през август. Там по същата технология ще се работи и на следващия участък, отбеляза той.
По думите му паралелно с това се изгражда депото за мотриси в "Земляне", тъй като третата линия ще има самостоятелно депо. Практиката в света е едно депо да обслужва една, най-много две линии на метрото. Първата и втората линия ги обслужваме в депо "Обеля" и капацитет повече няма, посочи инж. Братоев. Той поясни, че третата линия не може да се обслужва в "Обеля" и заради различната автоматика. Изграждането на депото в "Земляне" върви добре, започва монтаж на корпуса на депото, колоните и фундаментите се правят в момента, а догодина по това време халето трябва да е монтирано за приемане на влакове, информира инж. Братоев.
Изпълнителният директор на "Метрополитен" ЕАД обърна внимание на влаковете, които ще обслужват третата линия. Третата част от договора е производство на подвижния състав, което вече започна, като през втората половина на 2018 г. ще пристигнат първите пет влака марка "Сименс", модел "Инспиро", информира инж. Братоев. Одобрени са и изготвените от "Сименс" технически проекти за системите за автоматика и управление, както и за автоматичните врати за отделяне на пероните на станциите от влаковете, допълни той.
Вторият етап, от "Красно село" до "Горна баня", е 4 км с четири метростанции. Строителството на етапа трябва да започне на 30 май. През първите месец и половина - два, основно ще се извършва проектиране и подготовка на строителните площадки, огради, инженерни мрежи. Чрез подлезна връзка от крайната станция ще се преминава под Околовръстното шосе, като ще има изходи към "Овча купел", към "Горна баня" и предвидената по този проект ж.п. гара на линия София - Перник. Крайният срок на втория етап е краят на 2019 г. като ще се стараем да съчетаем финала на двата етапа, което обаче не е задължително и може да има малко разминаване в крайните срокове, защото са по различни договори, отбеляза инж. Стоян Братоев. Третата линия има още един етап - около 3,5 км с четири метростанции от бул. "Владимир Вазов" до ж.к. "Левски Г". Все още обаче за този етап няма осигурено финансиране, посочи той.
По думите на изпълнителния директор на "Метрополитен" ЕАД ползите от функционирането на метрото са огромни - с пускането на третата линия на метрото, то вече ще обслужва около 500 хиляди пътници дневно. Инж. Братоев каза, че в момента метрото обслужва дневно около 340-350 хиляди пътници и допълни, че третата линия обслужва 160-170 хиляди пътници. Според него с пускането на съответната линия трафикът в района ще се редуцира с около 20-25 процента. Така на ден в София ще се движат 21 хиляди автомобила по-малко. За целия град облекчението от автомобилен трафик ще бъде около 10 процента, а в района на станциите между 20-25 процента, посочи инж. Братоев.
Това ще доведе до намаление на вредните газове, които се изхвърлят от автомобилите, заяви той. Инж. Братоев каза, че в момента във въздуха над София се отделят над 70 хиляди тона вредни вещества годишно и подчерта, че с третата линия на метрото вредните газове ще се намалят с 11 хиляди тона.
Друг много важен показател е спестеното време от пътуване, отбеляза инж. Братоев. В момента в София средната надземна скорост на градския транспорт е 14 км/ч в извън пиковите часове и 18 км. в пиковите. С автомобил скоростта е 22-24 км.ч. в зависимост от това кое време на деня е. С метрото средната скорост на придвижване е 38 км в час. Голямата разлика на средна скорост на придвижване с масовия градски транспорт и с метрото, и увеличението на броя на пътниците, води до спестяване на време - всеки пътник спестява с едно пътуване с метрото около 20 минути в една посока, коментира изпълнителният директор на "Метрополитен" ЕАД.
Около 160 хиляди човекочаса дневно ще бъдат икономисани с пускането на метрото в сравнение с градския транспорт, отбеляза инж. Братоев. По думите му в сравнение с автомобилите ще бъдат спестени около 60-65 хиляди човекочаса дневно. Тоест, с ползването на метрото, сравнено с използването на колата, ще се икономисват средно около 18 минути всеки ден, обобщи изпълнителният директор на "Метрополитен" ЕАД инж. Стоян Братоев.