Семейство Кулови създават малката семейна ферма “Под Балкана” преди няколко години. Тя произвежда биволско, овче и козе кисело мляко и сирене от редките породи “Каракачанска овца” и бивол “Българска Мурра”.
Самите животни се отглеждат чрез целогодишно свободно пашуване в Стара планина, което е изключително важно за опазването на богатото и уникално биоразнообразие в страната. Уникалният вкус на млечните продукти, които правят, се дължи на съчетанието от порода, почви, въздух, свободно пасищно отглеждане в Национален парк “Централен Балкан” и традиционната рецепта за производство и зреене
Това, което също прави фирмата уникална, е, че е първата, открила демонстрационен център, в който всеки може да отиде, разгледа и дори да се включи в производството на млечните продукти. Центърът се намира в село Васил Левски, Карловско. Изграждането му става възможно благодарение на финансирането от българско-швейцарския проект “За Балкана и хората” и с експертната подкрепа на Фондацията за биологично земеделие “Биоселена”.
Няколко месеца преди откриването на центъра фирмата се регистрира по наредба 26 на земеделското министерство за директни продажби на произвежданите храни. Така “Под Балкана” продава продуктите си на фермерски пазари, на изложения и фестивали,
както и на местни ресторанти и къщи за гости.
През по-голямата част от времето животните, чието мляко преработват, са сред чистата природа на Карловския Балкан. Както са го правили навремето каракачаните.
“Уникалният вкус на продуктите ни обаче се дължи и на традиционните български рецепти, които използваме. Киселото мляко и сиренето правим по класическа българска рецепта за производство и зреене: от истинско мляко, само със сирищна мая и млечнокисели бактерии”, казват от фермата.
За семейство Кулови малката ферма е всъщност голям бизнес. Защото отглеждат редки български породи, правят го по природосъобразен начин и така опазват местната природа, преработват на място и произвеждат вкусно фермерско овче и биволско сирене и мляко. И от това печелят не само те, а и потребителите. От фермата признават, че откакто преди години започнали да не предават млякото си на мандри, а да правят свои продукти, увеличили почти двойно приходите си, а печалбата на фермата от 383 лв. станала 26 525 лв.
Фамилията е убедена, че техният малък бизнес има голяма перспектива, тъй като в последните години се възвръща интересът към качествените, натурални продукти. Търсенето нараства и все по-голямо внимание на това с какво се хранят
В България се увеличава търсенето на хранителни продукти от местни производители.
Затова планират разширяване на пазара в различни градове, а и в чужбина. Искат да увеличат както произвежданите количества, така и асортимента. Очакват все повече посетители в демонстрационния център, даже се надяват да превърнат “Под Балкана” в място за “млечен” туризъм, след като виждат вече интереса на български и чуждестранни туристи към фермата им.