Грешка на германския в. “Билд” в неделя принуди българските авиопревозвачи да обясняват публично разликите помежду си. “Билд” сбърка “България ер” с “Българиан еър чартър”.
В изясняването на фактите бързо се включиха и от летището в Щутгарт. Самолетът, на чийто борд пътници отправиха заплаха за бомба, не е на “България ер”, а на “Българиан еър чартър, уточниха за “24 часа” оттам.
Още при качването на борда 2-ма пътници се скарват и единият обвинява другия, че носи бомба. Екипажът приема заплахата сериозно и обявява аларма. Всички полети са спрени, летището - блокирано. Бомба при щателната проверка не е открита. Самолетът на чартърната компания излита със закъснение и каца във Варна, а двамата скандалджии са задържани в полицията в Германия.
Какви са
разликите
между българската компания, която лети по редовни полети, и българските чартърни авиопревозвачи, известни най-вече на туроператорите?
“България ер” е националният превозвач. Тя бе създадена след фалита на “Балкан” през 2002 г. при кабинета на Симеон Сакскобургготски. Първоначално за авиопревозвач бе назначено дружеството “Балкан ер тур”, което бе собственост на летище София. След конкурс за новата авиокомпания бе избрано името “България ер”.
През 2006 г. Агенцията за приватизация обяви конкурс за продажба на “България ер”. В началото на 2007 г. бе подписан договор за продажбата на 99,99% от дяловете на авиокомпанията, купувач е “Балкан Хемус груп”, собственост на холдинга “Химимпорт”.
Авиокомпанията извършва редовни международни полети
от София до 22
основни града в
Европа и Близкия
изток,
редовни вътрешни полети до Варна и Бургас, чартърни полети по заявка до над 100 дестинации.
През летния сезон лети с чартъри от Варна и Бургас до Русия, Израел, Кувейт, Германия, Холандия, Франция, Чехия, Полша и др. Заедно със своите партньори тя предлага възможност за пътуване до над 400 града в Европа, Азия, Африка и Северна Америка.
Флотилията на националния превозвач е от общо 9 самолета - четири Embraer 190, три Airbis A320 и два – Airbus A 319.
През 2016 г. полетите по редовни маршрути са 5671, по чартърни маршрути - 835.
Превозени
пътници по
редовни линии
са 1 026 369,
по чартърни маршрути - 219 981.
За полугодието на 2017 г. “България ер” отчита ръст от 7% на превозените пътници.
Най-предпочитани са Амстердам, Лондон, Париж, градовете в Испания, Берлин, Франкфурт, Брюксел, Тел Авив и Варна. С настъпването на летния сезон интересът е към Лисабон, Палма де Майорка и Аликанте.
Другите три авиокомпании са чартърни превозвачи. Техни клиенти са големите туроператорски компании.
Станалата особено полулярна в неделя “Българиан еър чартър” е създадена като частен авиационен оператор през юни 2000 г. за извършване на търговски въздушни превози на пътници, товари и поща в Европа, Африка, Близкия изток и Азия.
Мажоритарен собственик на “Българиан еър чартър” е Евгени Музика, дълги години директор ѝ беше Филип Мустаков, бивш шеф на авиокомпания “Балкан”. Сега
неин директор е
Апик Гарабедян,
който бе
зам.-министър
на транспорта
в правителството на Иван Костов.
Дълги години авиокомпанията летеше с американските самолети “Макдоналдс Дъглас”. От миналата година във флота ѝ са 10 самолета Boeing McDonell Douglas 82 и 7 Airbus А320.
“Българиан еър чартър” превозва пътници до 17 града в Германия и до дестинации в Полша, Дания, Словакия, Австрия, Израел, Чехия, Швейцария, Италия и др. Изпълнява при поискване и множество полети в Европа, Азия, Африка и Близкия изток.
От създаването ѝ досега авиокомпанията е изпълнила над 26 000 търговски полета,
превозила е над
6 милиона
пътници,
самолетите ѝ са били във въздуха общо над 190 хил. летателни часа.
Другият чартърен превозвач е BH Air. Авиокомпанията е основана през 2001 г. от Янко Иванов и започва дейността си през януари 2002 г. с полети от София до Великобритания за нуждите на туроператора “Балкан Холидейз” - Лондон.
През летния сезон тя лети от Бургас и Варна до много летища в Европа - основно до Великобритания, Холандия, Белгия, Дания, Италия, Швеция, Норвегия, Швейцария и др.
Една от стратегическите стъпки в развитието на авиокомпанията е подписването през 2005 г. на двугодишен договор за мокър лизинг с Virgin Airways, което
доведе до
създаването
на нова
авиокомпания
в Африка
- Virgin Nigeria. Същият проект по-късно бе осъществен и в Шри Ланка за стартирането на нов национален превозвач Mihin Lanka Airways. Авиокомпанията отдава самолети на лизинг на други европейски авиокомпании.
Към момента флота на BH Air се състои от един самолет А330, четири А320 и един А319 . Авиокомпанията разполага и с два бизнес самолета Gulfstream G200 и Gulfstream G550 за осъществяване на VIP полети.
“Ер Виа” е чартърна компания, създадена през 1990 г. Сега собственици с 10 173 090 лв. дялове са “Виа кепитъл партнърс”, а с 5 078 910 лв. дял е Денис Бареков. Основни нейни партньори за немския чартърен пазар са TUI и Thomas Cook. Работила е с над 70 други туроператори и авиокомпании от Европа, Близкия изток, Азия и други региони.
Лети с два Airbus 320, а също отдава самолетите на умерен и сух лизинг.
Има и други по-малки авиокомпании, които са специализирани в бизнес полети, превозват най-вече VIP клиенти.
По данни на Асоциацията на българските авиокомпании през 2016 г. с български самолети са летяли над 2,2 млн. пътници - увеличението е 8,4%. Флотилията на четирите големи компании е от 36 самолета, най-вече “Еърбъс”.
36% повече пътници на
летище София през май
През летище София са преминали 559 542 пътници в петия месец от годината, което е ръст от 36,4% спрямо същия период на 2016 г., съобщават от аеропорта.
По международни редовни линии увеличението е с 35%.
Впечатляващ е ръстът по вътрешните линии - от София до Варна и Бургас и обратно, той е два пъти повече спрямо миналата година. Или със самолет до морето и обратно са пътували 23 973 души.
Увеличение от 5% отбелязват и пътниците на чартърните превозвачи от София - 8387 превозени пътници.
През май кацналите и излетели самолети са 5043, което е ръст от 13,4% спрямо същия месец на предходната година.
Сравнявайки с показателите от май 2016 г., се наблюдава увеличение на самолетодвиженията по вътрешните маршрути с 43% и със 17% по международни редовни линии.
Обработените товарни и пощенски пратки за периода са общо 1944 тона, или 32,5% повече от предходната година.