Жалбите срещу избора на изпълнител на толсистемата ще бъдат блокирани. Според информация на “24 часа” от Агенция “Пътна инфраструктура” най-вероятно ще поискат предварително изпълнение на решението за изпълнител. Така, дори да има жалби срещу избрана фирма, те няма да стопират процедурата.
Комисията за защита на конкуренцията вече отхвърли жалбите, подадени срещу самата процедура за толсистема, но една от фирмите - “Алтима България”, се е обърнала към Върховния административен съд. Същото вероятно ще направят и другите две.
Поръчката бе обявена в началото на април 2016 г. и след това спирана девет пъти заради жалби.
След последното пускане на търга на 18 май три фирми го атакуваха пред КЗК.
Антимонополният орган
отказа да
образува
производство
по жалбата
на унгарската “Ерба 96”, която неколкократно атакува поръчката, но при последния опит не бе отстранила нередности в документацията.
След това комисията се произнесе срещу искането на чешката “Толлнет” да се спре процедурата. Фирмата също прави пореден опит да саботира търга, а основният мотив отново е краткият срок.
КЗК посочва, че доводите са идентични с предишни, които чешката фирма е използвала. “Предвид постъпилите в хода на процедурата жалби крайният срок за подаване на оферти е удължаван няколко пъти”, посочват от КЗК.
Според решение на ВАС от края март по жалба от друго дружество срещу толсистемата, фирмите се опитват да пречат на процеса.
“Поведението на заинтересованите лица е да обжалват, като по този начин умишлено възпрепятстват извършването на следващите действия от страна на възложителя. Това поведение на заинтересованите лица е
класически
пример за
шиканиране,
което вероятно
удовлетворява
нечии интереси”
посочват от съда.
“Алтима България” също се е обърнала към регулатора заради времето за подаване на оферти, като посочва, че при последния търг крайният срок бе 19 май. Въпреки че АПИ 9 пъти обявява поръчката, фирмата също иска спиране на търга.
От КЗК обаче отхвърлят и това искане. От регулатора посочват, че заради спиранията на процедурата досега са минали повече от първоначално предвидените 55 дни за оферти. Поради това кандидатите имали достатъчно време да подготвят предложенията си.
Върховният административен съд потвърждава аргументите.
В определение от началото на март от съда цитират текст от Закона за обществените поръчки, според който КЗК може да не спира временно търг, ако отрицателните последици превишават ползата от налагането на мярката.
От ВАС посочват, че ще бъдат накърнени значителни обществени интереси, свързани с подобряване вида и качеството при пътуване. Методът на плащане пък ще ги улесни максимално. От съда смятат, че забавянето на поръчката ще доведе до отлагане на сключването на договор, а дори и временно спиране “ще доведе до увреждане на обществения интерес и до настъпване на неблагоприятни последици за възложителя и обществото”.
Ето защо ВАС прави извода, че ползата от налагането на временна мярка е само за жалбоподателя, докато вероятността за съществено засягане на значим обществен интерес е по отношение на значителен брой лица.
Предишните произнасяния на съда по жалбите срещу толсистемата предполагат, че и сегагашните ще бъдат отхвърлени, твърдят юристи. Според тях надали може да се очаква промяна в досегашната практика на съда.
КЗК отхвърли жалбата на “Толлнет” на 15 юни. Според закона фирмата има 14-дневен срок от уведомяването да се обърне към ВАС. Съдът пък има срок от един месец да се произнесе по евентуалната жалба.
Ако жалбите бъдат отхвърлени от ВАС в края на този месец, това ще
означава
отпушване на
изграждането на
толсистемата,
поясниха от пътната агенция.
Различното сега от предишните спирания е, че има вече подадени оферти, които могат да бъдат отворени и да се направи класиране и избор на изпълнител на толсистемата.
От Агенция “Пътна инфраструктура” обясниха пред “24 часа”, че не могат да се ангажират с конкретен срок за старт на работата, тъй като самото решение за избор на изпълнител и класиране на участниците в процедурата също подлежат на обжалване.
“Нормативните разпоредби, приложими към провеждането на процедурата, не позволяват подобна промяна на сроковете за изпълнение, заложени в поръчката”, казаха още от АПИ.
Според министъра на регионалното развитие Николай Нанков най-оптимистичният сценарий е
изпълнител на
проекта да бъде
избран през
септември
Дейностите ще отнемат около 7 месеца, а срокът за тест и оценка на ефективност - 12 месеца, обяви регионалният министър. Има шанс през 2018 г. вече да не плащаме винетки, а толтакси, смята Нанков.
Наскоро той заяви, че министерството и пътната агенция обмислят да съдят жалбоподателите за злоупотреба с право и шиканиране на процеса.
С въвеждането на толсистемата ще поправим една несправедливост, смята той. И допълни, че в момента 2/3 от приходите от винетки - около 200 млн. лв. от общо 320 млн. лв. постъпления, идват от хората, които използват леки коли.
След въвеждането на толсистемата тежестта ще падне върху тежкия трафик, който много повече допринася за амортизирането и натоварването на републиканската пътна мрежа, уточни министърът.
Около 500 млн. лв. повече ще бъдат постъпленията от тежкотоварни автомобили, като въвеждането на толсистемата няма да натовари собствениците на автомобили до 3,5 тона, които ще продължат да плащат електронна винетка.
Нанков допълни, че с внедряването на толсистемата България ще бъде
една от първите
страни в
Югоизточна
Европа със
самоиздържащ
се пътен сектор,
тъй като се очаква приходите да бъдат около 1 млрд. лв. годишно.
Постъпленията от толсистемата ще допринесат за повишаването на сигурността и безопасността на пътната инфраструктура и ще позволят завършването на магистрала “Хемус”.
Според доклад на Световната банка загубите за България от липсата на толсистема достигат до 1 млрд. лева. Преминаващите тирове транзит пък плащат най-ниската цена вероятно в цяла Европа - 10 лева за дневна винетка. В съседни страни таксата е поне 10 пъти по-висока.
Брюксел: Тя е най-справедлива за пътни такси, винетките ще отпаднат
Стикерите като начин за плащане няма да бъдат въвеждани от 1 януари 2018 г. в държавите, в които все още ги няма. Страните, в които в момента се използват, ще могат да ги запазят до 1 януари 2024 г. за тировете. При леките коли срокът е до 2026 г..
Новата система за плащане за пътища трябва да се въведе от 1 януари 2022 г.
Това гласят част от новите правила, предложени от ЕК. Списъкът ще бъде допълнен през следващите 12 месеца с други предложения, включително и за подобряване на стандартите за емисиите от автомобили след 2020 г.
Принципът на новите правила е цената в ЕС да е на база на изминатото разстояние, а не на времето, през което превозното средство е на пътя, както е при винетките.
Размерът на таксите ще се изчислява според емисиите от превозното средство. Само автомобилният транспорт е отговорен за почти една пета от емисиите в ЕС, напомнят от Еврокомисията.
Държавите, които не изискват заплащане за ползването на пътищата, няма да бъдат задължени да въведат толсистемата, предлага ЕК. Тези, които решат да я ползват, ще трябва да я прилагат не само върху магистралите, но и в участъци от други пътища, които преминават пред защитени или силно замърсени зони.
Комисарят по въпросите на транспорта Виолета Булц заяви, че превозните средства с нулеви емисии, каквито са електрическите коли например, ще плащат 75% по-евтино.
Пакетът от законодателни промени се нарича “Европа в движение”. Той ще включва поредица от инициативи, които да направят по-безопасно движението по пътищата, да насърчат използването на по-справедливи системи за пътно таксуване, да намалят вредните емисии и замърсяването на въздуха.
“Тези предложения ще продължат да са двигател за иновации, ще повишат конкурентоспособността, ще доведат до намаляване на емисиите на въглероден диоксид, ще подобрят качеството на въздуха и общественото здраве и ще повишат безопасността на транспорта”, мотивират се от ЕК.
Предложенията трябва да минат през дебат и гласуване в Европейския парламент и националните правителства.
Превозвачите са против, защото им е по-лесно и евтино да работят с винетки. Промяната би принудила всички да монтират устройства за изминатото разстояние.