Хората имат доста различни представи за това какво е хубава и приятно прекарана ваканция. За някои жители на големия град може да няма нищо по-хубаво от това да си купят малка къща в балканско село и да се опитват да произведат собствени зеленчуци. 

За други притежаването на апартамент в близост до ски пистите в Банско е крайно належащо, защото прекарват там всеки свободен миг и хотелите са им омръзнали.

У нас, когато се говори за пазар на ваканционни имоти, обикновено се имат предвид основните морски и планински курорти. Но в най-голямата световна търсачка за ваканционни имоти - themovechannel.com, едно от всеки пет запитвания за покупка на имот в България се отнася до Велико Търново.

И не става въпрос за съвсем нищожен дял от всички запитвания. По последни данни България заема почетното десето място в света по брой запитвания за имот. 1,34% от всички запитвания се отнасят за България. САЩ водят с 8,44%.

Това, че у нас никой не забелязва опашки от чужденци, купуващи апартаменти и къщи, е отделен въпрос. Пазарът ни е твърде малък и не предлага нещо, което да смае въображението на чужденците. А и най-вероятно по-подробното търсене показва на кандидатите, че страната ни няма добра инфраструктура и че обществените услуги не са на висота.

И все пак пазар на ваканционни имоти в България има. През периода януари-март 2017 година например само в района на Несебър, който обхваща и Слънчев бряг, Равда, Св. Влас и Ахелой, е имало

502 имотни сделки

Не могат да се сравняват с 1255-те сделки през първото тримесечие на 2008 година, но пък оттогава измина много време и се случиха твърде много неща.

През 2009-2012 година този пазар се беше сринал. Там имотният балон се оказа прекалено надут с обещания за бързи печалби от отдаването на имотите под наем. Говореше се за 10% възвръщаемост на инвестицията и дори повече и стотици и дори хиляди чужденци купуваха къщи и апартаменти в Банско, Боровец, по морето. До 2012-2013 година най-щастливите от тях успяха да ги разпродадат.

Реално пазарът на ваканционни имоти в България започна да се възстановява през 2014 година, а през 2016 година вече имаше осезаемо нарастване на броя на сделките.

И то въпреки започналия още през 2015 година отлив на руските купувачи.

“В момента българите вече съставляват

50% от купувачите на имоти

в най-големите ни морски и ски курорти, а в някои от тях те са и основните купувачи. Това са морските курорти на юг от Бургас, планинските Боровец и Пампорово и балнеокурортите начело с Велинград”, твърди шефката на “Бългериън пропъртис” Полина Стойкова.

В същото време кръгът от националности непрекъснато се разширява. От миналата година например се забелязва засилване на интереса на купувачи от съседни страни и страни от бившия социалистически блок като Гърция, Румъния, Сърбия, Македония, Украйна, Чехия, Молдова, както и от различни европейски страни.

Северът и Югът

Както на много други места по света Северът се отличава по нещо от Юга. По Българското Северно Черноморие например не е имало руски купувачи в такива мащаби, както по Южното и техният отлив се усеща по-слабо.

Балчик например от няколко години насам е много популярен за български купувачи, също и курортът Св. св. Константин и Елена. Златни пясъци привлича многобройни националности, сред които британци, израелци, руснаци, ливанци и др.

Колкото по̀ на юг се отива, толкова повече сред купувачите

преобладават българи

Освен това имотните брокери отбелязват, че бюджетите за покупка на ваканционни имоти по Северното Черноморие са по-високи, отколкото на юг. Например средната цена на закупените ваканционни имоти в Св. св. Константин и Елена и в Златни пясъци е 78 000 евро, в Бяла е 40 000 евро, а в Слънчев бряг – около 32 000 евро.

За проектите, които са се ориентирали само и единствено към руските купувачи, настъпват тежки времена, защото те трудно биха се адаптирали към изискванията на останалите участници на пазара.

Освен това самите руснаци, които все пак търсят имоти в България заради частичното възстановяване на рублата, вече се ориентират към градски жилища, в които да останат за постоянно, а не към имоти в затворени комплекси, отдалечени от социална и културна инфраструктура.

Движение в цените на ваканционните имоти по морето това лято

почти не се забелязва

Средната цена, на която се реализират сделки в Слънчев бряг през първото и през второто тримесечие на 2017 г., е 530 евро на квадратен метър. Само в някои висок клас хотелски комплекси могат да стигнат до 750-800 евро.

Средната цена на закупените апартаменти в Созопол е 600 евро на кв.м., като цените започват от около 500 евро и достигат нива до 1600-1800 евро, но това се отнася само за топкомплексите по Южното Черноморие.

Основните тенденции в планинските ни ски курорти са почти същите.

През 2016 година бе отбелязан 40-процентен ръст на годишна база на продажбите на ваканционни апартаменти в основните ни ски курорти. Само че най-съществената причина беше, че предишната 2015 година бе твърде слаба и сравнението тръгва от ниска база.

Като цяло в планинските ни курорти тази година няма съществени изменения по отношение на цените и купувачите.

Средната цена на продадените апартаменти в Банско например през първото тримесечие е

370 евро на

квадратен метър,

а през второто - 360 евро, при 366 евро за цялата 2016 година. Средната обща покупна цена е 25 200 евро при 24 700 евро миналата година.

Тези цени обаче са най-ниските. В Банско има и топкомплекси, в които цените стартират от 450 евро на квадратен метър и тази година при този клас имоти има тенденция на леко нарастване на цените.

Боровец продължава да е най-скъпият ни ски курорт по отношение на имотите. Една от причините е, че там има много по-малки възможности за ново строителство. Средната цена през второто тримесечие на сделките в Боровец е 600 евро за квадратен метър, при 595 евро през миналата година.

В Пампорово средната цена за второто тримесечие е 340 евро и няма съществено изменение в сравнение с миналата година.

Разликата в цените между имоти в един и същ курорт понякога е значителна и зависи от това

къде се намира жилището

- в хотелски тип ваканционен комплекс или в обикновен комплекс. Вторият тип имоти имат характеристиката на жилищен имот и е естествено да са по-евтини. Защото в другите има редица екстри като рецепция и поддръжка, често те са проектирани да работят като хотели и имат натрупан опит в тази дейност.

Освен в цените, разликата е и в таксите за поддръжка и най-важното – потенциала на хотелските апартаменти да бъдат отдавани под наем и да генерират доходност.

По данни на агенция Arco Real Estate над 90% от запитванията за покупка на ваканционен имот у нас се отнасят до ниския сегмент от пазара – апартаменти на стойност до 30 000 евро. Това са и преобладаващата част от покупките на българи.

В същото време обаче се увеличават макар и бавно вложенията във ваканционни имоти

с инвестиционна цел

Напоследък все повече строителни предприемачи предлагат на купувачите и договори за управление на имотите им в тяхно отсъствие, като гарантират доходност до около 5-6% за определен период от време. Има и много фирми, които както преди години предлагат управление на имота срещу процент от доходността. Разликата е, че никой не обещава доходност от 10 и повече процента. А и едва ли някой би повярвал в такива цифри.