За първи път вносът спада, а износът се увеличава
Устойчив ръст отчитат пивоварите в България - оборотът от производството и продажбите през 2016 г. вече достига 500 млн. лева, съобщиха от Съюза на пивоварите. 467 млн. от сумата идват от членовете на организацията - “Болярка- ВТ”, “Загорка”, “Бритос”, “Каменица”, “Карлсберг България”, “Ломско пиво”.
Инвестициите в бранша също нараствали, като за последните три години вложенията в дълготрайни материални активи за производство на пиво и малц са 164 млн. лева. С най-голям дял продължават да бъдат капиталовите инвестиции в нови бутилиращи и опаковащи линии, енергоефективно промишлено обзавеждане, модернизиране на производствените и логистични звена.
По данни на съюза от 1994 г. (когато започва приватизацията на пивоварната промишленост в страната) до днес в сектора са инвестирани над 1,170 млрд. лв.
“Стилът и обликът на съвременната пивоварна индустрия се характеризират с прозрачност и ясна собственост на капитала, стратегически чужди и български инвеститори, стриктно спазване на законодателството и на задълженията към фиска”, коментира изпълнителният директор на съюза Ивана Радомирова. (Виж интервю с нея)
Тя допълни, че през миналата година приходите към бюджета от производството и продажбите на бира надхвърлят 350 млн. лева, от които директните постъпления от акциз и ДДС от бранша са близо 140 млн. лева. А около 95% от тях са от шестте бирени компании, които са членове на сдружението.
По данни на Europe Economics добавената стойност по цялата верига на бирената индустрия - от полето до чашата на консуматора, е близо 330 млн. евро, от които 32% се генерират директно от пивоварните компании, 49% от секторите по веригата на доставките и 19% от търговските обекти на дребно и заведенията - ресторанти, кафенета, барове и други.
През 2016 г. по данни на съюза и НСИ в страната са произведени близо 5,18 млн. хектолитра бира. От тях производственият дял на членовете на Съюза на пивоварите е 98-99%. Достигнатият през миналата година обем на пивопроизводството е най-високият от 2008 г. насам. За първи път се отчита слаб спад от 2% в количествата на внесената в страната бира от други държави на ЕС и трети пазари и покачване на износа с 8%.
За първите шест месеца на тази година основните тенденции в развитието на бранша от миналата година се запазват. За периода членовете на СПБ са позиционирали на пазара 6 нови марки пиво и десетки иновации в опаковки и етикети. Обемът на реализацията е на нивата от миналата година, като се запазва положителната тенденция за увеличаване на дела на продажбите в кенове, стъклени бутилки и намаляване на дела на консумацията в пластмасови опаковки.
Нова мода - направиси сам вкъщи
Има вече и с вкус на кориандър, чесън и пипер
Домашното производство на бира набира популярност, а в България дори вече има Асоциация на домашните пивовари. Основната цел, която си поставяме, е да популяризираме домашното, занаятчийското пиво и да повишаваме бирената култура у нас, казва Темелко Пампов, председател на организацията.
Производството е в малки обеми – то не може и не бива да бъде продавано като продукт. В своята същност разликата между крафт и домашна бира е по-доброто качество, което се очаква от крафт пивоваря, обяснява Пампов.
Предлагали се различни вкусове, дори такива с кориандър, сух чесън или черен пипер и алкохолно съдържание от 4 до 20%.
Има вероятност да опитате веднъж и да не повторите, но любопитството е задоволено, казва Пампов.
Най-разпространени и предпочитани в България били бирите с 4% алкохолно съдържание. “Колко ще е процентът, опира до вкуса. Това е сред предимствата на бирите - човек не сяда да се напие, а да се освежи и хидратира. Пивото, което произвеждат българските пивоварни, е на много добро ниво”, твърди Пампов.
Най-предпочитана бира била тип лагер. Видът се обуславя от технологията за производство и способа на ферментация. Думата идва от немската “складира”. Лагер са бирите с т.нар. долна, или ниска, ферментация, защото дрождите, с които се заквасва бирата след сваряването, в края на ферментацията се утаяват на дъното като каша. Ферментацията продължава 4-6 дни при 4-10 градуса – по-ниски температури в сравнение с бирите тип ейл и ламбик.
Всяка категория бири изисквала различна степен на карбонизация. При чешкия пилзнер тя била висока, а при английският стар нейл почти липсва. При висок алкохолен градус трудно се постига висока карбонизация. Има друг вид бири, които са газирани колкото шампанско, въпрос на вкус е.
“Ако човек пие повече от 2-3 бири, е добре да не е толкова газирана. Въглеродният двуокис натоварва малко или много стомаха”, казва Пампов.
Най-голямото събитие, което провеждат домашните пивовари, е международен конкурс в София с много участници и съдии от чужбина, които дегустират пивото и го класират. Те оценяват и дават напътствия и коментари как домашният пивовар да подобри своите способности.