Ангел Пашов: Хората са най-важни за всеки бизнес - без значение дали е малък или голям
Тайландската храна е изключителноразнообразна. Ястията могат да се приготвят от всякакъв вид месо - пилешко, свинско, телешко или с морски дарове. За да има истинският вкус обаче, съставките и най-вече подправките трябва да са автентични. Освен това вкусът се променя, ако ястието не е приготвено от тайландец.
Точно това може да бъде намерено в ресторант "Роял Тай" в София. Собствениците са живели дълго време в Тайланд и са решили да пренесат азиатската култура у нас. Автентичен е и интериорът - когато човек влезе в заведението, има усещането, че е в Тайланд.
Първият и засега единствен ресторант е открит на 19 юни, но вече се радва на голяма популярност.
- Откога сте в този бизнес? Занимавали ли сте се с нещо друго преди?
- Аз съм завършил и живял дълги години в Амстердам, след това в Бангкок, после малко и в Корея. Обиколихме голяма част от света, за да изберем най-добрата кухня, това ни стимулира да направим нещо на високо ниво. Аз съм собственик на спа център, в който работят момичета от Тайланд, от 6 години пренасям тази култура тук. Все повече българи посещават Тайланд. Като брой туристически визи задминаваме румънците например, а държавата им е три пъти по-голяма. Азиатската култура придобива популярност у нас.
България става много популярна в Тайланд заради киселото мляко. Има една голяма японска корпорация, която предлага българско кисело мляко. Там навсякъде има реклами за киселото ни мляко. Двамата с партньора ми имаме други бизнеси.
- Защо избрахте да работите в тази сфера?
- Подобен ресторант, където да се продава традиционна автентчина тайландска кухня, в България нямаше. Видяхме ниша на пазара и решихме да я експлоатираме. Аз живях дълги години в Тайланд, бизнес партньорът ми също е бил там многократно. Обичаме тайландската храна и искахме да я предложим на българските клиенти.
Основната разлика спрямо останалата азиатска храна е в специфичните сосове и подправки, които придават този вкус. Много характерно за тайландската храна е, че ако се готви от хора, които не са тайландци, вкустът се променя. Нашите готвачи са тайландци, всичко се приготвя на момента, популярни при нас са оризовите нудъли и тайландският ориз.
- Какво научихте за тези години като предприемач?
- Първото, което е най-важно за всеки бизнес - без значение дали е малък или голям, това са хората. Екипът трябва да е добър, а хората да работят с желание. Наскоро ми попадна една мисъл: "Служителите не напускат компаниите, напускат лоши шефове". Ние се стараем да бъдем адекватни, да работим с висока емоционална интелигентност, да предлагаме добри условия на нашите служители, така че да стиковаме уникален екип, който да е доволен и да обслужва добре клиентите.
- Кой беше най-трудният момент в досегашния ви опит на предприемач?
-Бюрокрацията в държавата е една от много големите пречки за бизнеса в България. На ужасно високо ниво е. Надваме се новото правителство наистина да си спази обещанията и да улесни бизнеса. Както за малки, средни и големи, така и за чужди инвеститори е много трудно да правят бизнес тук. Изискват се всякакви документи, а службите ги имат или могат да си ги набавят по служебен път.
- Как избирате служителите си?
- Налице е липсата на кадри. Сблъскахме се с това. Колкото и високи заплати да се предложат, е важно хората отсреща да имат желание за работа. Беше трудно, но успяхме да селектираме хора, които са работили в други добри ресторанти и имат добра автобиография, така че и ние да поддържаме висок стандарт. Ние даваме добри заплати, хората също искат да дойдат да се запознаят с нова култура. Пуснахме обяви в Тайланд, правихме интервюта там, търсихме хора с богат опит, работа в петзвездни хотели и международен опит. Готвачите ни са на много високо ниво. В България дойдоха да работят за нас трима тайландци - Су Ти Нан, Су Та Пан, а на третият първото му име е малко по-сложно и екипът го нарича Алекс Сирикате. Разговарят на английски, но вече започват да прихващат и някои български думи. Те са с работни визи, но идеята им е да останат по-дълго време.
- Какво казвате на служителите си, за да ги мотивирате?
- Отношението към служителя е наистина много важно. Както се държим с тях, те ще ни отвръщат, а това ще е отношението и към клиентите. Стимулираме ги по всякакви начини.
- Как си представяте вашия бизнес след 5 години?
- Определено искаме да развием този ресторант, така че той да стане верига ресторанти. В момента радваме само софиянци. След пет години бихме искали да сме отворили във всички големи градове.