Зоя Илкова: Най-важното е да си коректен - с доставчици, с клиенти. Това се вижда и се оценява


Идеята за фирма "Зоди-Зоя" се заражда на малка масичка с козметика на пазара. Прераства в търговия с плодове и зеленчуци, докато не се превръща във верига супермаркети от по 200 кв. м. Има ги в София, наричат се "Рай".
Клиентите могат да купят всичко, за което се сетят, а дори и някой от търсените продукти да липсва на рафтовете, собственичката Зоя Илкова го поръчва. Дори и хора, които не я познават, често коментират в магазина доброто обслужване, че е подреден, добре зареден и много чист. Удоволствие е да чуеш тяхната оценка, казва Илкова.

- Откога сте в този бизнес? Занимавали ли сте се с нещо друго преди?|
- Започнах още като студентка от една маса на пазар - с козметика и парфюмерия. После се преориентирах и започнах да продавам плодове и зеленчуци. Така от едно магазинче отворих малък обект за хранителни стоки, който разширихме два пъти - стана доста голям - около 200 кв. м. След 2 години отворих още един, в последствие още един и тази година четвъртия магазин - отворих го през април на бул. "Дондуков". Всички обекти са супермаркети на самообслужване. Казват се магазини "Рай", с това име започнах да работя като студентка. Така си остана, сантиментално е и реших да не пререгистрирам фирмата. Някои смятат, че не е модерно.

- Защо избрахте да работите в тази сфера?
- Завършила съм педагогика на зрително затруднение в Софийския университет. Междувременно работих по специалността си две години и половина, но не съм спирала да се занимавам с бизнеса си и тогава.

- Какво научихте за тези години като предприемач?
- Най-важното е да си коректен - с доставчици, с клиенти. Това се вижда и се оценява. Клиентът винаги има право. Нашите са редовни и най-често казват какво искат, какво да заредим, те ни ориентират. Ние работим според техните желания. Предлагаме им качествени стоки на нормални цени. Много е приятно, когато се разхождаш в магазина, да чуеш коментарите на клиенти. Удоволствие е някой да каже, че е подредено и много добре заредено.

- Кой беше най-трудният момент в досегашния ви опит на предприемач?
- Трудно е много. Проверките, изискванията, намирането на персонала. Всеки е различен, има капризи и трябва да им се угажда. Всяко отваряне на нов обект е трудно, да го разработиш, да намериш екип. Намирането на качествена работна ръка. Аз съм 355 дни в годината на работа, десет дни на море. Смятам, че съм достатъчно упорита. Оставиш ли бизнеса си, той може да пропадне. Захванал ли си се, носиш отговорност и за бизнеса, и за хората в него. Те трябва да си получат заплатите на време, а това значи да си платил данъци, осигуровки и да не липсва нищо по рафтовете.

- Как избирате служителите си?
- Обяви, много интервюта и след това пробен период. Не вземаме хора на всяка цена. Не можеш да се изложиш пред клиентите. Аз държа на качеството на всяко ниво - от стоката до обслужването. Персоналът трябва да е усмихнат, да изглежда добре. За да се постигне това, екипът трябва да се пресява.

- Какво казвате на служителите си, за да ги мотивирате?
- Доброто отношение и доброто заплащане. Подкрепям всеки един от персонала, с каквото мога. Влизам в проблемите им и им помагам. Почти всеки ден посещавам всеки от четирите обекта.

- Как си представяте вашия бизнес след 5 години?
- Амбицията ми е да запазя нивото на магазините. Искам и след пет години да са както са в момента -подредени, чисти и пълни с клиенти и стока.

*"24 часа" е ексклузивен медиен партньор на кампанията „МЕТРО Ден на предприемача“. Рубриката представя български предприемачи и се осъществява със съдействието на „Метро Кеш енд Кери България“.