Мостовете с 3 м предпазни мрежи за птиците, подлези за влечугите, водният отток ще се пречиства

В защитените зони, през които преминава автомагистрала „Струма“ през Крезненското дефиле, няма да се поставят осветени билбордове. Това е записано в доклада за оценка на съвместимостта, който е на интернет страницата на агенция „Пътна инфраструктура“ по повод предстоящото на 11 септември обществено обсъждане на Доклада за ОВОС за подобряване на трасето на лот 3.2 на автомагистралата. И петте варианта на трасе, които ще се разглеждат, преминават през две защитени зони. Това са: „Кресна - Илинденци“ по директивата за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна, и „Кресна“ - по директивата за опазване на дивите птици.

Със забраната за осветени билбордове ще се предотврати струпването на насекоми в близост до пътя и ще се намали рискът от сблъсък с ловуващите ги прилепи. Всички мостове по трасето между Крупник и Кресна ще бъдат с предпазни огради високи 3 м и от двете страни, за да се избегне сблъсъкът с птици. Всеки мост ще има и системи за събиране на повърхностния отток, а отвеждането му ще става след пречистване със специални каломаслоутаители. Предвидено е и изграждането на подлези за безпрепятствено пресичане и предотвратяване на излизане на пътното платно на земноводни и влечуги.

В защитена зона „Кресна - Илинденци“ има редица представителни за района растителни видове като космат дъб, черна елша, планински ясен, източен чинар и др. В нея намират подходящи местообитания значителен брой представители на животинския свят. От безграбначните животни това са: ручеен рак, бисерна мида, тигрова пеперуда, буков сечко, бръмбар рогач и т. н. От влечугите широко представени са леопардов смок, обикновена блатна костенурка, шипоопашата костенурка, а от земноводните едни от най-представителните видове са жълтокоремната бумка и южен гребенест тритон. Срещат се и редица представители на бозайниците като европейски вълк, кафява мечка, видра, пъстър пор и др.

В защитена зона „Кресна“ гнездят множество птици, някои от които редки за нашата страна. Характерни са сива чапла, зеленоглава патица, белоглав и египетски лешояд, скален орел, голям и малък креслив орел, орел змияр, белоопашат мишелов, късопръст ястреб, далматински сокол, сокол скитник, речен дъждосвирец, сирийски пъстър кълвач, късопръста чучулига, полска бъбрица, голям маслинов присмехулник и др.

В доклада е записано още, че строителството на отделни уязвими за птиците отсечки ще започва след приключване на размножителния им период, който е между 1 май и 15 август. Изключение ще се допуска единствено, ако в дните непосредствено преди това е извършен орнитологичен мониторинг, доказващ че в периметър до 300 м от границите на строителната площадка няма гнездящи птици. Всички мостови съоръжения над реки ще се изграждат извън периода на размножаване на рибите, който е между 15 април и 10 юни.

Петте варианта на трасе, които ще се разглеждат на 11 септември са:

• ИЗТОЧЕН ВАРИАНТ Г10.50

Той разделя движението на две самостоятелни и раздалечени едно от друго пътни платна. В посока Гърция трасето преминава по съществуващия път I-1 (Е-79), а за София е по нов терен на изток от Кресненското дефиле.

Платното в посока София – Кулата ще използва изцяло съществуващия първокласен път I-1 (Е79) до началото на град Кресна, той ще бъде рехабилитиран, предвиждат се мерки за опазване на биоразнообразието. Ще се изгражда еднопосочен обходен път на Кресна по нов терен, с което интензивният тежкотоварен трафик ще бъде изведен извън града. Обходният път преминава през 4 тунела с дължина 1266 м, 1 виадукт - 316 м, 2 моста с дължина 691 м, 7 надлези и подлези с дължина 206 м, както и подпорни и укрепителни стени - 245 м.

Платното от Кулата за София е по нов терен на изток от Кресненското дефиле. Предвидено е изграждането на 18 виадукта с обща дължина 5087 м, 5 тунела с обща дължина 4200 м, 1 мост - 96 м, 11 надлеза и подлеза, подпорни и укрепителни стени.

При Източния вариант са предвидени напречни връзки между двете платна, като се използват съществуващите пътища и се изграждат нови пътни възли. Предвидени са общо 5 пътни възела „Симитли“, „Полето“, „Мечкул“, „Стара Кресна“ и „Кресна“. Предвижда се и изграждането на пътна връзка със съществуващия път Е79 в началото на обходния път на гр. Кресна.

Две големи площадки за търговия и отдих е предвидено да има на отсечката. Целта е да бъде осигурено всичко необходимо за осъществяването на търговска дейност и хората от региона да могат да продават продукцията си от мед, мляко и т. н., както го правят и в момента.

Приблизителната дължина на трасето е 24 км.

• „ДЪЛЪГ ТУНЕЛЕН ВАРИАНТ“, ТУНЕЛ „КРЕСНА“

Тунел „Кресна“ е с дължина 15,4 км. Той е с две тръби и с възможност за евакуация във втората тръба през напречни връзки. Дължината на цялото трасе на автомагистралата в този участък, включващо пътна и тунелна част, е около 21 км. Предвидено е освен тунел „Кресна“ и изграждането на подпорни и укрепителни стени, 3 подлеза, 6 моста, две площадки за отдих и един пътен възел.

Предвидено е тунел „Кресна“ да се изгражда по класически тунелен метод с пробивно-взривни работи и стоманобетонова облицовка. Участъците при порталите на тунела ще бъдат изпълнени по открит способ.

• ИЗТОЧЕН ВАРИАНТ Г20, ИЗВЪН КРЕСНЕНСКОТО ДЕФИЛЕ

Този вариант на трасе е по нов терен извън Кресненското дефиле. И двете платна на движение са изнесени в източна посока около селата Брежани, Стара Кресна и Ощава.

Надлъжните наклони в пътния възел, тунела и виадукта са 4%, след което наклонът е 5% и е предвидена трета лента за спускащите се в посока София, а също така и аварийни изходи. На местата, където пътното трасе преминава в тунел, за всяко платно е предвидена отделна тръба, което от своя страна налага раздалечаването им едно от друго, с цел осигуряване на необходимото разстояние между тръбите. Поради по-високите надлъжни наклони, които се намират в началото и края на трасето, с цел подобряване на пропускателната способност и осигуряване на безопасността, е предвидена трета лента за бавно движещи се превозни средства в двете посоки.

В този вариант е предвидено изграждането на 5 тунела с обща дължина 4 200 м, 18 виадукта с дължина 5087 м, един мост с дължина 96 м, подлези и надлези, както и подпорни и укрепителни стени. При пресичане на съществуващите напречни пътища са предвидени пътни възли, осигуряващи всички посоки на движението.

ВАРИАНТ Г20 – СИН

Този вариант се развива през Кресненското дефиле, при максимално използване на трасето на съществуващият път I-1 (Е79). Двете платна на автомагистралата са разработени така, че последователно се раздалечават и доближават едно спрямо друго в ситуационно и нивелетно отношение. Лявото платно следва съществуващия път, дясното е по изцяло нов терен, вдясно от сегашното трасе, следва ситуационно лявото, а в отделни случаи се отдалечава от него. Често е на второ, по-високо ниво от лявото, в изкоп или в тунел. Към края двете платна отново са успоредни едно на друго и се развиват заедно до края на участъка, като се раздалечават само при тунелните съоръжения.

Предвидено са 3 пътни възела - при Крупник, Ощава и Кресна, както и две площадки за отдих. По този вариант на трасе е необходимо да се изградят 13 виадукта с обща дължина 3075 м, 23 тунела с дължина 7345 м, 5 моста, надлези и подлези, подпорни и укрепителни стени. Ще се извършат реконструкции на 4 съществуващи виадукта, 2 съществуващи тунела и един мост. Приблизителната дължина на трасето е 21 км.

• ВАРИАНТ Г20 – ЧЕРВЕН

В по-голямата си част той също преминава през Кресненското дефиле. В пролома едното платно следва в основната си част съществуващия път Е79, а другото е по нов терен с тунели и съоръжения в западния масив на дефилето. Дясното платно се развива изцяло по нов терен, вдясно от съществуващия път, като следва ситуационно лявото. Най-характерното при този вариант е решението за разполагане на двете платна едно над друго на голяма дължина. Целта е незасягане на картираните граници на резерват „Тисата“.

За безконфликтно пресичане са предвидени три пътни възела - „Крупник”, „Ощава” и „Кресна”. При изпълнението на вариант Г20 е предвидено да се изградят 4 виадукта с обща дължина 1165 м, 12 тунела с дължина 2892 м, 14 моста и 12 надлеза и подлеза. Ще се реконструират подпорни и укрепителни стени, както и два съществуващи тунела и 4 съществуващи моста.

Приблизителната дължина на трасето е 21 км.