И подлези за костенурки има в 5-те варианта за трасе през Кресненското дефиле
В защитените зони, през които преминава автомагистрала “Струма” през Кресненското дефиле, няма да се поставят осветени билбордове. Това пише в доклада за оценка на съвместимостта, качен на страницата на агенция “Пътна инфраструктура”. Общественото обсъждане на доклада за ОВОС за подобряване на трасето на лот 3.2 на магистралата ще е на 11 септември.
И петте варианта на трасе, които ще се разглеждат, преминават през защитените зони “Кресна - Илинденци” по директивата за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна, и “Кресна” - за опазване на дивите птици.
Със забраната за осветени билбордове ще се предотврати струпването на насекоми до пътя и ще се намали рискът от сблъсък с ловуващите ги прилепи. Всички мостове между Крупник и Кресна ще бъдат с 3-метрови огради, за да се избегне сблъсъкът с птици. Предвидено е и изграждането на подлези за безпрепятствено пресичане и предотвратяване на излизане на пътя на земноводни и влечуги.
В зоната “Кресна - Илинденци” има редица представителни за района растителни видове като космат дъб, черна елша, планински ясен и др. Обитават я ручеен рак, бисерна мида, тигрова пеперуда, буков сечко и бръмбар рогач.
От влечугите широко представени са леопардов смок, обикновена блатна костенурка, шипоопашата костенурка, а от земноводните - жълтокоремната бумка и южен гребенест тритон. Срещат се и европейски вълк, кафява мечка, видра, пъстър пор.
В защитена зона “Кресна” гнездят множество птици, някои от които редки - сива чапла, зеленоглава патица, белоглав и египетски лешояд, скален орел, голям и малък креслив орел, орел змияр, белоопашат мишелов, късопръст ястреб, далматински сокол, сокол скитник и др.
Според доклада строителството на отделни уязвими за птиците отсечки ще почва след приключване на размножителния им период - между 1 май и 15 август. Изключение ще се допуска само ако е извършен орнитологичен мониторинг, доказващ, че в периметър до 300 м от границите на строителната площадка няма гнездящи птици. Всички мостови съоръжения над реки ще се строят извън размножителния период на рибите - 15 април и 10 юни.
При източния вариант Г10.50 движението се разделя на 2 самостоятелни и раздалечени платна. В посока Гърция трасето минава по сегашния път I-1 (Е79), а за София е по нов терен на изток от Кресненското дефиле с 18 виадукта, 5 тунела, 1 мост и 11 надлеза. Приблизителната дължина на трасето е 24 км.
При дългия тунелен вариант тунел “Кресна” е с дължина 15,4 км и 2 тръби. Цялото трасе на магистралата е 21 км.
По нов терен извън Кресненското дефиле пък е трасето при източния вариант Г20. И двете платна са изнесени в източна посока около селата Брежани, Стара Кресна и Ощава. Има 5 тунела с обща дължина 4 200 м, 18 виадукта - 5087 м, 1 мост - 96 м, подлези и надлези.
При вариант Г20 (син) трасето е през Кресненското дефиле при максимално използване на съществуващия път Е79. Двете платна са разработени така, че последователно се раздалечават и доближават едно спрямо друго. Лявото следва съществуващия път, дясното е по нов терен, вдясно от сегашното трасе, следва ситуационно лявото, а в отделни случаи се отдалечава от него. Често е на второ, по-високо ниво от лявото, в изкоп или в тунел. Приблизителната дължина на трасето е 21 км.
Последният вариант Г20 (червен) също в по-голямата си част преминава през Кресненското дефиле. В пролома едното платно следва в основната си част съществуващия път Е79, а другото е по нов терен с тунели и съоръжения в западния масив на дефилето. Най-характерното при този вариант е решението за разполагане на двете платна едно над друго на голяма дължина. Целта е незасягане на картираните граници на резерват “Тисата”. Приблизителната дължина на трасето е 21 км.