Между 800 млн. и 1,3 млрд. лева трябват за обновление на железниците

Обществена поръчка за 41 нови влака подготвят БДЖ, съобщи шефът на дружеството Владимир Владимиров.

За тях ще са необходими 380 млн., като имало уговорка с финансовото министерство да се отпускат годишно по 35 млн. лв. Първите нови влакове трябва да са доставени до края на мандата на правителството.

С тях ще се намали значително времето за пътуване от София до Бургас. То щяло да трае 3,30 часа, а във влаковете ще има Wi - Fi и други екстри за първа класа. Съвременните машини ще пестят 15% от сегашните разходи на БДЖ, или 35 млн. лв. годишно.

Това бил първият етап в обновлението на железниците. За втория са планирани още 44 влака. Общо необходимият бюджет е между 800 млн. лв. и 1,3 млрд. лв.

Този прогнозен бюджет е изчислен от учени от Висшето транспортно училище, УНСС и Техническия университет в специален доклад. Той е приет от транспортното министерство, БДЖ и НКЖИ.

Второто важно нещо е, че БДЖ вървят към изчистване на дълговете, каза още Владимиров. Досега били платени 600 млн. лв. Той припомни, че правителството е отпуснало 62 млн. лв. - 42 млн. за погасяване на дълговете към НАП и 20 млн. за частично плащане по втория облигационен заем. Всички дългове на дружеството ще бъдат изплатени до 2018 г., като остават още 130 млн. лв.

Наскоро Брюксел одобри държавна помощ за БДЖ в размер на 224 млн. лв. Точно това разрешение ще позволи да се платят дълговете, а 35-те млн. лв., които всяка година държавата превежда на железницата, да бъдат вложени в нови влакове.

“В момента се правят инвестиции за рехабилитация на железопътната инфраструктура. През 2023 г. ще имаме завършено трасе сръбската граница - София - Бургас - Свиленград. За това подготвяме обществена поръчка за нов подвижен състав, за да може той да е адекватен на инфраструктурата, която ще позволява по-висока скорост”, допълни зам.-министърът на транспорта Велик Занев.