21% ръст на продажбите от началото на тази година
Светът малко по малко започва да излиза от финансовата криза и все повече икономически показатели говорят за този подем.
Тези факти за валидни и за България. Един от признаците е раздвижването на пазара на луксозни имоти.
От началото на 2017 г. в България се наблюдава 21% ръст на продажбите. Наемите пък са нараснали с 4%. Това показват данните на консултантската компания “Юник Естейтс”, специализирана в продажбата на такъв тип недвижимо имущество.
Ръстът от 4 на сто при наемането се счита за нормален, тъй като хората в момента предпочитат да купуват. Пазарът е изключително активен и се диктува от купувачите. Техният брой е много повече от този на продаващите. Процентът на регистрираните купувачи се е увеличил с 10 на сто от началото на годината.
Основната причина са рекордно ниските цени на имотите у нас, които са следствие на ограниченото предлагане на качествени продукти. Тази тенденция би трябвало да се запази и цените да останат стабилни до края на годината.
От друга страна обаче, в най-скоро време се очаква появата на нови проекти и към средата на 2018 г. строителството трябва да започне да отговаря на изискванията на клиентите. Прогнозите са към края на следващата година да има дори пренасищане на луксозното строителство.
Най-скъпият регион в София е около Докторската градина.Цените там варират около 2200 евро. Следващите най-скъпо струващи имоти са във Витошката яка и квартали като “Лозенец”, “Изток”, “Иван Вазов”, “Изгрев”.
Българите купуват имоти не само в страната, но и в чужбина. Те са ориентирани предимно към Европа - градове като Лондон, Виена. Гърция е популярна дестинация, когато става въпрос за ваканционно място, както и Испания, Италия, Френската ривиера. Причина за покупката на имот може да бъде и изпращането на детето да следва в друг град - например в Рим или Париж.
Но и много чужденци се ориентират към пазара у нас. България е привлекателна дестинация, най-вече защото е в Европа. Много от тях идват в държавата ни, за да се сдобият с лична карта или да спасят семействата си. Но има и чуждестранни купувачи, които търсят наистина скъпи имоти, струващи над 1 млн. евро.
Сградите, предлагани на пазара в момента, по-скоро се разминават с критериите на съвременния купувач. Той обикновено е млад - около 30-35-годишен. В същото време повечето от сгради са строени около 2000 г., което ги прави стари за модерния млад човек.
Интересът на активния купувач е насочен към къщи с модерна архитектура в затворени комплекси, пентхаус апартаментите - с голяма площ, над 400 кв. м, и високи тавани - над 3 м. Търсят се жилища с просторна основна спалня, към която да има не една, а две стаи гардероби и повече от една баня. Хубаво е да има отделно помещение, където да са събрани всички джаджи, технологии, развлечения. Престижният адрес и красивата гледка са задължителни.
На българския пазар вече се търсят и “трофейни имоти” - емблематични жилища на много високи цени. Това може да са паметници на културата, имения или сграда, за която никой не е чувал. Такива трофейни имоти са характерни, когато пазарът е в подем. Обикновено клиентите, решили да се сдобият с такъв, са готови да чакат за нещо специално, за което биха дали много по-висока от пазарната цена.
Завръщат се и клиентите с покупки над 600 хил. евро. Увеличават се инвестиционните сделки - най-вече за апартаменти в града, които да се дават под наем или да се препродават. Вече 36% от купуващите сключват инвестиционни сделки, като се има предвид, че доскоро тази категория изобщо не съществуваше в България.“Луксури портфолио” - една от най-големите световни мрежи за луксозни имоти, от която “Юник Естейтс” стана част преди година, представя данни и за световния купувач. Неговият профил до голяма степен се припокрива и с този на българския.
Правилото в световен мащаб е, чe богатите хора стават по-богати, дори може да се каже, че са се замогнали още повече благодарение на кризата. А богатият човек обича имотите - има средно по 4 по света. И иска да купува все повече, освен това обича да пътува и да се храни навън. В същото време обаче цени дома си и няма против да прекарва време вкъщи. За него е удоволствие да посреща гости или просто да е със семейството си.
В момента се наблюдават три основни тенденции, които обуславят съвременния купувач, обясняват консултантите.
Първата е демографската промяна. От една страна, поколението на бейби буумърите (родените през 50-те години на миналия век) малко по малко си отива и продава по-големите си имоти, за да купи по-малки. То дава път на новата генерация Y - това са родените между 80-те години на XIX век и 2000 г. Представителите на това поколение имат нови потребности, с които да подобрят начина си на живот. Една от тях е купуването именно на свое собствено жилище.
Второто основно нещо е дигитализацията на света през последните години.
А тя доведе до засилена и улеснена свързаност между хората и технологичните постижения.
Тези особености влияят и върху пазара на имоти, правейки глобалните трансакции по-безопасни и по-бързи във всеки един етап - при записа, извършването и проследяването на сделката.
Новите технологии дадоха живот и на интелигентните градове, които подобряват качеството на живот. Прогнозите са, че до 2025 г. 66% от населението на света ще живее в градски условия, а 8 на сто от градовете ще са станали интелигентни, осигурявайки с 30% по-добра енергийна ефективност спрямо създаването им.
Освен на пазара дигитализацията се отразява и на потребителя. Той вече иска да използва интелигентни технологии и смартсистеми вкъщи.
Дигитализацията позволи създаването на така наречената виртуална реалност. Тя променя ролята на агента на недвижимо имущество.
Той ще изпълнява по-скоро длъжността на консултант, давайки съвети не само по отношение на самия имот, а и на условията за живот, подробностите около сделката, технологиите.
Потребителите също ще имат възможността да усетят по-лично разглеждания от тях имот. Виртуалната реалност ще спомогне за това клиентът да купува по-уверено и от всяка една точка на света.
Интересно е, че “Луксури портфолио”, чието главно седалище е в Чикаго, но разполага с офиси и в Лондон и Сингапур, планира да се разширява най-вече в Азиатския тихоокеански регион и Югоизточна Азия.
Компанията се е насочила към държави като Китай, Япония, Тайван. Тези страни имат брутен вътрешен продукт, който се увеличава много по-бързо от държавите в Европа например, а дори и от САЩ. БВП на Филипините например расте по-бързо дори от този на Китай.
Средната класа в тези държави се увеличава с високи темпове, което означава, че хората там имат пари и продължават да увеличават доходите си. А това ще доведе до купуване на имоти. Пазарите в Азия се развиват изключително бързо, така че скоро се очаква и те да започнат да се оглеждат за покупки в Европа.