Системата на “Кока-Кола” в България произвежда 0,6% от БВП. Всяко 1 работно място поддържа още 8, обяснява изпълнителният директор на “Кока-Кола ХБК България”

- Г-н Атанасов, марката “Кока-Кола” присъства в България над половин век, а “Кока-Кола ХБК” - 25 години. Какво в най-голяма степен отразява ценностите и бизнес стила на компанията?

- “Кока-Кола” е компания с изключително силно присъствие в света. Естествено е значимостта ѝ за българската икономика да бъде солидна. Общият принос на системата “Кока-Кола” за България е 553 милиона лева, равняващ се на 0,6% от БВП. Една от ценностите на “Кока-Кола ХБК” са хората. Всичко в работата ни е насочено към гарантиране на развитие - на хората, на бизнеса, на секторите в икономиката. А това е сериозен принос към цялата индустрия. Нашите основни ценности са да уважаваме и ценим хората си, да работим като едно цяло, да побеждаваме с нашите клиенти, да се стремим към съвършенство, да се учим. Нашата компания следва ясни правила за чист бизнес, най-високи стандарти за производство и контрол на качеството, отговорност към потребителите и грижа за служителите. Ние в “Кока-Кола” вярваме в максимата, че добрите компании предлагат отлични продукти, а най-добрите се стремят да направят света по-добро място за живот.

- Колко българи работят в системата на “Кока-Кола” в България?

- Пряко заетите са 2100 души, но всъщност системата поддържа 19 200 работни места (или 0,6% от работната сила в България). Всяко работно място в нашата система осигурява съществуването на още 8. За нас е голяма гордост, че тази година българските студенти ни обявиха за предпочитан работодател, защото виждат в компанията добра възможност за развитие.

- “Кока-Кола” е иновативна компания, която развива и българските ценности. Какви са новите ви проекти?

- “Събери вдъхновение от България” е уникален проект. “Кока-Кола” представи лимитирана колекция от шест бутилки с орнаменти от шевици в шестте български етнографски области - Пиринска, Тракийска, Родопска, Шопска, Добруджанска и Северняшка. Бутилките имат колекционерска стойност и

историческо

значение

за “Кока-Кола” в България, защото обединяват иконичната стъклена бутилка от 1915 г., ексклузивния надпис на кирилица от 1965 г. и отличителните български шевици. Не за пръв път “Кока-Кола” в България е новатор. У нас за първи път в историята легендарната марка се изписва с различна от латинската азбука - на кирилица.

- Колко са инвестициите на “Кока-Кола ХБК” в България?

- Инвестираме постоянно. През 1996 г. бе открит производственият център в Костинброд - най-големият и единствен бутилиращ завод на “Кока-Кола” в България. Компанията стана “Инвеститор на годината” за инвестицията на зелено в завода в Костинброд, която надхвърля 20 млн. долара. И в момента сме в процес на разработване на нови инвестиционни проекти за разширяване на завода, които ще повишат значението му като регионален производствен и логистичен център. “Кока-Кола ХБК България” е и единствената компания в страната, която инвестира над 4,8 млн. лв. в чисто нов сондаж в завода за минерална вода в Банкя.

Освен с преките постъпления в бюджета от данъци, такси, осигуровки “Кока-Кола ХБК” допринася за развитието на обществото чрез множество проекти за корпоративна социална отговорност - подкрепа за околната среда, младите хора, местните общности. Това също възприемаме като свой дълг към обществото и страната. Защото като българска компания, в която работят българи, ние сме отговорни не само за настоящето, но и за

бъдещия

просперитет

на България. В момента инвестираме в създаването на паралелка “Производство на безалкохолни напитки” в ПГ “Св. Георги Победоносец” в Костинброд. Инвестирахме в изграждането на Алея на здравето, в детски площадки и озеленяване в район “Банкя”. Сред основателите на инициативата “Кристално чисти” сме. Едно от знаковите проявления на инициативата на 8 компании от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България е стартирането на магистърска програма за устойчиво развитие в партньорство с Американския университет в България и университета в Харвард. Целта е да се създават бизнес лидери с мисъл за устойчивото развитие на икономиката. Неслучайно за четвърта поредна година “Кока-Кола Хеленик” бе обявена за лидер в сектор “Храни и напитки” според оценката на индексите за устойчивост на “Дау Джоунс”.

- Каква е позицията ви по една от най-обсъжданите теми напоследък - за Закона за храните, под чиято регулация попадат минералните и изворните води?

- Темата наистина е широко обсъждана и това е напълно естествено. От една страна, защото говорим за водата, която пием всички. От друга - защото засяга важен сектор от икономиката. “Кока-Кола ХБК България” бутилира натурална минерална вода “Банкя” от 2005 г. Затова всички неясноти и цялата несигурност в българското законодателство за водата представляват реален риск за нас като инвеститор в българската икономика.

Бих искал ясно да подчертая, че компанията като член на борда на директорите на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България твърдо стои зад становищата, че приетият на първо четене Закон за храните в частта за водите няма да отстрани, а ще задълбочи и без това съществуващите проблеми в регулаторната рамка на сектора. Нещо повече - смятам, че той не съответства на европейското право и на утвърдените добри европейски практики в сектора.

Разчитахме на този нов закон за преодоляване на терминологичната неяснота, неточностите при транспониране на европейското право и несъгласуваността между законодателството за водите и това за храните. А предложеният вариант не прави това.

Напротив, той въвежда нова терминология и

задълбочава

проблемите

и несъответствията. Първо, притеснени и озадачени сме от факта, че настоящият текст на Закона за храните, в частта за бутилираните води, одобрен на първо четене в парламента, се различава от първоначално изпратения за нотификация към Европейската комисия вариант, по отношение на който липсват каквито и да е забележки от страна на ЕК и на останалите държави - членки. Той бе подкрепен в публичните дискусии и от индустрията. А депутатите приеха на първо четене друг вариант. Притеснителен е и фактът, че в частта за бутилираните води предложеният законопроект няма оценка на въздействието и не е консултиран със заинтересованите страни.

Второ, предлаганите разпоредби създават терминологична неяснота и разминаване - понятийно и смислово, както с европейското право, така и със съществуващото законодателство в управлението на водите. Тук визирам въвеждането на понятия като “извор”, “търговско описание”, “място на експлоатация на извора”. Със Закона за храните се въвеждат нови изисквания за етикетирането, нови понятия за търговски описания при водите. Така се зачеркват огромни инвестиции в наложени марки, известни от десетилетия като съответстващи на всички изисквания и добре познати на потребителя. Подобен подход е против законите и практиките на Европейския съюз.

Трето, новите текстове в Закона за храните залагат риска различни оператори да започнат добив от един и същи източник. Ние като индустрия твърдо стоим зад запазване на европейската практика “Едно находище - един бутилировач” и за двете категории натурални води - минерални и изворни. Моделът с няколко оператора и едно търговско описание на един източник, налаган чрез новия проект за Закон за храните, ще има огромно негативно въздействие върху целия воден бизнес. Недобросъвестни играчи ще могат да се възползват на гърба на развит вече бизнес и това ще размие отговорността върху целостта на източника и качеството на водата, което пък ще постави

под риск

здравето на

потребителите

Ако законът бъде приет във вида от първо четене, последствията ще са сериозни за цялата индустрия. Ще се поставят под риск направените до момента инвестиции и граденото с години доверие на потребителите, ще се поставят под съмнение и бъдещи инвестиционни намерения. Но най-лошото е, че може да бъде поставено под риск здравето на потребителите.

- Какво имате предвид?

- Изразената позиция чрез асоциацията, която обединява над 70% от сектора, съвпада с позицията на потребителите. В проучване на “Алфа рисърч” наскоро се установи, че 65% от потребителите се ориентират по търговската марка, когато избират каква бутилирана вода да си купят. 57% от градското население между 18 и 50 г. смятат, че ако различни компании бутилират вода от едно и също находище, ще се размие отговорността за качеството. Близо 90% твърдят, че биха спрели да купуват вода, ако не знаят точно кой е бутилировачът.

Нашата асоциация нееднократно от началото на този дебат заявява публично на всички дискусии и срещи с представители на институциите своята позиция към Закона за храните в частта му за водите. Искрено се надяваме, че управляващите и законотворците ще се вслушат в гласа на коректните данъкоплатци, на компаниите, които са гръбнак на българската икономика, в гласа на потребителите и ще защитят и здравето на българските граждани.

----------------

Светослав Атанасов започва работа в “Кока-Кола ХБК България” през 1999 г. През 2014 г. става изпълнителен директор на компанията.
Производството на “Кока-Кола” в България датира от 1965 г. - тя е първата социалистическа държава, която започва да произвежда световноизвестната напитка. Днес “Кока-Кола Хеленик Ботлинг Къмпани” има 2 производствени и 7 дистрибуционни центъра.