До края на 2019 г. санираните сгради ще са общо 2022, увери регионалният министър
За 6 месеца от управлението ни в настоящия мандат на кабинета „Борисов 3“ стартирахме инфраструктурни проекти за над 1 млрд. лв. и сме на финала на въвеждането на тол системата като най-справедлив вариант за заплащане на пътни такси. Това обяви в предаването „Беновска пита“ по телевизия Канал 3 министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Той подчерта, че сред най-важните проекти, по които се работи в момента, е изграждането на АМ „Хемус“, която в следващите 8 години ще бъде завършена изцяло. „Тя е приоритет и необходимост за цяла Северна България“, категоричен бе Нанков. Това съобщиха от пресцентъра на Министерство на регионалното развитие и благоустройството.
Министърът съобщи, че до 2-3 седмици може да започне процедурата по изграждане на тол системата. В момента се изчаква решението на Върховния административен съд по отношение на жалба на един от участниците за класиране на фирмите. „Тол системата е справедлив модел, защото, който руши пътищата и замърсява околната среда, ще заплаща повече. Освен това, чрез нея България за първи път ще се възползва от геополитическото си положение, защото ще обхванем транзитния тежкотоварен трафик. В момента, преминавайки през пътната мрежа на страната ни от Дунав мост до Кулата“ и от „Калотина“ до „Капитан Андреево“, товарните автомобили заплащат 11 евро, а в съседна Гърция, например, 40 евро“, каза министър Нанков. Той допълни, че се очакват близо 1 млрд. лв. постъпления от пътни такси, които ще се реинвестират в ремонт, поддръжка и изграждане на пътища, като по-голяма част от средствата ще идват именно от товарните автомобили, а не както сега. „В момента АПИ реализира 100 млн. лв. приходи от винетки за тежкотоварните камиони и 220 млн. лв. от тези за леки автомобили. Сега това ще се промени“, категоричен бе Николай Нанков.
По думите му, дългата сага с въвеждането на системата е заради възможността всеки да обжалва обществени поръчки, което е причина да се бавят и някои от най-важните и приоритетни инфраструктурни обекти, като например уширението на пътя Бургас - Слънчев бряг, който се реализира сега, след няколкогодишни обжалвания.
Министър Нанков отбеляза, че през следващата година приоритетно ще бъдат отпуснати средства за рехабилитация и допълнително обезопасяване на пътни участъци от републиканската пътна мрежа, които са анализирани като предпоставка за инциденти. „Общо 55 км от различни пътни отсечки, които с експертите на Агенция „Пътна инфраструктура“ и Асоциацията на пострадалите при пътнотранспортни произшествия определихме като най-опасни. Там има износена пътна маркировка, необходимост от допълнително обезопасяване на кръстовища и пътни знаци“, каза Нанков. Той допълни по темата, че от началото на годината за обезопасяване на пътната мрежа са вложени 22 млн. лв., извън пътните ремонти.
Министър Нанков призова за подкрепа от обществото за спиране на войната по пътищата. „Всички институции работим в синхрон за решаване на този сериозен проблем, но най-важното е да се спазват правилата за движение. Често по новите пътища има по-сериозни инциденти, отколкото по тези в лошо състояние, което е в резултат на неправилно изпреварване и несъобразена скорост. Не трябва отговорността да се прехвърля между ведомствата, но трябва с общи усилия да решим проблемите“, отбеляза той. Според министъра ако в последните 20 години ежегодно са се ремонтирали тунелите и др. големи съоръжения някои от инцидентите е нямало да се случат.
„Националната програма за енергийна ефективност не е спряна. Имаме осигурено финансиране за саниране на 2022 блока в следващите две години със сключени договори, коментира министър Нанков. Той уточни, че до момента по програмата са обновени 800 жилищни блока в страната. „Това е една от най-успешните като логика политики, защото съчетава много ползи – икономически, социални, екологични. Тя е за хората, но за съжаление се политизира твърде много“, уверен бе регионалният министър. Той отбеляза, че на Народното събрание още през месец юни са предоставени всички видове отчети, разчети и документи, касаещи програмата. „Обновяваме над 90 млн. кв. м разгъната жилищна площ, ще спестим огромни количества парникови газове, ще спестим много енергия, ще подобрим средата на живот на 350 хил. граждани, над 150 000 домакинства, които ще имат обновени жилища и ще спестяват разходи за отопление. Това са най-важните постижения“, категоричен бе той. Според него създаването на нова парламентарна комисия по темата е безсмислено, защото така допълнително се политизира програмата. Николай Нанков отбеляза, че са въведени множество контролни механизми при осъществяване на строителните дейности, а там където има пропуски, са за сметка на строителните фирми.