В Министерството на околната среда и водите (МОСВ) се разглежда възможността в Национален парк “Пирин” да се забрани всякакво движение на автомобили и автобуси, с изключение на превозните средства на служителите, които поддържат лифта и ски пистите. Това заяви министър Нено Димов по време на онлайн чат за проблемите на Пирин във фейсбук страницата на ведомството.
“Разпоредил съм на ръководството на парка да разгледа и оцени щетите, нанесени на пътя от автомобилите. Един лифт, който работи с електричество, е много по-безвреден за околната среда, отколкото скиори и туристи да се качват високо в планината с колите си и с автобуси”, каза Димов. Той уточни, че все пак пълна забрана ще може да се наложи след изграждане на втори кабинков лифт или каквото съоръжение предложи инвеститорът. Освен това замяната с лифт на придвижването до ски пистите с двигатели с вътрешно горене ще бъде включено и в анализите, които предшестват екооценките за новите съоръжения.
В продължилия един час разговор Димов разсея заблудата, разпространявана след приемането от кабинета на промените в плана за управление на парка, че вече ще се строи върху 45% от площта на парка. “Това е площта, в която се разрешава изграждането на водосборни съоръжения за питейна вода. И сега законът разрешава това, но по някаква причина такива съоръжения не са били включени в действащия план за управление на парка”, каза Димов. Ски съоръжения и писти могат да се изграждат единствено върху ски зоната, която е едва 2,6% от площта на Национален парк “Пирин”, и то след ОВОС за всяко отделно взето съоръжение, подчерта Димов. Според него заблуждението идвало от таблиците към плана, които обаче са илюстративни. “Водещ е текстът, в който това ограничение е ясно описано”, каза той.
Концесионният договор за ски зоната над Банско ще се преразгледа, след като на 2 януари влезе в сила нов Закон за концесиите, съобщи Димов. “На концесионния договор най-малкото трябва да се направи юридически анализ дали е съвместим с новия закон”, каза екоминистърът. И добави, че евентуални промени в договора ще се правят след такъв анализ. Той подчерта, че и според сегашния договор концесионните такси зависят от приходите на концесионера и ако след евентуалното изграждане на втори лифт тези приходи се увеличат, ще се увеличат и постъпленията в бюджета.
Много от въпросите бяха свързани с евентуалното отсичане на вековни дървета в ски зоната над Банско. Министър Димов отговори, че именно затова се прави доклад по ОВОС за всяко конкретно съоръжение. “Когато е ясно откъде се предлага да минава трасето, се преценява дали това засяга вековни дървета или местообитания и дали можем да го разрешим, или трасето трябва да се промени”, каза той.
Министърът и експертите му обясниха, че след изграждането на сегашната ски зона дървесният запас на горите в национален парк “Пирин” е увеличен с милион и половина кубически метра дървесина, а като площ - с 2000 хектара. Министър Димов подчерта, че при екооценките на конкретните инвестиционни намерения нуждата от компенсаторно залесяване ще бъде анализирана и ще бъде вписана в ангажиментите на инвеститора.
В четвъртък екоминистърът ще се срещне с представител на концесионера на ски зоната над Банско за изясняване на въпроса с конкретния инвестиционен проект за втори кабинков лифт. Идеен проект за втора кабинка бе разпространен в дните след като кабинетът прие промените в плана за управление на национален парк “Пирин”.