С промените в новинарския си поток социалната мрежа иска да се върне към корените си - с предимство ще се показват постовете от приятели, а не корпоративни страници

Лифтингът на новинарския поток във фейсбук, който Марк Зукърбърг обяви преди седмица, предизвика лавина от разнопосочни коментари - от “най-накрая ще виждам публикациите на приятелите” до “той цензурира медиите” и “всъщност искат пари за реклама”. Поводът бе новият алгоритъм на нюзфийда, който ще дава предимство на постове, идващи от приятелите ни, пред тези на корпоративни страници например, но не засяга рекламите.

“Публичното съдържание, което ще виждате, ще трябва да спазва същите стандарти - да насърчава смисленото общуване”, съобщи в личния си профил Зукърбърг. “Като пример - около телевизионните предавания и спорта се образуват многобройни групи от близки хора. Виждаме, че под видеата на живо хората си комуникират много повече, отколкото под останалите. Някои новини дават начало на разговори по важни теми. Но в наши дни гледането на видео,

четенето на новини

или получаването

на известия от страници

често е пасивно

изживяване”,

посочи той.

“Нека бъда ясен: очаквам времето, което хората прекарват във фейсбук, както и някои параметри на ангажираността им, да намалеят. Очаквам обаче и времето, което прекарвате във фейсбук, да е по-ценно”, поясни Зукърбърг.

И досега алгоритъмът на фейсбук не показваше всички публикации на приятелите ни и страниците, които сме харесали. Според социалната мрежа, ако това бе така, щяхме да бъдем пренаситени с информация, която нямаше да ни интересува.

“Всеки път, когато някой посети своя новинарски поток, има средно 1500 потенциални истории от приятели, хора, които той следи, и страници, които той може да види”, казват от компанията. Именно заради това, вместо да подреждат публикациите чисто хронологично, както е в туитър (виж 53-а стр.), от фейсбук дават приоритет на съдържанието, което ще ни показват.

Например човек, който споделя публикации за спорт, досега виждаше по-често в новинарския си поток постове на спортноориентирани страници. Разбира се, показваха му се и статусите, и линковете по темата, шернати от негови приятели. Целта на компанията бе човек да вижда по-подходящо за него съдържание.

Новият алгоритъм обаче има друга идея, казват от компанията - по-смислени взаимодействия.

Засега промените не са в сила и все още не е ясно как точно ще изглеждат и дали хората ще усетят съществена разлика. Според редица анализатори обаче отсега е ясно - медиите и различните марки са губещите. Фейсбук дори не крие, че промените ще нанесат удар по издателите. В пост в блога на компанията Адам Мосери - шеф на екипа, отговарящ за новинарския поток, разясни новия алгоритъм. “Показването на повече публикации от приятелите и членовете на семейството ви означава, че ще виждате по-малко постове от страници, например видеа, медийни материали или различни типове бизнес”, съобщи той.

Реакциите бяха бурни - мнозина споделиха, че това е вид цензура на медиите. Други пък бяха доволни. Истината е, че все още не е ясно какво количество информация, споделяна от фейсбук страници, ще продължава да се появява в новинарския ни поток.

Ако човек държи да вижда

постовете на харесани от

него страници, той има

опцията да го направи

За целта трябва да влезе в нюзфийда си и да натисне вляво на екрана менюто “Новини”. Оттам се избира опцията “Предпочитания” и “Приоритизирай кого да видиш първи”. Появява се списък с всичките приятели и страници, които човек е харесал. Оттам той може да избере кои иска да вижда първи. Съществува и опцията да се направи избор така, че да не се показва съдържанието, генерирано от конкретен човек или страница.

Намерението на Зукърбърк за промени накара редица анализатори да тълкуват каква е целта му. От фейсбук твърдят, че така се връщат към основните ценности на сайта - да свързва хората с хора, а не с новини, продукти или услуги. “Винаги се е смятало, че да набутваш новини и информация за известни личности навсякъде,

измества основния

фокус на фейсбук -

да свързва хората”,

казва бивш високопоставен служител пред “Бъзфийд”. Човек, който в момента работи в компанията, също е положително настроен: “Фейсбук ще стане по-локален. Мисля, че като цяло това ще е полезно за човечеството”, споделя той.

Според друга теория това е част от борбата на фейсбук с разпространяването на лъжливи новини в социалната мрежа. По време на президентските избори през 2016 г. в САЩ например 126 милиона потребители, или малко по-малко от половината население на САЩ, са чели руските дезинформационни материали. Те са стигнали до тях чрез фейсбук, туитър и гугъл. Досегашният алгоритъм “харесваше” подобен тип материали - те са сензационни, коментирани и се споделят далеч повече от сухата информация. И поради тези причини се стига и до радикализацията и поляризацията на обществото. И фейсбук иска да се пребори с нея, тъй като няма как от компанията да проверяват всяка статия и дали тя не е пълна с фалшиви новини.

Разбира се, най-застъпваната теория остава тази, че фейсбук просто търси начини да увеличи приходите си от реклама.

Новите промени няма да засегнат спонсорираните постове. Когато обаче алгоритъмът влезе в сила, всички страници на медии, бизнес и услуги, които досега не са си плащали на социалната мрежа, ще бъдат показвани по-малко.

Друга теория отново е свързана с рекламата, но не е свързана с изнудване на сайтове да си плащат. Споделяйки повече новини и по-малко лична информация във фейсбук, съдържанието е все по-безполезно за рекламодателите, на които фейсбук разчита, за да прави пари. Затова и от социалната мрежа решили да показват на хората личните моменти на другите, което пък щяло да им повлияе и така и те да почнат да споделят своите.

Конспиративни теории

също не липсват

Една от тях гласи, че всъщност фейсбук иска да получава по-добра информация за личността и контактите на потребителите си, която после да продава на американското правителство. “За какво му е на ЦРУ информация, че харесвам новинарски постове. Те искат да знаят с кого общувам, да ме следят”, пише автор с никнейм “Анонимен” в един от форумите в интернет.

Само ден след обявяването на промените в новинарския поток на 11 януари акциите на “Фейсбук” паднаха с 4,4%. Така Марк

Зукърбърг се събуди с

3,3 млрд. долара

по-беден

До приключването на търговията на 12 януари акциите на социалната мрежа се търгуваха на $ 179,37. “Форбс” изчисли, че за основателя и изпълнителен директор на “Фейсбук” Зукърбърг това е лична загуба в размер на 3,3 милиарда - 4,4% спад на личното му богатство. 33-годишният Зукърбърг, който започна фейсбук през 2004 г. на 19 г., все още притежава 17 на сто от дружеството.

Потребителите на фейсбук вече ще виждат по-малко публикации от страници.

*Лифтинг е процедура по изглаждане на бръчките

ОЩЕ ПО ТЕМАТА:

Фитнес треньор е с най-много фенове сред българите във фейсбук

Проф. д-р Росен К. Стоянов: Промените във фейсбук са едно намигване към рекламодателите и медиите

Потребителите на фейсбук вече ще виждат по-малко публикации от страници.
Потребителите на фейсбук вече ще виждат по-малко публикации от страници.