Нова методика, по която да се изчисляват и актуализират данъчните оценки на имотите и зависещия от тях данък сгради, обмисля финансовото министерство, научи “24 часа”.

Финансовият министър Владислав Горанов загатна в парламента в петък, че е дошло време за промяна на Закона за местните данъци и такси. Целта е не само той да се “закърпва аварийно” на определен период от време, а да направи така, че имотните данъци и налогът за колите да са адекватни на пазара и справедливи.

Системата на

имущественото

облагане е

изкривена и

несъвършена,

са категорични във финансовото министерство. Тя в момента ощетява съвестните данъкоплатци.

При проверката на прокуратурата например на онези 365 българи, закупили през последните години имоти за над 500 хиляди лева, е установено, че един от тях е прехвърлил на свои близки чисто ново ферари за 9 хиляди лева, при реална цена на този автомобил над 250 хиляди евро. Обичайно при подобни сделки нотариусът изисква застрахователна стойност, но контролът е почти нулев.

Два идентични апартамента в “Зона Б 5” в столицата имат коренно различни данъчни оценки - 40 хиляди лева и 100 хиляди лева. Каква е причината? Първото жилище никога не е продавано и собствениците му плащат данъци според тази остаряла данъчна оценка, а вторият апартамент е препродаван 2 пъти и данъчната му оценка е актуализирана.

Парадоксално е, но се оказва, че за жилища

в “Малинова

долина”, където

няма

инфраструктура,

плаща с пъти

по-голям имотен

данък от

апартаменти в

центъра на

София

Читател на “24 часа” се оплака преди време, че плаща 210 лв. годишно данък сгради за апартамент от 75 квадрата в жк “Изток”, а съседът му отдолу - само 120 лв. В случая той също е придобил апартамента наскоро и пред нотариуса е декларирал реалната стойност на сделката, тъй като е теглил кредит и е трябвало да бъде изряден пред банката.

Проблемът е, че според сегашната методика нова данъчна оценка на имот се прави само когато с него предстои сделка. Според закона общините са длъжни всяка година до 30 ноември да актуализират данъчните оценки на имотите, ако за предходната година пазарните цени на имотите в населеното място са се повишили с над 20%.

Това обаче масово не се прави, защото общините нямат този капацитет. Актуализация се прави само при сделка.

За последно у нас масово промяна на данъчните оценки на жилищата бе направена през 2008 г. с промяна на Закона за местните данъци и такси. Другият парадокс, който също затруднява общините, разчитащи на постоянен приход от имотните налози, е, че жилищата в сгради ново строителство масово не се декларират. Законът изисква, когато човек се сдобие с ново жилище, да го декларира в 2-месечен срок. Това често не се прави.

Въпреки строителния бум

има регистриран

спад на

декларирани

имоти в

съответните

общини от

техните нови

собственици

Кметовете из страната, които “24 часа” попита за проблема, дадоха разнопосочни отговори за нуждата от промяна на облагането на имотите и какво точно да бъде то.

Едни смятат, че е крайно наложително да се вдигнат налозите на селските имоти, тъй като те варират между 3 и 10 лева.

Вероятната логика на финансовото министерство за готвените промени в Закона за местните данъци и такси е да остават повече средства в общините.

Според Закона за местните данъци и такси всеки общински съвет сам определя размера на налога за имотите. Законът дава само границите - от 0,1 до 4,5 промила върху данъчната оценка. За последно горната граница бе вдигната през 2011 г., но тогава едва десетина общини посмяха да вдигнат този налог.

Отделно от това има данък върху придобиването на имот, който почти навсякъде в страната е 2% върху стойността на сделката. През 2015 г. във Варна го вдигнаха на максимално разрешените от закона 3%, но решението бе обжалвано успешно пред Върховния административен съд. Общината изгуби окончателно делото през 2017 г. и

се наложи Варна

да връща

надвзетите пари

на хората

Финансовият зам.-кмет на Пловдив Розалин Петков посочи, че при предстоящите промени на закона трябва да се държи сметка за типа населено място.

“Добре е да има баланс в данъците между големите общини. Сега

данъчната оценка

на имотите в

Пловдив е 3-4

пъти по-ниска от

тази във Варна

Това намалява прихода в общинския бюджет”, посочи той.

Кметът на Царево Георги Лапчев каза, че ако се върви в посока увеличаване на имотните данъци, трябва да се пипа много внимателно. “Иначе ще откажем добросъвестните данъкоплатци да ги плащат. Хайде, за морска община като нашата това може да не е проблем, но пак трябва да се помисли да е в разумни граници. А за Северозапада това може да се окаже непосилно. 

София иска връзка с имотния регистър

Да се изгради връзка между имотния регистър, кадастъра и общинските данъчни служби, иска Столичната община. За целта са нужни законодателни промени.

“Така автоматично ще получаваме информация за продажба на имот и няма да се налага собствениците да декларират сделката пред нас. Сега те имат определен срок да го направят, но не всички го спазват. Освен че ще получаваме веднага информация, връзката между отделните регистри ще спести и време на гражданите”, каза за “24 часа” зам.-кметът по финанси на София Дончо Барбалов.

Подобна връзка между отделните регистри, при която общината получава автоматично информация, вече работи за автомобилите. Сделки с тях се декларират само пред КАТ, а общините получават данните по електронен път.

“Нямаме данни за колко имота в София данъчната оценка не е променяна от години. Имаме случаи, при които установяваме невярна информация за декларирания вид конструкция на сградите. Знаете, че видът на конструкцията е част от формулата за определяне на данъчната оценка, а постоянно се натъкваме на несъответствия”, каза Барбалов.

Брокери: Налогът е смешно нисък

Увеличаването на данък сгради в България е крайно наложително, защото сегашното им ниво е твърде ниско и не стимулира хората да поддържат в добро състояние жилищата си, смятат брокери на недвижими имоти. Според Георги Павлов, изпълнителен директор на най-голямата имотна агенция в страната - “Адрес”, сегашното ниво на този местен налог е около десетина пъти под нужното.

“За общините той е един от основните стабилни приходоизточници. Сега те облагат с висока ставка – около 2% от стойността на сделката, само покупката на имот, което е грешка. Тази трансакция е полезна за пазара, защото позволява на някой, на когото това жилище не е необходимо, да се освободи от него, а на някой друг, който има нужда от жилище - да го купи. В същото време общините се оплакват от липса на достатъчно средства за поддръжка на инфраструктурата в жилищните зони. Ако имат смелостта да вдигнат данък сгради, това ще им докара достатъчно приходи”, каза Павлов.

Другата полезна последица от вдигането на имотния налог според него е, че така притежателите на жилища, които в България са доста голям процент от населението, ще имат стимул да ги поддържат в добро състояние. И не на последно място – ще намали неизползваемите апартаменти, които са твърде много у нас.

Колата цапа - у нас плащаш 45 лв., в Германия - 70 евро

България е единствената страна в Европейския съюз, където данъкът на автомобила и екотаксите са обратнопропорционални на възрастта на колата.

Преди дни министърът на финансите Владислав Горанов не скри, че в България да притежаваш и ползваш стар автомобил, е лесно и евтино, заради което страната се е превърнала в автомобилното гробище на Европа.

В момента в България има 2,77 милиона регистрирани леки коли. От целия автопарк 1,34 млн. превозни средства са на повече от 20 години, а 1,04 млн. са произведени преди 15-20 г. Това означава, че внушителната бройка от 2 милиона и 380 хиляди коли се пада на тези на възраст над 15 години, или на 10 автомобила само два са под 15 години. Хибридните коли са 3487, а електромобилите са 384.

Размерът на местния данък за притежаване на автомобил зависи от мощността и за коли под 55 kw (74 к.с.) е 1,2 лв. за киловат. До 74 kw (99 к.с.) е 1,62 лв. за киловат, след което таксата скача двойно. За коли на възраст от 5 до 14 г. таксата се увеличава с 50%, а за по-новите - със 180 на сто.

Така, например за малък градски модел “Опел Корса 1,0 Екотек” с мощност 90 конски сили с регистрация в София и до 5-годишна възраст данъка е 126 лева. Ако същият опел е между 5 и 14 г., данъкът е 67,50 лв., а ако е над 14 г., ще дължите за корсата едва по 45 лв.

В Германия има около 58 милиона автомобили, от които държавата годишно взима близо 8,5 милиарда евро данък. Данък се дължи за всеки автомобил, регистриран в страната, както и за чуждестранните коли, които се карат постоянно в Германия. Най-общо, колкото по-стар и голям е един автомобил, толкова по-висок е данъкът върху него. С това държавата се опитва да създава предпоставки хората да купуват по-екологични возила.

Досега данъкът се изчисляваше, като се взимаха предвид обемът на мотора, количеството въглероден двуокис, който колата изхвърля, и годината на производство. Изчислява се така: на всеки 25 куб. см от мотора се дължат 1,84 евро годишно. От 2009 г. все по-голяма роля за размера на данъка играят и емисиите, които колата изхвърля. По това автомобилите са разделени на класи, като най-изгодна е “Евро 6”. Освен това се дължат различни ставки за дизелови и бензинови двигатели. Например един дизелов автомобил плаща на всеки 100 куб. см двигател 9,50 евро в “Евро 6”, във всички останали класи сумата се увеличава до 37,58. При бензиновите този данък е съответно от 2 евро в “Евро 6” до 25,36 за всеки 100 куб. см мотор. Автомобили над 3500 кг плащат допълнително и за шум. Изразено в цифри, това означава, че за един “Опел Корса 1.0 Екотек” с 90 конски сили се плащат 34 евро. За един “Мерцедес Е 200” със 194 PS са 204 евро, а за ауди SQ7 TDI куатро с 435 PS – 568 евро.

От септември 2018 г. обаче данъкът за изхвърлен въглероден двуокис се увеличава, тъй като измерването ще стане по-прецизно. Причината за това е скандалът с “Фолксваген” и изкуствено занижаваните от него стойности на вредните емисии. Заради този скандал германците принудиха производителите на автомобили да затегнат контрола при измерването на вредните газове и се смята, че те ще се увеличат значително. Така за опела корса вместо 34 евро ще се дължат вероятно 70 евро, за мерцедеса 254 вместо 204 и за аудито 644 вместо 568 евро.

В Гърция данъкът за собственост е разделен на два основни вида - за коли, регистрирани преди 2010-а, и за по-нови возила. В първия случай дължимата сума зависи основно от обема на двигателя, като тя се движи от 240 до 630 евро на година. За по-новите автомобили скалата за определяне на данъка зависи от вредните газове и разходите са по-ниски.

Едни от най-високите налози за притежаване на стара кола, произведена преди 2008 г., плащат в Ирландия. За двигател с обем 1,6 куб. см сумата е 544 евро. При 2,2-литров мотор скача до 994 евро. За по-новите возила се събират между 180 и 300 евро. Единствено Малта прилага наказателни такси за стари коли. За всички возила на възраст до 5 г. има фиксирани годишни налози според отделянето на CO2, които нарастват с остаряването на превозното средство.

Варна
Варна
ДОНЧО БАРБАЛОВ
ДОНЧО БАРБАЛОВ
В България автоналогът зависи почти единствено само от мощта на двигателя, но не и от замърсяванията, които возилото прави
В България автоналогът зависи почти единствено само от мощта на двигателя, но не и от замърсяванията, които возилото прави