Те изискват гъвкавост и нов тип образование

Търсенето на перспективна и същевременно добре платена работа често се оказва нелесна задача. Светът непрекъснато се развива, технологиите все по-често навлизат на трудовия пазар и той се изменя. Въпреки постепенното роботизиране на голяма част от дейностите, извършвани от човек, това не означава, че хората ще останат без работа. Напротив, тази тенденция създава непрекъснато нови професии. Въпросът е кои са те и как да се подготвим за тях?

В технологичния XXI век най-търсените кадри са мултифункционалните специалисти. Затова основна роля в развитието на всеки човек трябва да заема

ученето през

целия живот,

твърдят специалистите по човешки ресурси.

“Човек трябва да е готов да се адаптира към нови неща постоянно, да се учи непрекъснато, иначе пазарът ще го изхвърли на мига”, казва Павел Хаджиев, мениджър подбор на персонал в една от големите интернет платформи за търсене и предлагане на работа.

През последните години чрез телефоните, таблетите и всякакви други мобилни устройства започнахме буквално да побираме целия свят в джоба си. Затова всички IT длъжности, които разработват софтуер (приложения) или хардуер за тези устройства, програмисти винаги ще бъдат много търсени.

Наред с тях пазарът има нужда и от специалисти в почти всяка ниша - финанси, търговия, производство, строителство, технически и инженерни науки, компютърни технологии, фармация, образование, но са успешни тази част от тях, която следва развитието на информационните технологии. Хората, на които им се удава или имат интерес към професии, свързани с маркетинг или продажби, също се котират, но за разлика от преди вече извършват дейността си основно през интернет и социалните мрежи.

Това обособи преди няколко години новата професия

специалист по

маркетинг на

социални мрежи

Въпреки очакванията за неангажиращо занимание работата изисква много гъвкавост и умения, а не само споделяне на снимки и публикуване на информация. Основното в тази професия е изготвянето на правилна стратегия. Наред с актуализирането на информацията за компанията, търговската марка, предлаганите продукти и услуги се анализират и резултати от кампании в мрежите, прави се социален мониторинг, идентифицират се потребителите, проучва се конкуренцията, комуникира се с клиентите и не на последно място - реклама.

След бума на социалните мрежи през 2007-2008 г. маркетингът се дигитализира и работещите в тази сфера продават на хората от маратонки до различни услуги, и то през телефоните - нещо, което преди се случваше през телевизорите.

“Покрай бума на IT професиите и това, че преместихме света си в мобилните устройства и компютрите, всички професии, общо взето, се преместват там”, обяснява Павел.

Две нови професии отскоро се откроиха и в сектора на информационните технологии -

инженер по

изкуствен

интелект и

специалист по

машинно

обучение

Първите са тези IT инженери, които стоят зад разработването на софтуерите за гласово разпознаване, каквото немалка част от мобилните телефони вече имат. Те са тези, които сътворяват и автономните коли, мислещите уреди, които употребяваме в бита като самопочистващи и автоматично готвещи печки например.

Специалистите по машинно обучение пък се занимават с изграждането на алгоритми, които да правят прогнози чрез данни и от които машините да могат да се учат сами.

За да са сигурни, че дадена игра или мобилно приложение ще работи безпроблемно, компаниите, които ги разработват, наемат специално хора, които да ги тестват. Позицията е позната като тестер на игра или мобилно приложение и от няколко години кадри за нея се търсят и у нас.

Специалистите по киберсигурност у нас са все още твърде малко, а нуждата от тях ще става все по-голяма.
Специалистите по киберсигурност у нас са все още твърде малко, а нуждата от тях ще става все по-голяма.
Все по-голяма популярност набира и 3D печатът на предмети. Той намира място вече не само в големите предприятия, но и в архитектурни и дизайнерски студиа, рекламни агенции и дори медицината. Това обуславя

търсенето на

3D дизайнери

не само сега, но и занапред.

През август уникална за Югоизточна Европа операция извърши лицево-челюстният хирург доц. Николай Янев. С индивидуално 3-измерно принтиран имплант, той спаси лицето на мъж със злокачествен тумор.

Дигитализацията на всеки един сектор породи необходимост от специалисти по киберсигурност, които да защитават информацията в компютрите. Киберсигурността е сред сериозните предизвикателства пред икономиката и националната сигурност на държавите в днешно време, а кадрите все още са твърде малко.

Това са част от новите професии, които технологизацията създаде през последните години. Кадри за тях ще се търсят активно и занапред.

Изборът на подходяща работа обаче зависи не от тенденциите, а от индивидуалните качества, припомнят специалистите по човешки ресурси. Човек първо трябва

да помисли в

какво е добър,

какво му се

удава най-много

и да търси него. Дори професии, които изглеждат по-доходоносни и са на гребена на вълната, понякога могат да се окажат недобър избор за човек, който има други таланти, казва Павел Хаджиев.

“Ако човек е екстроверт и има много добри комуникативни умения, със сигурност търговската позиция би му прилягала по-добре, отколкото някоя в IT сферата”, допълва той.

Самообразованието и мотивацията за непрекъснато надграждане на знанията са задължителни в днешно време.

Новите професии изискват работещите да са гъвкави, т. е. да съчетават набор от най-различни умения и нов тип образование. Университетската диплома в една област вече не е достатъчна. Тя трябва да е съчетана с допълнителна специализация в развиващите се направления. Сега през интернет и тази масовизация всичко това е възможно.