При платежни спорове - отговор до 35 дни

Строги изисквания за издаване на лиценз за извършване на дейност като платежна институция и дружество за електронни пари. По-висока сигурност за потребителите на платежни услуги. Това е записано в нов Закон за платежните услуги и платежните системи, който парламентът прие на второ четене.

Банките ще са длъжни да предоставят услуги по иницииране на плащане, която позволява банката да осъществи директна връзка между сайта на търговеца, от който клиентът иска да пазарува, и платежната сметка на последния. Чрез тази услуга ще е възможно да се извършват евтини онлайн плащания, без да е необходимо да притежаваме на кредитна или дебитна карта, електронен портфейл или да ползваме друг посредник между операциите.

Втория тип услуги, които въвежда гласувания закон са тези по предоставяне на информация за сметка, който ще даде достъп на потребителите до всички платежни сметки, които притежават при различните доставчици на платежни услуги чрез ползването на една онлайн платформа.

За да се повиши сигурността на потребителите при интернет услугите, новият закон задължава банките да установяват по различни критерии, както идентичността на онлайн търговците, така и на потребителите. Всеки инцидент ще се докладва на БНБ. Намалява се максималния размер на загубите, които клиентът понася при загуба или кражба на платежен инструмент – от 300 до 100 лв. Ако сега при загуба, кражба или неправомерно плащане с банкова карта например клиентът на банката поема загубите до 300 лв., в новия закон този лимит се намалява до максимум 100 лв.

Въвежда се и максимален срок от 35 работни дни за отговор по жалба на клиент от страна на доставчик на платежни услуги. При подаване на жалба институцията трябва да отговори до 15 работни дни. Ако не може да го направи, законът задължава да обясни писмено на клиента защо и кога ще отговори, като до максимум 35 работни дни трябва да даде отговор на подадената жалба.