2017 г. беше добра за българската авиация, със значим ръст на превозените пътници от около 18 на сто. Общо 11 500 хил. пътници са превозени с редовни и чартърни полети от и до България през изминалата година. Това каза Светослав Станулов, председател на Асоциацията на българските авиокомпании, на 16-та годишна среща на авиопревозвачите в България.
Той уточни, че този ръст се дължи основно на нискотарифните превозвачи, като особено това важи за Летище София. Най-голям е ръстът в международните редовни линии, а делът на чартърните полети намалява, посочи още той. По международни полети от и до София ръстът на превозени пътници е 29 на сто, а от и до Варна и Бургас - общо 6 на сто.
През Летище София са преминали 6,5 млн. /над 56 на сто/, пътници, а през Варна и Бургас - по 4,9 млн. пътници, или близо 43 на сто от общо превозените през годината.
Крайно време е да се създаде Концепция за развитие на авиацията до 2020 година, а не да продължава работата "на парче", заяви Станулов. В тази връзка особено важна е ролята на Летище София, така че то да задържи увеличения ръст на пътници. "Пазарът ни е ограничен, ако разчитаме само на превозени пътници от и до България", отбеляза още Станулов. По думите му темповете на нарастване на превозите от и до България вече надхвърля и най-оптимистичните прогнози, но съвсем скоро тази благоприятна тенденция може да бъде възпряна от ограничените възможности на терминалите и пероните на Летище София. Според Станулов допълнителен стимулиращ фактор за пътническите превози е идеята за хъб- аналогично на новото летище в Истанбул, летищата в Персийския залив и Баку.
Янко Георгиев, изпълнителен директор на "България Ер" настоя за държавна политика, която да направи Летище София по-атрактивно място и помогне на авиокомпаниите да увеличат присъствието си, като стане разпределителен хъб.
Брекзит ще се отрази на авиационния пазар като повечето лоу кост компании ще бъдат пребазирани от Лондон в другите европейски пазари. Заплаха за българския трафик няма да има, коментира Янко Георгиев в отговор на въпрос.
Според Светослав Станулов днес българската гражданска авиация разполага с много добре развита индустрия за базово техническо обслужване и ремонт на самолети в лицето на "Луфтханза Техник София", както и "Аеротехник", базите на авиокомпаниите "България Ер Чартър" , "Би Ейч Еър" и "Хели Еър".Той отбеляза и първия Български хангар за ремонт на широкофюзелажни самолети като в процес на изграждане са и други хангари.
Проблемът с обучението на пилотите остава, на дневен ред, предвид очертаващата се кадрова криза в световен мащаб, заради нарастващия брой превозвачи и полети. Гражданската ни авиация разполага с два учебни центъра за обучение на пилоти , техници и кабинен екипаж, както и действащи центрове за първоначално обучение на пилоти, уточни Станулов.