Пакетът за мобилност,

за който настояват

големите държави в

ЕС, ги водел до фалит

Българските превозвачи заплашиха със стачни действия в цяла Европа от 23 април, ако не се приемат исканията им. Това пише в декларация, която приеха представители на транспортния бранш, обединени в “Инициатива за бъдеще в тежкотоварния автомобилен транспорт в България”.

Представители на транспортни фирми дискутираха в петък пакета за мобилност на ЕК, който предвижда промяна в директива и 4 еврорегламента. Те смятат, че приемането им ги обрича на фалит. Председателят на Камарата на автомобилните превозвачи в България Петко Ангелов припомня, че делът на транспорта в БВП е 17% и обемът му е между 2 и 3 млрд. лв.

Малък превозвач предложи да се договорят с полските и румънските превозвачи да спрат превозите в Европа за определено време.

Най-големите възражения са срещу изискването на всеки 3 седмици шофьорите да се прибират у дома за седмична почивка, като времето, прекарано в пътуване, да се счита за работно.

Зам.-министърът на транспорта Ангел Попов се опита да ги успокои, че вече в ЕК се обсъждат не 3, а 6 седмици, а думичката “у дома” може да бъде заменена с “експлоатационен център”.

Колко фирми могат да си позволят да откриват такива центрове в Европа, попитаха превозвачите и колко ще им струва. Това искане би довело до сериозни загуби за бранша и фалити, защото фирмите ще бъдат принудени да увеличат персонала си или да връщат камионите си, смятат фирмите.

“Нашите шофьори плащат по 100 евро за хотел и се прибират да спят в камиона, за да пазят стоката”, каза Ангелов.

Пакетът за мобилност предвижда седмичната почивка да е в хотел.Някои от големите държави вече са въвели това изискване. Ангелов заяви, че при една от големите български фирми има 217% нарастване на застрахователните искове заради кражби в Южна Франция и постави въпроса има ли охраняеми паркинги, след като ЕК иска да въведе тази норма.

Друга промяна, против което са българските превозвачи, е след третия ден да се плаща на командирования шофьор минималната ставка в съответната държава.

В дебата взеха участие и евродепутати от всички парламентарни групи. Петър Корумбашев каза, че твърдо защитава интересите на българските превозвачи. Разделението в Европарламента е по държави и е 14 на 14, но големите имат повече евродепутати.