Брюксел ще дава сертификати за влаковете от юни 2019 г.
43 млрд. евро са необходимите инвестиции за изграждане на железопътните коридори в Западните Балкани. Това са “Ориент/Източно-Средиземноморски”, “Средиземноморски” и “Рейнско-Дунавски”.
Това заяви зам.-министърът на транспорта Велик Занчев, който откри среща за развитието на жп транспорта в България и Западните Балкани.
Първоначално прогнозната сума беше 31,7 млрд. евро, но министерството на транспорта поиска проекти и индикативна стойност от страните в Западните Балкани. Така сумата стигнала 43 млрд. евро.
Планираните инвестиции до 2030 г. за жп линии по трите коридора са около 8 млрд. евро. За България са необходими над 6 млрд. само за коридор “Ориент/Източно-Средиземноморски”.
2,3 млрд. евро са за линията Видин - София, а още 800 млн. евро за Радомир - Кулата, допълни Галина Василева, ръководител на Упрявляващия орган на ОП “Транспорт”. “България в момента е почти изолирана от Западните Балкани”, коментира тя. За връзката ни със Сърбия - линията София - Драгоман, са необходими 125 млн. евро, а за София - Гюешево, която ни свързва с Македония - 840 млн.
От юни 2019 г. се въвежда евросертификати за влаковете и жп мрежите. Те ще се издават единствено от Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Тя ще определя кои превозни средства са съвместими и достатъчно сигурни. По този начин ще се въведе и ясна структура относно таксите. Ще бъде въведено и обслужване на едно гише.
До 16 юни догодина България ще приеме промени в националното си законодателство, за да приеме директивите. Те са част от 4-тия железопътен пакет.