Или кой и защо се обяви против закона, който вкарва правила в този бизнес
26юни 2018 г. - цистерни се събират на Казичене в София, където се намира склад за горива на фирма “Интерспийд” със собственик Димитър Хаджидимитров. На следващия ден - 27 юни, автобуси докарват пред Министерския съвет около 50-60 човека. Те са с еднакви зелени дъждобрани и еднакви плакати - това би трябвало да са дребни търговци на горива, които са на протест срещу новия закон, който вкарва правила в този бизнес.
Уж спонтанната проява се дирижира от хора с лъскави автомобили, които наблюдават да се спазват редът и подредбата на протестиращите. Сред “надзирателите” е и Георги Дойчинов - собственик на “Ойл трейд 78”. Той слиза от джип “Мерцедес”, който по най-скромни оценки струва поне 130 000 лева.
Вероятно по абсолютна случайност бензиностанцията на Дойчинов
се намира в
двора на
данъчния склад
на “Интерспийд”. Надали от това може да се направи извод, че протестът не е предварително организиран от свързани фирми, а е резултат от притесненията на малките търговци на горива.
“Интерспийд” от края на 2015 г. е лицензиран складодържател и стопанисва данъчен склад в Казичене, от който снабдява “Ойл трейд”. В началото на 2016 г. служители на Агенция “Митници” са извършили проверка на обекта в Казичене и установили наличието на няколко хиляди литра дизелово гориво, за които няма документи за произход и собственост.
От финансовия отчет на “Интерспийд” за 2017 г. в Търговския регистър пък се вижда, че фирмата има данъчни задължения за близо 1,8 млн. лв. и почти толкова към доставчици. От документите става ясно още, че
надали
компанията
може да се
нарече дребен
търговец с
приходи от над
41 млн. лв.
за миналата година.
“Ойл трейд 78” на споменатия Дойчинов с джипа също трудно се вмества в понятието дребен търговец с над 6 млн. лв. приходи за миналата година. Компанията има задължения от над 630 хил. лв.
Сред протестиращите бе и Любомир Василев, чиято фирма “Джи Ел оил” за миналата година има приходи от 2,7 млн. лева, а задълженията са 348 000 лева. Във фирмата партньор на Василев е бил Георги Тодоров, който е разследван за измама в особено големи размери и за хулиганство.
Друг протестър срещу закона за горивата е Чавдар Кисьов, собственик на фирма “Йони ойл”. От финансовия отчет в Търговския регисстър се вижда, че за миналата година компанията има над 13,6 млн. приходи. Задълженията са над 1 млн. лв., а наличните средства - също над 1 млн. лв.
Сред основните организатори на съпротивата срещу бъдещия закон са и Георги Паничарски, Иван Кашилски, Апостол Апостолов, Росинка Бъчварова и председателят на сдружението на малките търговци Николай Николов.
Георги Паничарски е собственик на фирма “Елго”, занимаваща се с дистрибуция на горива. И тя спада към “дребните” търговци с приходи през последните години от над 1,3 млн. лв. Към това се добавят и
обществени
поръчки
за почти
2,5 млн. лева
с няколко общини за доставка на горива.
Паничарски има интересни бизнес партньори. Като например Лиляна и Пламен Моравенови. Съвместната им фирма “МКП Пропърти” е с основен капитал имот за 400 000 лева на бизнесмена Стоян Аргилашки.
Той стана известен с доставени преди време некачествени горива на общината в Пловдив, заради които бяха повредени служебните автомобили. Общината смени доставчика и такъв стана фирма “Петро ойл груп” с поръчка за близо 15 милиона лева. И тук по чиста случайност се оказа, че управителят Мендо Раданов е бивш служител на Аргилашки.
Иван Кашилски е собственик и управител на фирма “Транс ойл” с капитал от 503 000лв. и приходи от над 2 млн. лв. за последните години. И също така наемател на 28 декара водоем в с. Голям чардак.
“Дребният” търговец Апостол Апостолов от фирма “Апид 2000” има приходи от продажби за над 5,6 млн. лв. годишно. Николай Николов чрез фирмата си “Евроинвест” прави по близо 5 милиона лева.
Росинка Бъчварова е свързана с две фирми - “Росойл плам” и “Росбул транс”. От справки става ясно, че споменатите фирми са били съдени от пристанището в Бургас за неплатени услуги и от банка за невърнати пари от фирмена кредитна карта.
През август 2016 г. НАП в Бургас санкционира с 50 000 лв. едната от фирмите заради доставка на гориво, за която не е платено ДДС обезпечение. Актът на данъчните обаче пада в съда заради това, че не били посочени дата на нарушението и мястото.
Интересна е хронологията на зараждането на протеста на “малките търговци” на горива. Всъщност тяхното недоволство, вероятно пак по случайност,
съвпадна с
напускането
на “Инса ойл”
на Българската петролна и газова асоциация, и то точно с мотив, че фирмата е против закона за горивата, който щял да навреди на конкуренцията. Въпреки че представители на “Инса ойл” са били напълно запознати с участието на БПГА в работната група по закона.
В същото време голяма част от протестиращите са клиенти на “Инса ойл”. Като например “Интерспийд”. А самата “Инса ойл” през 2011 г. имаше акт от митниците за близо 12 млн. лева невнесен акциз. По-късно сумата бе намалена, накрая актът падна в съда.
Всички протестиращи се определиха като дребни търговци на горива, въпреки че годишните им приходи са в милиони левове. Но е възможно те да смятат тези суми за дребни. А основният им мотив да протестират срещу закона е, че ще фалират, ако изпълнят изискванията. А те накратко са да имат капитал от 20 000 лева, опит в бранша от 3 г. и да предоставят 20 000 лв. банкова гаранция. За фирми с такива обороти това надали е пречка, защото разходите за това са няколкостотин лева. А част от компаниите вече имат далеч по-голям капитал от исканите 20 000 лв.
Което поражда съмнение дали мотивът за протеста не е е друг. Защото с влизането в сила на закона за горивата ще се знае кой кой е, с какви складове и цистерни разполага и през кои обекти продава. А неплащането на ДДС или акциз ще води до дерегистрация и загуба на предоставеното при нея обезпечение. А когато е по закон, трудно ще може един или друг акт да пада в съда заради неясни разпоредби и тълкувания.