Бърз преглед в сайтовете на двайсетината най-големи и известни туристически агенции в България показва, че разпоредбите на новата директива за пакетните пътувания, която влезе в сила на 1 юли 2018 г., са спазени.
Правилата са отразени в общите условия на фирмите. В повечето случаи промяната на общите условия е влязла в сила
точно на датата,
на която това се
изисква от
директивата
Няма обаче основания да се учудваме от експедитивността - разпоредбите на директивата се знаят отпреди две години, а и бяха вкарани в Закона за туризма с промените от миналата година. Отделно от това туристическото министерство организира още преди година и половина няколко семинара с бранша и новостите не са неизвестни. “Още повече че те не са и много”, каза пред “24 часа” председателят на Асоциацията на българските туристически агенции Брайко Брайков.
Друг е въпросът дали ще се спазват. Имайки предвид, че и досега е имало европейска директива и законът е давал достатъчно гаранции на клиентите на туристическите агенции, а проблеми се случват най-редовно, е, меко казано, съмнително, че всичко ще тече по мед и масло.
Преди няколко години група ентусиасти създават портала www.travelforum.bg с цел в интернет пространството да има място, на което хората да споделят своите преживявания по време на екскурзия или почивка. Той има няколко раздела: за пътеписи, за мнения за забележителности в България и по света, за хотели, за заведения за хранене и за транспортни фирми.
Но най-богата е секцията с мненията на клиентите на туристическите агенции. Колкото и интернет да е място, на което всеки може да влезе и анонимно и безотговорно да пише каквото си пожелае, все пак ако се прочетат повечко мнения, се натрапват изводи за някои от най-често срещаните особености на българските туристически агенции. И общата картина е, меко казано, доста неприятна.
Оказва се, че в този бранш дори и най-известните и реномирани фирми са в състояние да вгорчат настроението на своите клиенти, които са решили да почиват и да разглеждат забележителности.
Например една от особеностите на почти 70% от всички екскурзии в чужбина е, че имената на хотелите, в които ще се преспива,
не се съобщават
предварително
Изключения от това правило се правят само за летувания и при някои от най-скъпите екскурзии, предимно за далечни и екзотични дестинации.
Често срещано оплакване е например, че клиентът е очаквал да посети Венеция, Флоренция, Генуа или други такива градове, а всъщност е бил настаняван на 40, 50, а понякога и на повече километри оттам и придвижването му до тях, за да ги разгледа, е оставено на неговата собствена инициатива. Немалко хора се оплакват, че и времето, което е оставено за такова “свободно разглеждане”, е недостатъчно и изобщо не е съобразено с разстоянията.
Обикновено туристическите агенции пишат в офертите нещо от рода на “настаняване в района на Венеция”, без да уточнят разстоянието, още по-малко хотелът. Това се прави с цел да се намали цената, тъй като в световноизвестните туристически градове хотелите са доста скъпи и преспиване там би направило екскурзията непродаваема на българския пазар. Затова се търсят евтини хотели масова категория, които често са в други градове. В най-добрия случай, защото често хората се оплакват, че са били настанявани насред нищото, в крайпътни мотели или в промишлените зони на някой далечен град. Излишно е да се обяснява, че хотелите в най-добрия случай са 3 звезди и е голям късмет, ако са добре поддържани.
Това е най-вероятното обяснение защо 5-дневна автобусна екскурзия до Италия с посещение на поне 5 известни града на българския пазар се продава най-често на цени от 400 до 500-600 лв.
Всичко това обаче не подлежи на проверка и санкциониране, независимо дали и колко хора са се оплакали. Контролният орган не може да направи нищо в случая- в договора, който клиентът е подписал, е написано “хотел в района на ...”. И де факто агенцията е спазила това, което е обещала.
Друго много често срещано оплакване във форума е от екскурзозводското обслужване. Принципно няма екскурзия в чужбина, на която хората да се пращат да се оправят сами, винаги фирмата праща свой придружител. Но той рядко може да изпълнява ролята на екскурзовод в истинския смисъл на думата. В Западна Европа няма държава, в която биха пуснали когото и да е да води група туристи – има лицензи за екскурзоводи, които се издават много трудно. Трябва да знаеш местния език, да познаваш историята, културата и забележителностите на мястото, на което водиш туристи.
Но и в това отношение много наши туристически агенции са намерили лесно “разрешение” - те пращат с групите човек, който поназнайва местния език или, което е по-често, владее английски, който да урежда на място настаняването и придвижването на групата. Когато по изключение разглеждането на някоя забележителност е включено в цената, се наема на място местен лицензиран екскурзовод.
Но оплакванията в това отношение също няма как да навредят на туристическата агенция, защото в закона чак такова качество на продукта не се изисква. Според Брайко Брайков асоциацията, по-точно нейната етична комисия, понякога изключват туристически агенции от своите редици заради некоректно поведение и дори предлагат на министъра да изключи фирмата от професионалния регистър. Но до това рядко се стига, защото законът е предвидил отнемане на лиценза само в случай, че е изтекла застраховката на фирмата и не е подновена. А не и при некачествено обслужване.
Българският турист - сред най-мрънкащите в света
Българските туристи са едни от най-оплакващите се в света. Това обяви базираната в Ню Йорк компания за съвети при пътуване Rewardexpert, която е направила изследване, базирано на 3,5 млн. отзива за хотелско настаняване.
Анализаторите са прегледали тези отзиви за 13 410 хотела в 70 държави, написани от гражданите на 83 страни. Оказало се, че по-голямата част от мненията - близо 1,4 млн., са позитивни, докато хората, оценили престоя си с негативни мнения, са под 1 млн. Авторите на проучването са съставили три отделни класации. Те са подредили държавите първо според дадените положителни оценки, после по отрицателните и накрая са извлекли общ балансиран индекс между двата показателя.
Испанците се оказват туристите, на които е най-трудно да се угоди, показва крайният резултат. Общо 11,73% от мненията, публикувани от испанци, са недоброжелателни.
България е на пето място в списъка, изпреварвана по недоволство освен от Испания и от Ирландия, Исландия и Италия. Общо 252 oт 2360 оценки (10,7%), написани от българи, са негативни. Едновременно с това 44,58% от оценките на българските туристи са хвалебствени, но големият дял лоши мнения натежава и ги праща в дъното на общата класация.