През последните години туризмът се утвърди сред водещите икономически сектори и се нарежда сред факторите за растеж на икономиката ни. Той създава около 13% от брутния продукт на България. Това заяви министърът на туризма Николина Ангелкова пред над 250 младежи от цялата страна по време на 11-ия летен университет на МГЕРБ „Само истината, НЕ на фалшивите новини“. Министър Ангелкова изнесе лекция на тема „Туризмът – силният коз в ръцете на България“. Тя благодари на премиера Бойко Борисов и на кабинета за усилията да бъде приоритизиран туризмът на национално ниво, за което свидетелстват и постигнатите резултати - плод на партньорството между държавата, общините и бизнеса, съобщиха от пресцентъра на ГЕРБ.

Над 5,2 млн. чуждестранни туристи са посетили страната ни през периода януари-юли на 2018 г., което е ръст от 6,9% спрямо същия интервал на 2017 г., посочи министър Ангелкова и допълни, че приходите от международен туризъм през първите 6 месеца на 2018-а са 1,3 млрд. евро, като нарастването е още по-високо - 9,7 на сто. Тя прогнозира около 7 процента ръст в сектора през тази година, като обърна внимание, че само през юли общият брой туристически посещения на чужденци у нас надвишава 1,6 млн. и се отчита увеличение от близо 3% в сравнение с юли 2017 г.

Има и проблеми, сред тях е дефицитът на кадри, отбеляза министър Ангелкова. За да може трайно да се реши въпросът, разчитаме на дуалното обучение и необходимостта в образователните програми да бъдат заложени потребностите на бизнеса. В тази връзка стартираме пилотна инициатива съвместно с Министерството на образованието и науката за създаване на Център за квалификация и преквалификация на кадрите в туризма. Работим активно и с професионалните гимназии по туризъм. Искаме тези млади хора да останат в България, за да се реализират кариерно именно тук, подчерта тя.

Министър Ангелкова изтъкна още, че има нужда държава, кметове, бранш да работят още по-активно заедно не само в тази посока, но и за насърчаване развитието на сектора по места. Създадохме 9 организации за управление на туристическите райони. Варненската беше една от първите, между тях са още Родопи, Рила, Пирин, Южно Черноморие, припомни министър Ангелкова и изрази увереност, че до края на годината ще бъдат учредени и останалите.

Николина Ангелкова изтъкна значението и на маркетинговата политика на ведомството, която е пряко свързана с надграждането на постигнатите успехи. Продължава промотирането на България по световни медийни и информационни канали, като приоритет е поставен върху дигиталните форми. Предвидени са различни видове телевизионна, радио- и печатна реклама, разработване на ново съдържание и популяризиране в онлайн каналите на CNN, BBC, Euronews, National Geographic и Travel Channel. През следващата година се планира актуализация и оптимизиране на функционалността на националния туристически портал www.bulgariatravel.org, развиване на профилите на Министерството на туризма в социалните мрежи Facebook, Instagram и YouTube и използването им за промотиране на бранд България, бе посочено в изказването.

През миналата година Министерството на туризма беше сред първите институции, което разработи услуга с възможност за директно споделяне на туристически обекти чрез Chat Extension на Вайбър. Тя е съвместен проект на Министерството на туризма и iLoveBulgaria. В тези маркетингови активности сме заложили инициативи за промотиране на възможностите за туризъм и на вътрешния пазар. Планираме популяризирането на новите балено- и СПА дестинации, които министерството разработва, както и на винено-кулинарните дестинации, които се създават по съвместен проект между Министерството на туризма и Министерството на земеделието, храните и горите, подчерта министърът.

Министър Ангелкова поясни, че се работи по съвместни кампании с водещите туроператори като Томас Кук и ТУИ Груп на 12 целеви европейски пазара. Предвижда се участие на водещи международни туристически изложения, форуми и други събития в чужбина през следващата година. Очаква се чрез тях да се постигне 8,5% ръст в броя на туристите през 2019 г. и да се запази тенденцията за ръст на туристическите посещения от всички водещи пазари.

По време на лекцията си министър Ангелкова постави фокус и върху законодателните инициативи на ведомството, които също са много активни. Сред най-важните е статутът на националните курорти, групирането на плажовете и създаването на туристически инспекторат като звено за последващ контрол в сектора, посочи тя. Продължаваме и с административната реформа за облекчаване на бизнеса и гражданите, след като 19 вида документа вече отпаднаха от системата на туризма. За съжаление все още откриваме чести нарушение на нормативните изисквания, но проверките ни са постоянни и сме безкомпромисни към нарушителите, категорична бе министърът. Тя даде примери с недобросъвестни бизнесмени, които разполагат нерегламентирани обекти на плажовете, но с въвеждане на по-сериозни глоби тази практика според нея ще бъде спряна.

Фактът, че България става взе по-предпочитана и качествена туристическа дестинация за четири сезона, се доказва и от нарастващия инвеститорски интерес на големи вериги като Marriott, Hyatt Regency, Four Seasons, които вече изграждат свои обекти у нас или имат готовност да го направят – както по Черноморието, така и във вътрешността на страната, обобщи министър Ангелкова.