Първите ще се платят от плана за възстановяване, другите 23 - от Социалния план за климата, сумата е 696,4 млн. лева
“Алстом” ще произведе и достави 35 нови мотриси. Това става ясно от решението на правителството в сряда, с което се възлага на вицепремиера Гроздан Караджов да подпише договор с компанията.
12 от влаковете ще бъдат платени с пари по плана за възстановяване. Сумата за тях е 363 млн. лева. От правителството съобщават, че за да се улесни максимално усвояването на средствата от плана, ще бъде разписано и допълнително споразумение. То е одобрено от Европейската комисия и според него останалите 23 електрически мотрисни влака за 696,4 млн. лева ще бъдат включени в Социалния план за климата на България.
От сбора на двете суми става ясно, че мотрисите ще бъдат произведени за 1,059 млрд. лв. Едновременно с решението за подписване с “Алстом” правителството осигурява и 278,6 млн. лева безлихвен заем на Министерството на транспорта и съобщенията за покриване на авансово плащане по договора.
Доставката на новите 35 мотриси се забави и дори имаше риск България да изгуби европейското финансиране за тях. Крайният срок за усвояване на средствата по плана е до август 2026 г. и затова бе почти сигурно, че няма производител, който да успее да достави влаковете. Поръчката за 35-те нови влака пропадаше многократно. Първоначално през май миналата година за изпълнител бе избрана полската “Щадлер” с предложена цена от 642,5 млн. лв. Изненадващо месец по-късно компанията се отказа от договора, както и от доставката на 7 двуетажни влака.
След това Министерството на транспорта и съобщенията избра полската “Песа”, която бе класирана на второ място, но третият кандидат обжалва. Стигна се до Върховния административен съд.
Сега от “Алстом” обаче обявиха, че ще могат да се справят с поставения срок и поради това се подписва и договор с тях.