Няма да имат центрове. Може да има градове с функции по планиране
Обмислят разделяне на Закона за устройство на територията на две
“Има проект за промени в Закона за регионалното развитие с няколко основни акцента. Първият е нов териториален обхват - предлага се вариант с 4 района: Дунавски, Черноморски, Югозападен и Тракийско-Родопски.” Това съобщи новият регионален министър Петя Аврамова пред кметовете на годишната среща на местната власт в Албена.
Няма да се определят административни центрове на районите, но може да бъдат определени градове, в които да се осъществяват функции по планиране, програмиране, ресурсно осигуряване, наблюдение и оценка на регионалното развитие, обяви още тя.
Предстои тези промени в Закона за регионалното развитие да бъдат публикувани за обществени консултации и съгласуване.
“Колеги, да променим подхода и да се опитаме да мислим в малко по-голямо пространствено развитие - за развитие на регионите”, обърна се Аврамова към кметовете. “При едни добри пътища в този регион можем да планираме дейности, които да доведат до неговото икономическо развитие и да се планира по-добре”, обясни тя.
Става дума за новото икономическо райониране на страната, варианти за което се обсъждат от няколко месеца. Налага се то
да се направи
заради правилата
на ЕС
Екипът на предишния министър Николай Нанков бе предложил три варианта - два с по 4 района и един с 5. Сега България се дели на 6 района за планиране. Прекрояването се налага, защото от следващия програмен период на евробюджета Северозападът не отговаря на критериите за самостоятелен район.
Искрен Веселинов, шеф на парламентарната регионална комисия обяви готвени промени и в Закона за устройство на територията. Целта е облекчаване на инвестиционния процес, като законът се раздели на две - за проектирането и за строителството. Вече е създадена междуведомствена група, която да предложи в каква посока да се усъвършенства законодателството в областта на проектирането и строителството, каза Аврамова. След анализ ще се търси оптималният вариант, увери тя.
Даниел Панов: Малките пътища да станат с качеството
на републиканските с помощ от държавата
Финансова подкрепа от държавата, така че в междуселищните райони да се изградят пътища с качеството на републиканската пътна мрежа - това апелира председателят на Националната сдружение на общините и кмет на Велико Търново Даниел Панов.
“Нека да забравим политическите си пристрастия, когато работим за нашите граждани - за хората които ни назначават”, обърна се той към колегите си. “Държавата не трябва да се бои да овластява своите общини - ние сме доказали, че сме властта, което стои най-близо до хората и най-бързо научава за проблемите им”, каза още той и приветства инициативата на МРРБ да подготви проект за развитие на децентрализацията. Панов обяви началото на дискусия по общините за развитието на местното самоуправление през следващите 10 г. “Вярвам че ще успеем да подготвим визионерски документ, по който колегите в новия мандат на местната власт да търсят съгласие с централната”, каза той.
Време е да спрем да кърми сегашния закон за местните данъци и такси - да се прими нов, призова оше Панов.
Председателят на НС Цвета Караянчева също се включи в срещата.
Държавата ще купува на бедните общини компютри за е-услугите
Държавата ще плати за купуването на компютри и осигуряването на сигурна интернет връзка на по-малки и бедни общини. Целта е те да имат техническото осигуряване, за да предоставят електронни услуги на гражданите и да общуват с останалите администрации.
Тази промяна обяви вицепремиерът Томислав Дончев пред кметовете и общинските секретари, събрани на 13-ата среща на местните власти, организирана от НСОРБ. Тя ще залегне и в Закона за електронното управление.
За следващата година държавата планира да даде
241 млн. лева
за въвеждане на електронно управление,
което е над два пъти повече от бюджета за 2017 г.
Обсъжда се централизиране на мерките за сигурност като антивирусни програми и пр., допълни Дончев. Електронното управление няма как да се случи без централизация, обясни той на кметовете. Това включва и закупуването и предоставянето на общ софтуер за идентични услуги, а не всяка община да осигурява сама решение.
Унификация ще има и при регистрите, защото в момента
има 18 000
регистъра,
голяма част от тях общински, и те се различават по формат, обясни вицепремиерът. Допълнително масово не се спазват законовите изисквания за сигурност като наличието на два огледални сървъра плюс архив на данните.
През август с Търговския регистър
преживяхме
най-голямата си
криза и трябва
да извлечем
поуките от нея,
заяви Дончев.
От ноември всякакъв документооборот между администрациите ще тече само електронно, предупреди той. Дотогава трябва всяко едно ведомство в страната да е свързано със системата за обмен на данни на Държавната агенция “Електронно управление”. При министерствата това вече е свършено, от областните управи все още не са свързани само две. 15 общини обаче напълно бездействат, а 11 само са подали уведомления до агенцията, представи той картината към началото на октомври.
Според Дончев в администрацията
има
чиновнически
отпор
срещу въвеждането на електронното управление и услуги за гражданите
Той разказа на кметовете за високопоставен чиновник, който му обяснил, че 20 години е работил по един начин и нямало сега правителството да му го променя. Това се случило при отмяната на изискването за предоставяне на хартиено свидетелство за съдимост. Много ведомства продължават да искат свидетелства на хартия. “Подобни своеволия вече ще бъдат наказвани”, закани се вицепремиерът.
Електронните услуги може да спестяват голямо количество пари, и то не само за хартия, даде пример кметът на Бургас Димитър Николов. Той разказа, че наскоро градът е въвел електроннен стол за учениците - услуга, при която родителите и децата заявяват и плащат електронно менюто в училищните столови. “В първите месеци услугата се ползваше от 10-15% от родителите, в момента вече от над 95%. А резултатът е, че намалихме изхвърлянето на храна с 30-40%, защото имаме възможност за по-добро планиране. Сега със спестените пари можем да мислим и за закупуването на екологични и органични храни за децата”, обясни Николов.
Целта на въвеждането на електронното управление е хартията да остане задължителен атрибут само за някои решения на правителството и актовете на съда, защото те подлежат на съдебен контрол. Всеки останал документ в държавата трябва да се издава и електронно и да има същата сила като хартиения, обясни вицепремиерът Дончев.
Липсата на кадри обяви като проблем пред електронното управление шефът на ДАЕУ Атанас Темелков. Под 2% от работещите в администрацията са свързани с ИТ, даде пример той. Само 75 общини в страната имат добри планове за защита на данните, които обработват, и какво правят при срив в системата. А 31 дори никога не са преглеждали състоянието на резервните копия, посочи Темелков.
Промяна! Дават на общините половината от пътните глоби
КАТ ще продължи да ги налага, а НАП да ги събира, но
ще се правят отчисления. Промените ще станат напролет,
условието е по места да има монтирани камери
50% от събраните чрез видеокамери глоби за пътни нарушения и превишение на скоростта ще отиват в общините. Този ангажимент пое пред кметовете зам.-министърът на вътрешните работи Красимир Ципов.
Отчисленията за общините ще започнат, след като Народното събрание приеме промените в закона за местните власти и този за движението по пътищата, което трябвало да стане до пролетта на 2019 г., обясни Ципов.
Условие общините да получават отчисления от пътните глоби, наложени с електронен фиш, било да имат монтирани камери на своя територия. Ципов не уточни дали става въпрос за камери за сигурност, или ще се иска специално наличието на камери за засичане на скорост.
Глобите ще продължат да се налагат от МВР и да се събират от НАП, обясни зам.-министърът. Отчисленията най-вероятно ще стават през фонд “Пътна безопасност”, в който постъпват пари от налаганите пътни глоби. Общините пък ще дават заявки за парите, които ще са им нужни за усъвършенстване на видеонаблюдението.
Всички общини трябва да свържат своите видеокамери с Информационната автоматизирана система за сигурност на МВР, както това вече направи София преди европредседателството, обясни Ципов на кметовете. В районите с видеонаблюдение в столицата престъпността е спаднала с 30-40%, похвали се зам.-министърът. След София започва интегриране на видеонаблюдението на Бургас, Пловдив, Русе и Кюстендил с центъра на МВР.
Видеокамерите, които са свързани с центъра на МВР, ще позволят на общините да налагат глоби дори за движение на неекологични автомобили в централните градски части, каза пък шефът на дирекция “Комуникационни и информационни системи” на вътрешното министерство Младен Петров. МВР ще добави в системата възможност за разпознаване на регистрационната табела и моментално засичане в масивите на КАТ за кола с какъв евростандарт на двигателя става въпрос и дали има право да се движи в определени градски зони, обясни той.
Общините да получават твърда субсидия за превенция на бедствия, а не да кандидатстват пред междуведомствената комисия на МС, поискаха кметовете. Така могат да планират дейности по обезопасяване на реки, свлачища и напоителни канали. В момента комисията разпределя 72 млн. лв. на година, което е крайно недостатъчно. Освен това заявките на местните власти за помощ се бавят, обясни кметът на Димитровград Иво Димов.
София е единствената община в страната, която си има свои спасителни отряди, обяви пък Йорданка Фандъкова. В дирекцията работят 35 души, които дават денонощни дежурства и се включват в спасителни акции както в София, така и в помощ на други пострадали от бедствия общини.