Цените на винетки за догодина остават същите
300 лв. глоба и 70 лв. компенсаторна такса ще плащат шофьорите, които не са си купили винетка и бъдат хванати на пътя. За камионите над 12 тона и превозните средства между 3,5 и 12 тона компенсаторната такса е съответно 175 и 125 лв. Глобата за тях е 1800 лв.
Това става ясно от промени на тарифата на таксите, които събира Агенция “Пътна инфраструктура”, обявени за обществено обсъждане.
Компенсаторната такса ще играе ролята на междинна санкция.
Засега няма промяна в цените на винетките, се вижда от предложенията. Новото е, че догодина ще има и за уикенда, която ще важи от 12,00 ч в петък до 23,59 ч в неделя.
Очаква се тя да бъде предпочитана повече от седмичните и месечните винетки от шофьорите, които по-рядко пътуват по платената пътна мрежа, мотивират се от АПИ.
Цената е изчислена, като са взети предвид редица фактори и разходи.
По препоръка на Световната банка е определена максимална стойност на уикенд винетката в размер на 13,20 лв. По метода на приспадане на абсолютните административни разходи се определя минималната цена в размер на 7,60 лв.
Предложението е за 10 лв., като се отчита и евентуалното намаление на приходите от продажба на седмични винетки от транзитния трафик през България. Цената е съобразена и с директивата на ЕС за електронно таксуване - дневната такса да не надвишава 2% от годишната такса.
При цена на годишна винетка от 97 лв., дневна от 1,94 лв. на ден, на база 2,5 дни уикенд винетката без административните разходи би имала стойност от 4,85 лева. При определяне на цената на уикенд винетката обаче следва да се отчетат и необходимите административни разходи. Същите се предвижда да са 5,31% от стойността на годишната винетка, което възлиза на 5,15 лв.
В мотивите към наредбата се посочва, че покритието на пътната мрежа със стационарни контролни рамки за България догодина с пускането на толсистемата ще е два пъти повече от средното за Европа. В Унгария са 101 рамки и 50 мобилни екипа срещу 295 стационарни и 55 автомобила за България. Това означавало, че коефициентът на ефективност при контрола щял да обхване със сигурност 40-46% от трафика.