Фирмата конфигурира приложен софтуер за клиенти от цял свят
“Ивелико” е една от няколкото десетки IT компании в целия свят, които се занимават с интеграция на система за управление на съдържанието. Фирмата е позиционирана във Велико Търново, но проектите ѝ далеч надхвърлят границите на България.
“Работим основно с чуждестранни клиенти, в момента даже имаме само един български. В Дубай имахме доста проекти, в Саудитска Арабия. Като цяло предимно в Арабския свят. Работим и с финландска агенция, която работи с почти цяла Европа, в Щатите имахме няколко проекта, в Канада, Австралия”, разказва управителят Павел Дончев.
Той и приятеля му Иван Туртев създават “Ивелико” през януари 2012 г. Дотогава Дончев вече е натрупал знания и опит в областта на информационните технологии в София, но решава да се върне в родния си град и да осъществи мечтата си. В началото работят само те двамата и едно момче на половин работен ден. Почти 7 години по-късно компанията се е разраснала до 15 души.
Основната дейност на “Ивелико” е продуктът “Сайтфинити”, който е разработен от друга българска софтуерна компания. “Сайтфинити” е вид приложен софтуер, който позволява публикуването и редактирането на уебсайт, както и поддръжка на главен интерфейс. Тази технология цели да се избегне ръчното писане на код и позволява на ползвателите на системите да се съсредоточат върху създаването и редактирането на самото съдържание, а не върху използваните технологии, за да може то да бъде достъпно за целевата аудитория.
“В самия продукт има доста готови неща и ние го интегрираме за съответния клиент - за банката ще изглежда по един начин и ще има едни модули, за университет ще бъде нещо друго. Ние го внедряваме, като всеки клиент си има някакви изисквания и му се прави отделен софтуер”, обяснява Дончев.
Банки и университети са типични клиенти на компанията. Такива обикновено са по-големи организации, дори правителства. Именно затова “Ивелико” обикновено е подизпълнител.
“Продуктът, който интегрираме, попада в една доста специфична ниша и много малко програмисти работят с него. Общо взето, се знаем кои сме и в другите държави и си помагаме. Тъй като системата е по-мъничка, общо взето, сме по-скоро партньори, а не конкуренти. Продуктът таргетира по-големи клиенти, които имат много силно присъствие онлайн, редактират постоянно много съдържание, имат сайтове. Например имахме един клиент със сайтове в над 100 държави. Съответно няма толкова много клиенти и може би затова няма толкова много програмисти”, казва Павел Дончев.
Понеже продуктът е направен от българска фирма, има около 5-6 компании в България, които се занимават с него, а общо в целия свят са 300-400.
От 2019 г. компанията планира да започне да създава и мобилни приложения. Те отново ще са свързани със “Сайтфинити”, тъй като голяма част от клиентите им са имали нужда от такива приложения. Така че те ще са естествено допълнение към уебсайтовете - както е при банките например.
Дончев е решил да се съсредоточи върху работата само с един продукт, защото според него фирма с 10 човека не може да прави всичко, въпреки че много такива компании претендират за това. Но той предпочита да върши 1-2 неща, но те да са на достатъчно добро ниво.
Практиката в “Ивелико” е да се наемат млади хора без голям опит и да се обучават. “За тези 7 години може би около 20-ина души са минали през фирмата ни, от тях има точно един, който е бил със стаж. Успели сме тези хора от нулата да ги направим специалисти, и то такива, които работят в доста големи организации”, гордее се Дончев. Според него младите хора не са мързеливи и не се интересуват само от пари, както е общото мнение, просто са объркани и им трябва време да се ориентират.
“Ние се опитваме да растем балансирано, да не сме в позиция на нуждаещи се. Стараем се да наемем 1-2 човека, да им дадем време и тогава да им намерим работа, а не когато има проект, тепърва да търсим хора, а след това да се чудим какво да им дадем да правят”, обяснява Дончев.
Според него конкурсът на Fibank също помага на младите хора у нас, защото им показва, че в България могат да се случват смислени неща и човек може да развие успешен бизнес и у нас.
Критериите, по които са оценявани компаниите в конкурса, са те да бъдат български, да навлизат на нови пазари и да могат да се справят на висококонкурентни такива.
Конкурсът на Fibank “Най-добра българска фирма” ни помогна страшно много. Всички служители се окрилиха и видяха, че колкото повече се стараем, от толкова повече места ни признават. На мен ми дава сигурност, че си върша добре работата като мениджър, където допреди това не съм имал опит. Благодарение на наградата ни в категория “Микро и малка фирма” името на фирмата се чу на доста места.
"Китайците са казали много да внимаваме какво си пожелаваме, защото може да се сбъдне. Засега съм постигнал всички неща, които съм искал. Но в момента, в който съм ги постигнал, те се оказват по-различни, отколкото съм си мислел. В повечето случаи е лесно да постигнеш, но по-трудно е да задържиш тези неща. За мен успехът е това - да имаш сили да ги задържиш", казва Дончев за успеха.
Той разказва, че е останал в България по същата причина, заради която се прибира във Велико Търново - родителите му, както и тези на жена му, живеят в града. Затова решава, че е най-добре да тръгне оттам, а ако не стане - пътят към чужбина не е толкова труден. Но по-правилен е този към родния град, да се прибереш около семейството си, детето ти да е около баба си и дядо си.