Съдържанието и аудиторията на една
медия са най-важни за рекламодателя,
казва Стрезов, който е член на журито на BAAwards 2018
- Г-н Стрезов, как оценявате рекламната 2018 г.? Какво ново се появи, какви са изискванията на рекламодателите към рекламите и маркетинга им?
- Рекламата е постоянно променящ се и динамичен сектор. Единици са тези, които успяват да се отличат с иновативни и смели кампании. Българският пазар все още не е достатъчно узрял за по-творчески похвати и канали. Това е и една от основните причини телевизията да е все още водеща, но същевременно интересът към дигиталните канали от страна на рекламодателите става все по-голям. Затова те са и най-бързо растящите.
- Как рекламодателите гледат на новите медии - тези, които са онлайн, и социалните медии?
- Наблюдавам ги с интерес. Определено се развиват, според мен силен тренд в маркетинг микса са инфлуенсърите. Има глобални брандове, построили кампаниите си изцяло през дигитални канали. В условията на малък пазар винаги трябва да имаме предвид и възвращаемостта на всяка инвестиция, която правим. Най-ефективни са 360-градусовите кампании (тези, които обхващат всички възможни медии и начини за рекламиране - б.а.), но често трябва да се прави избор на каналите и тук експертизата на маркетолозите е ключова.
- Колко важно е съдържанието на една медия за рекламодателите?
- Най-важно за рекламодателите е аудиторията на всяка медия и съдържанието, което тя генерира.
- Какви са вашите прогнози за рекламния пазар догодина?
- Очаквам да има много промени особено в собствеността, и то най-вече на телевизиите. Контент маркетингът (при него се създава и разпространява стойностно и подходящо съдържание за ясно определена аудитория - б.а.) все повече ще бъде застъпен в комуникационните стратегии. Брандовете трябва да бъдат много креативни и да търсят все по-неконвенционални похвати, за да достигнат до потребителите. Брандовете трябва да станат по-смели.
- За петте години, откакто съществуват, наградите BAAwards на Българската асоциация на рекламодателите (БАР) се утвърдиха като едни от най-престижните отличия в областта на рекламата и маркетинга. Доказва го и непрекъснато увеличаващият се брой на кандидатите, като тази година се състезаваха 44 кампании. Защо е престижна наградата на рекламодателите?
- Това е конкурс, насочен към развитието на хората, които се занимават с маркетинг в България. Основната му цел е да отличи хората и екипите с постижения в маркетинга през годината. Това са екипите, които чертаят стратегическото развитие на едни от най-големите брандове в страната.
През тези 5 години фокусът на БАР бе да утвърди BAAwards като платформа, отличаваща най-добрите маркетингови кампании през годината. Чрез тях брандовете се оценяват основно с маркетингови параметри. България е малка държава и малък пазар, поради което вътрешното разпознаване на постиженията за много компании е трудно и остава в сянката на големите пазари. BAAwards дава шанс на всички тези хора и кампаниите, зад които стоят, да бъдат отличени.
- Каква трябва да е една маркетингова кампания, за да участва в конкурса и да има шанс за победа?
- В конкурса има различни категории и всяка една кампания, локална или глобална, може да участва. Това, което се очаква от една добра кампания, е целите ѝ да бъдат ясно дефинирани и измерими. Креативната и медийната стратегия трябва да бъдат инструментите за постигане на тези цели. Всеки има шанс за победа. Обръщаме внимание на начина, по който се използват елементите от комуникационния микс, доколко кампанията е интегрирана и следва поставените маркетингови цели.
- За първи път в конкурса на рекламодателите бяха отличени и студенти. Какво ви накара да обърнете внимание на младите?
- Това е много важна промяна, която дава възможност на младите хора да се докоснат до реалния бизнес. Получаването на обратна връзка и оценка на тяхната работа им дава възможност за личностно и професионално развитие. Това са хората, които ще заемат позиции във водещите компании в България и затова тази инвестиция е оправдана.
CV
Д-р Свилен Стрезов е завършил медицина в Медицинския университет София през 2002 г. Маркетинг във фармацевтичната индустрия е областта, върху която той е фокусирал и развивал своята професионална кариера повече от 15 години в различни големи международни компании, представени на българския пазар.
Днес е директор дивизия “Продукти без лекарско предписание” и определя стратегическото развитие на едно от най-големите и най-бързо развиващи се портфолиа в “Актавис”.
Представлявайки компанията, Стрезов е член на Управителния съвет на Българската асоциация на рекламодателите от 2015 г. Той е съдия в конкурсите BAAwards през 2016 и 2018 година.