Около 5000 за 444 хил. лв. са купени от старта на новата система
За първи път в България от догодина шофьорите ще плащат по електронен път такса за ползване на пътища. От 1 януари се въвежда електронна винетка, от август за камионите над 3,5 тона ще се плаща толтакса като съвременни начини за събиране на такси за използване на републиканската пътна мрежа.
Така ще се генерира ресурс, който да бъде инвестиран в подобряване на инфраструктурата, както и в строителството на нови пътища. Новата система ще е сред най-модерните в Европа. Всеки етап - от плащането на таксата до контрола по пътищата, е базиран на модерни технологии.
Около 5000 електронни стикера за почти 444 хил. лв. са купени от старта на новата система на 17 декември. 35 100 хартиени стикера са конвертирани в електронни.
Операцията не е
задължителна,
тъй като винетките на стъклото на автомобила са с валидност и догодина и те ще продължат да се използват. Експерти обаче препоръчват конвертирането, за да пътуват комфортно шофьорите и да не бъдат спирани на пътя.
Дори и това да се случи, те
няма да бъдат
считани за
нарушители
на пътя,
щом стикерът им важи и догодина. Задължително е обаче те да запазят стикера върху стъклото. Конвертирането, както и купуването на електронна винетка изискват минимално време – под 2 минути.
Електронна винетка може да се купи и чрез специализирания сайт www.bgtoll.bg , мобилното приложение и терминалите за самотаксуване, които е предвидено да бъдат разположени по ГКПП и търговските обекти. Запазва се и традиционният начин за продажба - в брой в търговски обекти и в областните пътни управления.
На сайта и на терминалите ще се плаща с кредитна и дебитна карта, а през сайта ще става и чрез банков трансфер. Ако изберат последния, шофьорите трябва да предвидят 1-2 дни, които са необходими, за да се отрази плащането в системата, както и при всички банкови плащания.
Необходимо е потребителят първо да избере какъв продукт ще ползва - уикенд, седмична, тримесечна или годишна винетка. За улеснение в сайта и в мобилното приложение автоматично е посочена българска националност на регистрационния номер. Чужденците, които трябва да купят електронна винетка, ще могат да го направят на още седем езика – английски, немски, руски, турски, гръцки, сръбски и румънски.
След избор на държавата, в която е регистриран автомобилът, за който се купува е-винетка, се въвежда регистрационният му номер. Вписването на символите от регистрационния номер на пътните превозни средства в уеб сайта и мобилното приложение за купуване на електронна винетка може да бъде и на кирилица, и на латиница. При изписването на номера се въвеждат само букви и цифри. В случай че регистрационният номер съдържа тире, точка или интервал, те не се въвеждат. Буквените символи от регистрационния номер се изписват с главни букви. След това се избира период на валидност на винетката. Системата автоматично изчислява коя е крайната дата за валидността на винетката.
Всички шофьори трябва да изберат категорията на автомобила си и да изпишат правилно регистрационния му номер. Системата позволява е-винетката да бъде активирана с дата
до 30 дни
най-късно от
момента на
купуването ѝ
Има опция по желание да бъде въведен имейл адрес, на който потребителят да получи обратна разписка. Не е нужно да я разпечатва, нито да я носи в автомобила си, нито да я представя на контролните органи. След като получи идентификационен номер на трансакцията за купена винетка, клиентът може да изтегли файла с разписка или да въведе електронен адрес, на който да я получи, и след това да приключи процедурата по покупката.
В рамките до 5 минути след купуване на винетката тази информация ще бъде въведена в системата и всеки сам ще може да провери дали тя е валидна. За правоприлагащите органи се вижда, че купената е-винетка е валидна, че все още не е използвана и ще бъде активна от 1 януари 2019 г.
Е-винетката е държавна такса, съответно при сгрешена трансакция или покупка на е-винетка във всички областни пътни управления трябва да бъде подадена
писмена молба
в свободен текст,
който разяснява ситуацията. Ако потребителят има разпечатана разписка за покупката, това би помогнало много за бързото разясняване на случая.
Контрол на пътя ще осъществяват специализирани мобилни екипи на Националното толуправление, както и от органите на МВР, а на граничните пунктове - и от служителите на Агенция “Митници”.
Ако засекат нарушител на пътя, той ще може
да плати на
място
компенсаторна
такса
Това ще става единствено чрез дебитна карта. Тази междинна санкция е заимствана от международната практика и ще дава възможност на хората, които карат, без да са платили такса, да си спестят съставянето на акт за установяване на административно нарушение.
В България няма да има бариери, както в другите държави. Толекипите ще разполагат със специално оборудвани автомобили, които чрез сателитна връзка ще разпознават дали преминаващият автомобил фигурира в системата, или не е платил такса. След заплащане на компенсаторна такса пътуването ще може да продължи до края на астрономическия ден без купена винетка, но на следващия ден, ако не се закупи, отново ще се смята за нарушение.
При отказ таксата да се плати на място ще се съставя акт за нарушение и ще се отнема синият талон на автомобила, както е при останалите нарушения на Закона за движение по пътищата.
Предвижда се компенсаторната такса за леки автомобили да бъде 70 лева, за тежкотоварни превозни средства с обща технически допустима максимална маса от 3,5 до 12 тона - 125 лв., и за превозни средства с тегло над 12 тона – 175 лв.
Покритието на пътната мрежа със стационарни контролни рамки за България догодина с пускането на толсистемата ще е два пъти повече от средното за Европа. В Унгария са 101 рамки и 50 мобилни екипа срещу 295 стационарни и 55 автомобила за България. Това означава, че коефициентът на ефективност при контрола ще да обхване със сигурност 40-46% от трафика.
Хората с увреждания ще продължат да ги получават безплатно
Хората с увреждания могат да подадат заявлението-декларация за получаване на безплатна електронна винетка, лично в дирекция “Социално подпомагане” по настоящ адрес, с писмо чрез лицензиран пощенски оператор или по електронен път съгласно Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги.
Дирекциите “Социално подпомагане” обработват и одобряват документите в 7-дневен срок от подаването им.
Агенцията за социално подпомагане ще изготвя и предоставя по електронен път чрез защитен канал на Агенция “Пътна инфраструктура” дневна заявка по образец за издаване на безплатни годишни електронни винетки.
В срок до края на работния ден, следващ деня на получаване на дневната заявка, пътната агенция ще издава безплатна годишна електронна винетка със срок на валидност една година.
Няма да е необходимо хората с увреждания да ходят втори път до дирекциите “Социално подпомагане”.
С един банков превод - много винетки
Системата за купуване на електронни винетки позволява с помощта на един банков превод юридическити лица да купуват до 100 електронни винетки, при това такива, които са с различен срок на действие и за различни категории превозни средства. Целта е максимално улеснение на фирмите, които имат голям автопарк. Взети са всички мерки за сигурността на посещаващите страницата www.bgtoll.bg.