От години световната реклама чака момента, в който онлайн рекламата ще надмине тази в телевизията. Съвсем оправдано, защото по света вече има места, в които това се е случило. Дори и у нас през 2018 г. имаше прецедент - рекламен бюджет за интернет два пъти по-висок от този за телевизия. Дава го един от клиентите на рекламната агенция “Публисис груп”.

Въпреки че у нас е само прецедент и телевизията все още е предпочитан рекламен канал, през 2019-а световният модел е на път да се промени. Защото

интернет

съвсем

настига

телевизията

според броя часове, прекарани пред монитора, показва скорошно американско изследване, цитирано от специализирания сайт Mediaspace Solutions. Проучването предвижда, че през 2019 г. хората ще прекарват по 2,6 часа на ден онлайн и 2,7 часа, гледайки телевизия. Подобни данни са достатъчни да накарат маркетолозите да преосмислят къде да вложат парите за реклама и очакването е, че много от тях ще предпочетат това да е онлайн, вместо в 30-секундни тв клипове.

Чатботовете

стават норма

2018 г. беше свидетел на експлозия от уебсайтове, които използват чатботове да привлекат и ангажират вниманието на потребителите. Още по-голяма ще е тази тенденция през 2019 г. Всъщност през тази година чатботовете вече няма да са новина, тъй като технологията ще започне да се възприема като нещо нормално, дори очаквано. Много вероятно е голяма част от потребителите да се докоснат за първи път до чатбот именно през 2019 г. И това бързо ще се превърне в част от всекидневието им. Искате да поръчате пица? Трябва да запазите стая в хотел или да изберете план за мобилния си телефон? Чатботовете ще ви позволят да го направите, и то без главоболието да сваляте подходящо приложение на смартфона си.

Краят на

рекламните

банери

До немного отдавна човек можеше да пласира това, което има за продан, чрез очевидна реклама. Също и компаните. През 2019-а обаче се очаква лавинообразно нарастване на сърфистите в интернет, които масово блокират рекламата в мрежата.

Дигиталната ера всъщност променя категорично начина, по който марки и потребители си взаимодействат. Това ще принуди рекламистите да увеличат своя контент маркетинг (при него не е задължително да се рекламира бранд, а по-скоро неговите продукти и услуги, като това се прави за таргетирана аудитория - б.а.). Ще трябва да подобрят и маркетинговите си стратегии чрез инфлуенсъри. Така че рекламните банери все по-осезаемо остават в миналото, а марките ще трябва да измислят по-творчески начини да предлагат на клиентите си истинска и конкретна стойност.

Гласовите

асистенти -

все повече и

все

по-необходими

Гласовите асистенти като Алекса на “Амазон”, Сири на “Апъл” и Гугълхоум стават все по-популярни сред хората. На практика 65% от потребителите казват, че не биха се върнали към онези години, в които са живели без гласовите си асистенти.

Как всичко това ще се отрази на маркетинга през тази година?

Вероятно все повече онлайн издатели ще използват глас и ще публикуват аудиосъдържание, за да привлекат вниманието на слушателя. Същевременно се очаква “Амазон”, “Гугъл” и “Апъл” да се опитат да монетизират своето съдържание, като позволят на компаниите да купуват и продават рекламно пространство.

Преса и

онлайн -

по-успешният

вариант за

интегриран

маркетинг

От години се говори как пресата загива и също така от години рекламистите постигат твърде сериозен успех, като използват печатните издания за реклама на своите клиенти.

Същевременно заради многото маркетолози, които се фокусират върху дигиталните тенденции, се отваря още повече място в печатните публикации, които да предизвикат сензация и да направят впечатление. Статистиката през последните години показва успеха на онези компании, позволили си да тръгнат срещу правилата и избрали да похарчат допълнително пари, за да разпратят хартиени писма вместо имейли. Именно така, чрез уж старомодната си тактика, са постигнали огромни резултати.

Световните експерти в рекламата са далеч от това да предложат компаниите да изоставят напълно дигиталния маркетинг. Напротив, тяхното мнение е, че печатът е мощно допълнение към дигиталните канали. С толкова много рекламни банери и електронни пощи, препълнени с рекламни послания, маркетингът и рекламата през вестниците и списанията е великолепен и силен начин да се пробие през дигиталния шум и хаос и да бъдат чути и видени.

Очевидно на мода през 2019 г. ще бъдат интегрираните кампании, които съчетават в себе си онлайн и преса.