На фона на риска Великобритания да напусне Европейския съюз без споразумение, много от най-големите британски компании загубиха търпение и започнаха да преструктурират дейността си, за да се подготвят за хаотичните последици, до които може да се стигне.
Премиерът Тереза Мей се бори да преодолее безизходното положение, след като парламентът отхвърли двугодишните й опити да постигне "регулиран развод", което означава, че тя не може да изключи вероятността Обединеното кралство да напусне най-големия търговски блок в света без споразумение на 29 март.
Компаниите в момента преосмислят начина си на работа - от запасяване с резервни части до спиране на дейността, преместване на дистрибуторски центрове и изпробване на нови търговски маршрути, в случай че митническите проверки затруднят нормалната им дейност.
Ройтерс дава някои от най-подробните примери за подготвителните мерки, които се вземат преди най-голямата промяна в британското търговско законодателство от почти половин век.
Фармацевтика
Силно регулираният сектор на лекарствата е сред най-уязвимите при Брекзит без сделка заради трансевропейските снабдителни вериги и необходимостта от регулаторен надзор.
Над 2600 лекарства в определена част от производствения си процес преминават през Великобритания, а 45 милиона лекарствени опаковки се доставят от Обединеното кралство до други членки на ЕС всеки месец. Същевременно в обратната посока се движат 37 милиона опаковки, сочат данни от сектора.
Големи компании, включително AstraZeneca, Sanofi и Novartis, съобщиха, че ще увеличат складовите си запаси от медикаменти.
GlaxoSmithKline, най-големият производител на лекарства във Великобритания, и Astra се опитват да прекарат лекарства през повторен процес на тестване и сертификация във Великобритания и ЕС, а GSK преоформя опаковки, коригира лицензи за внос и подсигурява складови запаси.
GSK посочва, че цената на въвеждането на такива промени може да достигне 70 милиона британски лири (92 милиона долара) през идните две до три години, като текущите разходи са около 50 милиона британски лири годишно.
Производство, търговия на дребно, складиране
Натрупването на складови запаси от части и готови продукти е стандартното решение на производителите и търговците на дребно, които не знаят как да планират дейността си предвид бъдещите търговски отношения с ЕС.
Собственици на складове на едро, включително LondonMetric и Wincanton, отчитат скок в търсенето.
Tesco, най-голямата верига супермаркети във Великобритания, посочи, че е увеличила запасите си от стоки в бутилки, пакети и консервени кутии и има ясни планове за всяка продуктова категория.
Натрупването на запаси обаче има определен капацитет. Конкурентната верига Sainsbury's, която внася около 30 % от продаваните храни от континентална Европа, отбелязва, че Великобритания има складови пространства, достатъчни да поберат запаси само за няколко дни.
Никоя компания не може да съхранява големи количества пресни храни.
В сектора на облеклото Joules посочва, че до април ще разполага с дистрибуторски център, базиран в ЕС. Компанията внася партиди във Великобритания по-рано от обичайното, хеджира валута и се подготвя да обработва експортни документи.
Сред другите компании, които ще увеличат запасите си преди 29 март, са Rolls-Royce и Airbus, групата за луксозни стоки Burberry и производителя на храни и напитки Nestle.
Авиокомпании
Британски и европейски авиокомпании вече трябваше да направят редица промени, за да могат да продължат да летят и след Брекзит. Британски фирми като easyJet си подсигуриха лиценз и сертификат за авиооператор в страна членка на ЕС, докато базираната в Унгария Wizz Air си извади британски лиценз.
Авиокомпании и туроператори също така трябва да подсигурят, че мажоритарните им собственици все още ще бъдат граждани на ЕС и след като британските акционери бъдат изключени от сметките. EasyJet, Ryanair и собственикът на British Airways - IAG - вероятно ще бъдат сред най-засегнатите групи.
Автомобилостроители
Британският автомобилостроителен сектор е сред малкото успешни истории в промишления сектор на страната. Той дава работа на над 850 000 души и генерира годишен оборот от 110 милиарда долара. Секторът е почти изцяло чуждестранна собственост, след като международни имена като Nissan построиха заводи в Обединеното кралство, за да изнасят за Европа.
Освен запасяването с части и готови автомобили, автомобилостроители като Mini на BMW и Honda преместиха датите на годишното си спиране за планова поддръжка за времето около излизането от ЕС, за да смекчат удара от хаотичен Брекзит.
Bentley, която е увеличила складовото пространство, също така се е договорила да използва северноанглийското пристанище Имингам, за да внася определени части, а Aston Martin е определил алтернативни маршрути за доставка по въздух и море.
BMW търси площи за паркиране на камиони и складове от двете страни на Ламанша и инвестира в ИТ системи, за да успее да се справи с всякаква евентуална нова бюрокрация. Колкото до документацията, Aston Martin се присъедини към Skoda в отказа от британската сертификационна агенция като органа, който да одобрява колите му.
Транспорт
Дувър е най-важната врата на Великобритания към Европа, през която минават 17 % от британската търговия със стоки. До 10 000 камиона дневно транспортират всичко - от бързоразвалящи се продукти до лекарства и части, използвани от автомобилните заводи.
Превозвачите предупредиха, че въвеждането на митнически проверки може да доведе до забавяне на доставките с дни. Правителството задели над 100 милиона британски лири, за да наеме допълнителни фериботи, а малко пристанище на 20 мили от Дувър се разширява, за да се увеличи капацитетът за превози.
Някои компании и доставчици на логистични услуги се насочват към други пристанища в Северна и Южна Англия. Eddie Stobart Logistics пък предлага жп връзка от лондонското пристанище Тилбъри до Давентри, където много търговци на дребно имат дистрибуторски центрове.
Британският оператор на фериботи и товарни кораби P&O посочи, че ще прехвърли регистрацията на британските си съдове в Кипър, за да продължи да се ползва от данъчния режим на ЕС.
Централи
Sony и Panasonic прехвърлят централите си от Великобритания в ЕС. Технологичната компания Dyson, управлявана от британеца Джеймс Дайсън, мести централата си в Сингапур, макар да твърди, че това решение не е свързано с Брекзит.
Международни банки създадоха подразделения в ЕС, за да гарантират, че ще могат да обслужват клиентите си и след края на март.
(БТА)