При издаването на медицинско може да се записва на какви прегледи те да минават
Няма още определена възраст, при която това да става, но със сигурност ще е след 60 години
Възрастните и младите шофьори да подлежат на допълнителни медицински прегледи за физиологическата и психологическата им готовност да управляват автомобил.
Това е сред обсъжданите мерки за намаляване на рисковете при движение по пътищата. Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата” прави комплексен анализ на състоянието на пътната безопасност. За първи път за него съобщи председателят ѝ Милена Крумова в интервю за “24 часа”. След това ще бъдат предложени мерки - за подобряване на състоянието на пътищата, за автомобилите и за водачите.
Пред вестника Крумова заяви, че допълнителни изисквания за по-възрастните шофьори не са сред мерките, които са залегнали в анализа, но те са обект на обсъждане. Все още обаче не може да се говори за конкретна възраст, след която ще се прави допълнителен преглед на шофьорите. Това е работа на специалистите - те да кажат след кои години се променят физиологическата и психологическата годност - дали това са 65, 70 години или повече, заяви тя.
При някои отслабвало зрението, други по-бързо се изморявали, трети ставали тревожни при натоварен трафик.
На експертите се разчита да кажат и
какви са
психологическите
особености на
младите
шофьори,
за да се набележат мерки и за тях.
Темата за тестове за шофьори над 60 г. се появи в медиите след форум в Русе за пътния травматизъм. На него се е коментирало доколко са адекватни зад волана възрастните шофьори. Отчетено е, че над 120 са катастрофите през последните две години в Русе с участието на хора над 60 години. Над 100 са ранените, 4 са загиналите. Нашумя и случаят с 95-годишен мъж, намерил смъртта си на пешеходна пътека, блъснат от автомобил, управляван от 71-годишен.
Изисквания към възрастните шофьори бяха актуални и през 2013 г., когато 76-годишен шофьор на джип прегази трима на тротоар пред столичен мол. Тогава във в. “24 часа” Владимир Тодоров - председател на Асоциацията на пострадалите от катастрофи, предложи медицински изисквания за здравословното състояние на шофьорите над 65 г., както и да се въведат периодични медицински прегледи, по-строги и по-детайлни за водачите в третата възраст.
Лансира и идеята да се намалят сроковете на валидност на свидетелството за управление на водачи над 65-годишна възраст - да бъдат примерно 2- или 3-годишни и те да минават през медицински преглед.
Сега Крумова уточнява, че става въпрос за медицински свидетелства, които и сега се изискват при издаване или смяна на шофьорска книжка.
Тя припомня, че и в момента професионалните шофьори минават на психотестове, което е условие за правоспособност да управляват камиони и автобуси. Не се предвижда това да се изисква за водачите от категория В - леки автомобили. Но е възможно
при издаване
на медицинско
свидетелство
да се предвидят
прегледи
за психологичното или неврологично състояние на водачите от определени възрастови групи.
Кои ще са те и на какви точно прегледи ще минават и на каква периодичност, всичко това предстои да се уточни.
Крумова дава пример с трудовата медицина, при която се правят изследвания във връзка с работата, която определен човек ще извършва. За някои професии се правят прегледи на очите, при други - от кардиолог. При работа с тежки машини например се извършват и неврологични изследвания, за да се оценят рефлексите.
Въвеждането на допълнителни медицински изисквания към шофьорите, ако такива бъдат предвидени, ще бъдат разписани в методика, по която се правят самите изследвания.
При водачите над 75 г. смъртните
случаи са 5 пъти повече от средното,
при тези до 24 г. - 2 пъти
При шофьорите над 75-годишна възраст смъртните случаи при катастрофи са над 5 пъти повече от средното, а на нараняванията - над 2 пъти. Това показват официални данни на ЕС.
Причините за по-високата уязвимост били намалените физически способности (отслабено зрение и слух, по-забавени реакции) и по-малко ежедневно шофиране. В същото време възрастните водачи компенсирали физическите недостатъци с шофьорския си опит.
Процентът на смъртни случаи сред шофьорите на възраст между 15 и 24 години бил два пъти по-висок от този сред по-опитните шофьори.
От ЕС посочват, че рискът не е само за тях - когато млад шофьор загива при катастрофа, имало и други жертви (средно 13 души).
Произшествията с участието на млади шофьори обикновено били предизвикани от загуба на контрол или превишена скорост и се случвали по-често през нощта.
В България 314 шофьори над 64 г. са загинали в катастрофи в периода от 2011 до 2017 г. Още 2225 пък са били ранени.
50 шофьору са участвали в тежки катастрофи за първите 2 месеца на годината, сочат данните на Пътна полиция. 7 са загинали, а 43-ма са били ранени.
През 2018 г. пък за 11 месеца смъртта си на пътя са намерили 53-ма шофьори над 64 г., а 396 са били ранени. Същият е броят на загиналите, но за цялата 2017 г., сочат още данните на Пътна полиция.
Лекар: Може да се
въведат за хора над
65-годишна възраст
След операция заради тежки мозъчни заболявания
не трябвало да се позволява да се шофира
МАРИЯ МИЛКОВА
За допълнителни шофьорски тестове бих качил възрастовата граница на 65 г. Важно е да се отчете, че много по-млади хора могат да бъдат по-опасни, ако имат тежки неврологични заболявания, придружени с епилепсия. В такива случаи книжката трябва да се отнема.
Това заяви пред “24 часа” неврохирургът д-р Асен Хаджиянев, който е началник на сектор в Клиниката по неврохирургия в УМБАЛ “Св. Иван Рилски”.
“Ако човек е на 65 години и е физически здрав, с добро или коригирано зрение, няма проблем да шофира. Той няма как да се сравнява с друг, който е на 35 години, но с епилепсия, посочва Хаджиянев.
Но прави уточнението, че с напредването на възрастта при шофьорите може да се забавят реакциите, да се появявят проблеми със зрението или дори начални етапи на атрофия на мозъка.
“Когато оперираме хора с тежки мозъчни заболявания, винаги пиша в епикризата, че не трябва да шофират и да управляват машини, които изискват постоянен контрол", посочи още той. И допълни, че един от проблемите у нас е, че при тежки мозъчни операции се разчита пациентът да го каже, ако кандидатства за книжка, защото няма връзка между болниците и КАТ.
Той даде пример, че във Великобритания автоматично се отнема правото за шофиране при такива операции. Докато у нас се разчита на добросъвестността на пациента.
Според неврохирурга медицинско свидетелство, което за всеки шофьор е задължително, е достатъчно, защото включва зрителни тестове, събеседване с интернист и невролог, а накрая председателят на комисията решава дали да пусне шофьора на пътя. Той припомни, че при съмнение от комисията могат да поискат допълнително мнение от друг лекар, преди да поставят печат.