До 2030 г. трябва да бъдат завършени 9 коридора с обща дължина около 40 000 км
Европейската сметна палата ще провери дали пътищата в България, направени с пари от ЕС, вършат работа и дали отпуснатите средства осигуряват напредък на държавите към навременно завършване на мрежата и по-добра свързаност за гражданите. Проверки ще има също в Чехия, Полша и Испания.
Целта на ЕС е до 2030 г. да бъдат завършени 9 основни коридора с дължина около 40 000 км - от Балтийско море до Атлантика и от Скандинавия до Средиземноморието. Друга цел е завършване на широкообхватната мрежа до 2050 г., която ще осигури достъпност и свързаност на всички региони в Европа.
Финансирането от ЕС за пътна инфраструктура в периода 2007-2020 г. възлиза на около 82 млрд. евро. Основна част от парите отишли в страните от Централна и Източна Европа. България до този момент е получила над 3 млрд. лева от ЕС за магистралите “Тракия”, “Марица” и “Струма” и за по-малки пътища, като всички те попадат в обхвата на европейските транспортни коридори.
Страната ни очаква близо още 3 млрд. лева от ЕС, които ще отидат основно за довършването на “Струма”, за изграждането на магистрална връзка от Калотина до околовръстния път на София, за магистрала от Русе до Велико Търново и още няколко проекта.
“В последните десетилетия финансирането от ЕС е помогнало да се подобрят транспортните връзки между държавите и техните региони, но в пътната мрежа все още съществуват пропуски, липсващи връзки и места с недостатъчен капацитет”, смята Джордже Пуфан, член на Европейската сметна палата, който отговаря за одита. “Има риск цялата основна мрежа на ЕС да не бъде завършена навреме”, предупреждава той.
Очаква се транспортът в ЕС да изисква 500 млрд. евро за периода 2021-2030 г., но инвестициите в инфраструктура били намалени след финансовата криза от 2008 г.
"Одитът на автомагистралите от Европейската сметна палата е регулярен. Проверява се не само на конкретна страна членка, а се проверява и самата дейност на ЕК по отношение на ангажиментите и изпълнение на планираното, които са заложени за изграждане на паневропейските транспортни коридори. Които ние не само спазваме, но и изпълняваме като страна членка. Одитът ще трае до 2020 г.", коментира зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков.